Много оператори на центрове за данни ще се затруднят да изпълнят нововъзникващите изисквания и разпоредби за отчитане на устойчивостта, тъй като събират малко данни за използването на енергия и вода на своите съоръжения. Това показва 13-ото годишно глобално проучване на центровете за данни на Uptime Institute.
Индустрията с независими центрове за данни продължава да расте по важност и мащаб, но трябва да преодолее все по-широк кръг от предизвикателства. Операторите са изправени пред все по-строги регулации и натиск за намаляване на потреблението на енергия заедно с постоянни проблеми с персонала и веригата за доставки. Новите технологии обещават напредък, но са скъпи и им липсва стандартизация и скалируемост, твърдят анализаторите. Инвестициите в по-ефективни и устойчиви решения започват да се изплащат за много организации, но напредъкът е бавен и заради нарастваща част от работни натоварвания, които се възлагат на външни изпълнители.
Без изкуствен интелект засега
Изкуственият интелект (AI) в центровете за данни ще се възприема предпазливо. Операторите не вярват в способността му да взема надеждни оперативни решения, споделят участниците в анкетата. Много организации остават предпазливи и относно използването на публичния облак за критични приложения. Тяхната основна грижа е сигурността на данните, като на заден план остават тревогите за производителността и устойчивостта на инфраструктурата.
Възприемането на разрастващото се влияние на изкуствения интелект обаче не отразява реалността. Близо три четвърти от респондентите в годишното проучване за 2023 г. вярват, че базираните на ИИ софтуерни инструменти в крайна сметка ще намалят нуждата от персонал в центровете за данни - гледна точка, която Uptime наблюдава последователно през последните пет години. Броят на респондентите, които смятат, че това ще бъде постигнато в краткосрочен план, се е увеличил през 2023 г., което съответства на широкото отразяване на темата с ИИ в основните медии, особено по отношение на модели като Stable Diffusion и ChatGPT.
Но още през 2019 г. 29% от анкетираните са заявили, че изкуственият интелект ще намали нуждата от човешки персонал в центъра за данни през следващите пет години. Почти пет години по-късно има малко доказателства за това, добавят анализаторите.
Устойчив бизнес
"В няколко проучвания през последните години Uptime отбеляза, че събирането и отчитането на данни, свързани с устойчивостта, и изчисляването на свързаните показатели е неравномерно, пише в придружаващия доклад от 33 страници. Много оператори ще се затруднят да отговорят на възникващите изисквания за докладване на устойчивостта или на изискванията на някои клиенти и дори на обществеността."
По отношение на показателите, които се следят, операторите са склонни да съсредоточат усилията си върху мониторинга на навиците за използване на енергия и вода в техните съоръжения, а не върху количеството парникови газове, които генерират, от съображения за спестяване на пари.
"Консумацията на енергия, показателят PUE (ефективност на използването на енергия) и потреблението на вода са лесни за проследяване и всяко подобрение в тези области често спестява пари, се казва още в доклада. Намаляването на въглеродните емисии, което, разбира се, може да бъде частично постигнато чрез добро управление на енергията, е много по-сложно и носи по-малко директни облаги."
От участниците в проучването 88% казват, че наблюдават навиците за потребление на енергия на своите центрове за данни и 71% използват показателя PUE, но по-малко от половината признават, че знаят колко вода използват съоръженията им или следят степента на използване на техните сървъри.

"Най-добре управляваните центрове за данни вече проследяват и отчитат всички тези данни... Ако центърът за данни може да работи ефективно с по-малко енергия, вода, охлаждане и по-малко сървъри, вероятно ще генерира по-малко въглеродни емисии, а ще спести и разходи, въпреки че това не е гарантирано", пише още в доклада.
"Отчитането на показателите, свързани с действителните въглеродни емисии, остава на много ниско ниво, което предполага, че през следващите години ще са необходими бързи поправки."
Констатациите в доклада са генерирани чрез анкетиране на повече от 850 собственици и оператори на центрове за данни, както и още 700 доставчици и консултанти. На тях са зададени въпроси относно състоянието на индустрията от гледна точка на надеждност, устойчивост, ефективност, персонал и регулаторни изисквания.
За първи път в проучването се задават въпроси относно ключови проблеми на управлението. Много от анкетираните посочват проблемите с персонала и необходимостта от подобряване на енергийната ефективност като основна грижа.
Що се отнася до персонала, индустрията продължава да страда от липса на разнообразие, като данните разкриват, че жените са едва 8% от работната сила в центровете за данни. "Близо две трети от операторите имат проблеми с набирането или задържането на персонал, се казва в доклада. Най-големите пропуски в уменията са свързани с операциите, електрическите инженери и механиците."
Мениджърите на цифрова инфраструктура сега са най-загрижени за подобряване на енергийните характеристики и за справяне с недостига на персонал.
![]()
Анди Лорънс
изпълнителен директор на Uptime Intelligence
Анди Лорънс, изпълнителен директор на Uptime Intelligence, споделя, че операторите се борят с няколко нововъзникващи проблема, като тези, свързани с устойчивостта, са най-важните за много от участниците в проучването.
"През 2023 г. продължаващите последици от пандемията COVID-19 отшумяха, но се появиха други предизвикателства. Мениджърите на цифрова инфраструктура сега са най-загрижени за подобряване на енергийните характеристики и за справяне с недостига на персонал. Същевременно правителствените разпоредби, насочени към подобряване на устойчивостта и видимостта на работата на центровете за данни, започват да изискват внимание, инвестиции и бързи действия."
AI в центровете за данни
Изкуственият интелект (AI) е общ термин, който се използва за описание на компютърен софтуер, който е способен да се учи от данни и да подобрява работата си с течение на времето по начин, подобен на използвания от хората. Технологията обикновено се използва за изпълнение на задачи като решаване на проблеми, разпознаване на шаблони и обработка на естествен език. Досега въздействието на AI върху операциите на центровете за данни е ограничено до динамичната оптимизация на захранването и охлаждането, откриването на аномалии, прогнозната поддръжка и други видове прогнозни анализи. Казуси, които подробно описват успешното внедряване на AI в центъра за данни, остават рядкост. Независимо от това свойствата на изкуствения интелект означават, че тази технология може да се приложи в почти всяка област на управление и операции на центъра за данни.Близо три четвърти от респондентите в годишното проучване за 2023 г. вярват, че софтуерните инструменти, базирани на изкуствен интелект, в крайна сметка ще намалят нивата на персонала в центровете за данни - гледна точка, която Uptime наблюдава последователно през последните пет години. Броят на респондентите, които смятат, че това ще бъде постигнато в краткосрочен план, се е увеличил през 2023 г., в съответствие с по-голямото отразяване на AI в основните медии и по-голямата осведоменост за ориентираните към потребителите модели на AI като Stable Diffusion и ChatGPT.
Възприемането на задаващата се сила и влияние на AI обаче не отразява реалността - или поне не досега. Още през 2019 г. 29% от анкетираните казаха, че вярват, че изкуственият интелект ще намали нуждата от човешки персонал в центъра за данни през следващите пет години. Почти пет години по-късно има малко доказателства за това.
Много оператори на центрове за данни ще се затруднят да изпълнят нововъзникващите изисквания и разпоредби за отчитане на устойчивостта, тъй като събират малко данни за използването на енергия и вода на своите съоръжения. Това показва 13-ото годишно глобално проучване на центровете за данни на Uptime Institute.
Индустрията с независими центрове за данни продължава да расте по важност и мащаб, но трябва да преодолее все по-широк кръг от предизвикателства. Операторите са изправени пред все по-строги регулации и натиск за намаляване на потреблението на енергия заедно с постоянни проблеми с персонала и веригата за доставки. Новите технологии обещават напредък, но са скъпи и им липсва стандартизация и скалируемост, твърдят анализаторите. Инвестициите в по-ефективни и устойчиви решения започват да се изплащат за много организации, но напредъкът е бавен и заради нарастваща част от работни натоварвания, които се възлагат на външни изпълнители.