Според последното издание на доклада на GSMA за въглеродния отпечатък на телекомуникациите "2021 Mobile Industry Impact Report: Sustainable Development Goals" мобилната индустрия непрекъснато напредва в разкриването на данни за влиянието си върху климатичните промени и залагането на цели за намаляване на емисиите. Към края на 2020 г. оператори, експлоатиращи 69% от цялата мрежа, които генерират 80% от приходите, са започнали да разкриват реалното въздействие на своите дейности върху климата, докато 31%, стоящи зад 36% от приходите в индустрията, са си поставили цели за нулеви въглеродните емисии до 2050 г.
Напълно в тон с глобалните тенденции телекомите в България, от една страна, дават своя принос към намаляването на общите емисии на глобалната индустрия, а от друга, подкрепят редица местни инициативи, които допълнително подпомагат обществената реакция на една от основните кризи пред човечеството - екологичната.
Рециклиращият център на А1 е обработил 80 000 устройства за 6 месеца
Тонове пластмаса, силиций, желязо, алуминий, мед, олово и цинк няма да замърсяват околната среда, след като най-големият специализиран рециклиращ център на A1 Group, който е разположен в България, е преработил малко над 80 000 фиксирани устройства, смартфони и SIM карти през първите 6 месеца на годината. Дейността на центъра намалява количеството генериран електронен отпадък и замърсяването на природата, а освен това подкрепя пряко преизползването на ресурси и кръговата икономика, което е част от ESG стратегията на A1. През последните години приносът на центъра е в обработката на по 160 000 устройства, с което са спестени над 60 тона пластмаса в околната среда и е дадена възможността за повторна употреба на различни вложени в продуктите ценни метали.
Екип от 25 експерти със специфичен опит обновява част от мобилните телефони, предлагани от "A1 България", и голяма част от устройствата за фиксирана свързаност, които A1 Group предлага. Само за първата половина на настоящата година центърът е рециклирал над 27 000 от най-разпространените тв приемници, над 4100 оптични рутера и над 2000 Wi-Fi рутера. В допълнение, от началото на годината досега там са били обработени над 17 200 карти за цифрова телевизия, които декодират сигнала, почти 10 000 CAM модула за цифрова телевизия и 10 000 кабелни модема, както и също толкова от едни от най-комплексните модеми, предлагани от "A1 Австрия" - хибридните, които комбинират vDSL и LTE свързаност.
За да се постигат тези резултати, ефективността на екипа в центъра се увеличава постоянно чрез вътрешни разработки на решения за автоматизация и благодарение на това всеки експерт вече обработва средно по 40 устройства на ден. Иновациите съкращават времето за работа по всеки отделен случай, оптимизират разпределянето на задачите в екипа и минимализират възможностите за пропуски или грешки. Подобрената комуникация между устройството и системата на А1 помага за анализирането на представянето му и така специалистите могат да вземат информирано решение как да процедират с него.
В центъра за рециклиране на А1, разположен на територията на централното управление на компанията в София, всяко устройство, което попада в обхвата на рециклиране, се третира с нужното внимание с цел накрая да бъде във възможно най-добро състояние. Цикълът започва с преглед и тестване на техническите спецификации и възможности за свързване към мрежа, включва изпращане към специално обособеното помещение за пребоядисване и след проверка за качество бива опаковано в нова кутия, изработена от 100% рециклирана хартия - още една стъпка в полза на кръговата икономика.
Рециклирането завършва в защитеното пространство за съхранение в склада, разполагащ с 200 палетни позиции. След преминаване на целия процес над 90% от всички подлежащи на рециклиране устройства се връщат в отлично състояние, подходящо за повторна експлоатация, а само през изминалата година общият брой на модемите, пристигащи от "A1 Австрия", се е увеличил почти двойно.
Yettel залага на множество инициативи и отказ от хартиени фактури
Друг от операторите у нас - Yettel, също може да се похвали с дългосрочна стратегия по отношение на своята трансформация. Тя включва реализирането на практически решения по проблеми, свързани с опазване на околната среда, в няколко основни направления - предлагане на устойчиви продукти и услуги; рециклиране на мобилни телефони, батерии и аксесоари за мобилни телефони; отговорна употреба на енергия и други ресурси и материали.
Пример за практическите мерки, които телекомът предприема, е кампанията "Рециклирай и спести", в рамките на която потребителите получават отстъпка от 25% за нов 5G смартфон, ако предадат старото си устройство за рециклиране. Само за 2021 г. заедно със своите клиенти компанията е спестила емисии, равняващи се на 9,42 млн. зареждания на смартфон.
Друга инициатива на телекомуникационния оператор е насочена към ограничаването на хартиените фактури. От Yettel посочват, че всеки потребител може без проблеми да спести на природата "отсичането на милиони дървета годишно, като намалите употребата на хартия", и дават възможност който пожелае, да се откаже от хартиената си фактура и подробната разпечатка към нея, като се обърне към дигиталните платформи.
В резултат на тези и други свои усилия в посока ограничаване на въглеродния си отпечатък Yettel получава сертификат за Система за управление на околна среда (ISO 14001:2015), който гарантира ефективността на компанията при измерването, контролирането и непрекъснатото намаляване на вредното въздействие върху околната среда от всички аспекти на дейностите ѝ.
VIVACOM - енергийна ефективност и управление на отпадъците
VIVACOM, от своя страна акцентира сериозно върху енергийната ефективност като неразделна част от бизнеса си. "Повече от половината от енергията, нужна, за да могат нашите потребители да се възползват от мобилни или фиксирани услуги, се потребява в мрежата и центровете ни за данни. Наш постоянен стремеж е увеличаването на ефективността им и постигането на оптимално потребление спрямо ръста на бизнеса ни. През 2019 г. постигнахме оптимизация, отчетена през 14% намаление в индикатора за енергийна ефективност в мрежата, който представлява съотношение между потребената енергия за фиксираната и мобилната ни мрежа (в мегаватчаса) и обема на крайния клиентски трафик (в терабайти)", обясняват в своята интернет страница от телекома.
Още през 2019 г. VIVACOM инвестира в датчици за офисите си, които засичат движението и температурата в помещенията и при необходимост включват или изключват климатиците. Сменени са и климатиците в най-големия информационен център, който е и най-голям консуматор на електричество в мрежата. Проектът води до намаление с над 20% в потреблението на електричество във въпросния център. Друг пример за подхода на телекома е инициативата за подмяна на отоплителната система в офис сграда в Хасково - инвестиция, която намалява с 50% използваната енергията.
VIVACOM има изградена стратегия по отношение на управлението на отпадъци, генерирани от оперативната дейност на компанията. "Всички наши оперативни точки разполагат със значително количество електронно оборудване, което има определен цикъл на живот и краят му следва да бъде адекватно планиран. Стремим се минимално количество отпадъци да бъдат депонирани и максимална част от оборудването да получава втори живот чрез повторна употреба или рециклиране", обясняват от компанията в сайта си, а според публикуваната статистика през 2019 г. 257 тона телеком оборудване е било извадено от употреба и предадено за рециклиране. През същата година за пръв път се увеличава и делът на обновеното и вкарано в повторна употреба оборудване за крайни потребители - 59% спрямо 41% през 2018 г.
Друг аспект от стратегията за устойчивост на VIVACOM е свързан с реализацията на съвместни проекти с различни български общини. Пример за това са проектите за умно сметосъбиране, които телекомът реализира в София и Бургас.
Според последното издание на доклада на GSMA за въглеродния отпечатък на телекомуникациите "2021 Mobile Industry Impact Report: Sustainable Development Goals" мобилната индустрия непрекъснато напредва в разкриването на данни за влиянието си върху климатичните промени и залагането на цели за намаляване на емисиите. Към края на 2020 г. оператори, експлоатиращи 69% от цялата мрежа, които генерират 80% от приходите, са започнали да разкриват реалното въздействие на своите дейности върху климата, докато 31%, стоящи зад 36% от приходите в индустрията, са си поставили цели за нулеви въглеродните емисии до 2050 г.
Напълно в тон с глобалните тенденции телекомите в България, от една страна, дават своя принос към намаляването на общите емисии на глобалната индустрия, а от друга, подкрепят редица местни инициативи, които допълнително подпомагат обществената реакция на една от основните кризи пред човечеството - екологичната.