Работата в стартъп има и плюсове, и минуси. От една страна, новооснованата компания предоставя възможност да бъдеш част от нещо иновативно, да създаваш и да развиваш продукт или услуга, които до този момент не съществуват, да развихриш въображението и креативността си. От друга страна, ясно е, че в момента на тяхнето създаване стартъпите не притежават достатъчно финансови ресурси, което означава, че не могат да осигурят високи заплати. Липсата на достатъчно ресурси води и до другата особеност - често се налага да се работи повече и по разнородни задачи.
"Привличането на персонал, особено в началото, когато капиталът е абсолютно ограничен, може да е сериозно предизвикателство", категорична е и адв. Весела Кабатлийска, съдружник в адвокатско дружество "Динова, Русев и съдружници", но задържането на кадри е още по-голямо предизвикателство според нея, при това не само в стартъпите, а в целия технологичен сектор. "Има голяма конкуренция между работодателите, служителите често губят интерес към дадени проекти и ангажименти, които са поели, и нещо трябва да ги задържи", разказва тя в подкаста Digitalks.

Как, тогава стартъпите се справят с привличането и задържането на персонал? Отговор на този въпрос потърсихме от стартъпа за телефони втора употреба Swipe.bg и от разработчика на решения за смесена реалност QuarkXR.
Как привличате и задържате персонала?
"Привличането и задържането на кадри при нас е доста различно и зависи от това къде е разположен екипът. Например при екипите, които са във Варна, Бургас и Пловдив, почти няма текучество и нивото на удовлетвореност и лоялност е доста високо. Освен това там успяваме лесно да привлечем кадри, като използваме стандартните канали - Jobs.bg, Facebook групи и постове", разказва Михаил Димитров, основател на Swipe.bg. В София нещата са доста по-различни. Тук компанията използва допълнителни инструменти, за да достигне до кадрите, като препоръки, консултанти и т.н. Проблем е и текучеството на персонал. "Заради значително по-високото предлагане на работа в София служителите са склонни лесно да сменят работата си", допълва той. Поради тази причина и поради факта, че в момента компанията оперира изцяло онлайн, ръководството обмисля вариант да премести дейността на фирмата извън София. В столицата ще остане единствено екип, който е в пряка връзка с партньори и корпоративни клиенти, които са и основно концентрирани тук.

"От 2020 година насам все повече работим с контрактори, на граждански договор, но всеки е добре дошъл да работи и на постоянен трудов договор, като планираме да увеличим екипа си в София", разказва Красимир Николов, съосновател на QuarkXR.
Отдалечена работа
По време на пандемията от ковид QuarxXR променя изцяло политиката си и в момента работи изцяло отдалечено. "В бъдеще може да се върнем към работа в офис, но отдалечената работа ще остане като опция", разказва Красимир Николов.

В Swipe.bg също по-голямата част от екипа работи отдалечено, като този режим на работа е оформен документално.
Допълнителни придобивки
"При нас, в компанията, всички социални придобивки важат за всички служители", категоричен е Красимир Николов. Придобивките включват допълнително здравно осигуряване, Multisport карти, храна и кафе в офиса.
"Все още сме малка фирма и нямаме допълнителни придобивки. Изплащаме бонуси на месечна и тримесечна база, които декларираме като бонус и върху тях изплащаме всички необходими данъци", обяснява пък Михаил Димитров.
Защита от изтичане на информация
В QuarkXR всички служители подписват стандартни NDA споразумения, а компанията прилага "разумни практики за сигурност на всички служебни устройства", става ясно от разказа на Красимир Николов.
В Swipe.bg също обръщат внимание на този аспект. В трудовите договори на всеки служител има ясно и точно посочени клаузи за конкурентна дейност и конфиденциалност на информацията.
Как трябва да се регламентират всички тези въпроси и отношения със служителите? Отговор дава адв. Весела Кабатлийска, съдружник в адвокатско дружество "Динова, Русев и съдружници", в подкаста Digitalks.
Статията е част от съвместния проект на Digitalk с адвокатско дружество "Динова, Русев и съдружници". В рамките на няколко епизода на подкаста Digitalks (ICTalks) и няколко тематични статии до края на година ще засегнем различни правни предизвикателства, пред които са изправени стартъпите, и как те могат да бъдат разрешени. Четвъртия епизод по темата може да видите и чуете тук.
Работата в стартъп има и плюсове, и минуси. От една страна, новооснованата компания предоставя възможност да бъдеш част от нещо иновативно, да създаваш и да развиваш продукт или услуга, които до този момент не съществуват, да развихриш въображението и креативността си. От друга страна, ясно е, че в момента на тяхнето създаване стартъпите не притежават достатъчно финансови ресурси, което означава, че не могат да осигурят високи заплати. Липсата на достатъчно ресурси води и до другата особеност - често се налага да се работи повече и по разнородни задачи.
"Привличането на персонал, особено в началото, когато капиталът е абсолютно ограничен, може да е сериозно предизвикателство", категорична е и адв. Весела Кабатлийска, съдружник в адвокатско дружество "Динова, Русев и съдружници", но задържането на кадри е още по-голямо предизвикателство според нея, при това не само в стартъпите, а в целия технологичен сектор. "Има голяма конкуренция между работодателите, служителите често губят интерес към дадени проекти и ангажименти, които са поели, и нещо трябва да ги задържи", разказва тя в подкаста Digitalks.
