Vodafone разработва суперпрецизна система за локализиране на IoT устройства

Pixabay.com
Pete Linforth

Vodafone разработва суперпрецизна система за локализиране на IoT устройства

Очаква се системата Vodafone GNSS Corrections да даде тласък на развитието на автономните превозни средства

Иван Гайдаров
286 прочитания

Pixabay.com

© Pete Linforth


Операторът Vodafone е подписал споразумение с разработчика на системи за позициониране Topcon Positioning Group за работа по дейности за доказване на концепцията за локализиране на IoT устройства, машини и превозни средства. Двете компании ще разработват нова система за прецизно позициониране за масовия пазар, за която твърдят, че ще локализира "IoT устройства, машини и превозни средства с по-голяма точност в сравнение с използването на отделни глобални навигационни сателитни системи".

Системата, наречена Vodafone GNSS Corrections, съчетава глобалната IoT мрежа на Vodafone и технология на Topcon, която коригира неточностите в навигационните сателитни сигнали, което позволява наблюдение на устройствата в реално време до няколко сантиметра, обясняват от двете компании. Тази точност на местоположението е значително подобрена от няколкото метра, които от Vodafone посочват като настоящ стандарт. За целта ще бъдат използвана и европейската мрежа на Topcon от хиляди GNSS референтни станции.

Компаниите обясняват, че по-голямата точност е от решаващо значение за масовото приемане на технологията Vehicle to Anything (V2X), която обвързва автономните автомобили и околната среда, оформена от IoT сензори, които гарантират тяхното правилно функциониране. Пример за това са водачите на електрически велосипеди, които използват GNSS корекции на Vodafone, за да предоставят подробности за точното си местоположение и след това да предупреждават другите участници в движението за присъствието си.

Тестовете се очаква да стартират този месец в Германия, Испания и Обединеното кралство.

В търсене на практическа реализация на автономните възможности

Всички региони вече са наясно с възможностите, които разкриват автономните превозни средства, както и с предизвикателствата, които стоят пред тяхното налагане, най-голямото от които е изграждането на нужната помощна инфраструктура. ЕС например има няколко координирани проекта, които целят да се съпоставят достиженията на различни технологични играчи и да се определи как самоуправляващите се автомобили могат да работят на практика в хаотичния свят извън лабораторните условия. Като допълнително предизвикателство пред ЕС стои и фактът, че трансграничният му характер предполага поддръжката на непрекъснато свързани услуги между страните.

Проектът 5G-Carmen е пилотна схема, която използва 5G и крайни инсталации, за да тества някои по-революционни възможности на автономните превозни средства. Междувременно 5GCroCo пък цели да демонстрира как самоуправляващите се автомобили функционират отвъд националните граници и има 17 милиона евро финансиране от ЕС, както и технологични партньори като Deutsche Telekom и Ericsson. Проектът R3CAV на свой ред се фокусира върху разработването на нов прототип на превозно средство без шофьор, както и на свързан автономен автобус и усъвършенствана система за подпомагане на водача, базирана на 5G.

В САЩ нещата очаквано вървят по-бързо, като там вече има примери за комерсиални проекти. Миналия месец Lyft и Motional стартират нова автоматизирана електрическа таксиметрова услуга в Лас Вегас. Това е част от пилотен проект за "напълно безпилотна услуга", който трябва да започне официално през 2023 г. и в крайна сметка да се разшири в други големи американски градове. Tesla също работи усилено в тази посока.

V2X - пазар за десетки милиарди долари

Според последното изследване на Markets and Markets глобалният автомобилен V2X (Vehicle to Anything) пазар се очаква да нарасне от 2,6 милиарда долара през 2022 г. до 19,5 милиарда до 2028 г. при годишен темп на растеж 39,7%. Този ръст ще бъде подпомогнат от фактори като увеличаване на търсенето на свързани превозни средства заедно със засилването на интереса към автономна мобилност, както и напредъка на 5G технологията, съчетан с правителствена подкрепа за V2X на много пазари.

"Пазарът е доминиран от американски производители като Ford Motors, General Motors и Fiat-Chrysler Automotive, заедно с утвърдени европейски и азиатски компании като Toyota (Япония), Nissan (Япония), Honda (Япония), Hyundai/Kia (Южна Корея), BMW Group (Германия) и Volkswagen Group (Германия). Непрекъснатото развитие на разпоредбите за безопасност в различните страни ще управляват пазарите на свързани автомобили през следващите години", обобщават изследователите.

Операторът Vodafone е подписал споразумение с разработчика на системи за позициониране Topcon Positioning Group за работа по дейности за доказване на концепцията за локализиране на IoT устройства, машини и превозни средства. Двете компании ще разработват нова система за прецизно позициониране за масовия пазар, за която твърдят, че ще локализира "IoT устройства, машини и превозни средства с по-голяма точност в сравнение с използването на отделни глобални навигационни сателитни системи".

Системата, наречена Vodafone GNSS Corrections, съчетава глобалната IoT мрежа на Vodafone и технология на Topcon, която коригира неточностите в навигационните сателитни сигнали, което позволява наблюдение на устройствата в реално време до няколко сантиметра, обясняват от двете компании. Тази точност на местоположението е значително подобрена от няколкото метра, които от Vodafone посочват като настоящ стандарт. За целта ще бъдат използвана и европейската мрежа на Topcon от хиляди GNSS референтни станции.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК