Симеон Стойчев, вицепрезидент "ИТ инфраструктура и операции" в Progress

Пристрастието при събиране на данните (Data bias) е всяка системна грешка, която може да доведе до неточни или некоректни резултати. Те могат да възникнат по време на целия процес на събиране на данни и съответно да обучим алгоритмите на машинното обучение с "предубедени" данни. Това означава, че предубежденията ще отидат в алгоритъма и ще имаме прогнози или решения, взети на базата на погрешни данни. Плашещото е, че това може да се отрази на реалния свят - ние като хора можем да бъдем дискриминирани заради "пристрастни" алгоритми. Нашето проучване - "Скритият риск на AI", показва, че има голямо неразбиране на обучението, на процесите и на технологиите, които са нужни, за да се намали проблемът пристрастието при събиране на данни. 78% от анкетираните компании в световен мащаб вярват, че това ще се превърне в сериозно притеснение, но от друга страна едва 13% правят нещо, за да го намалят. 65% от организации вярват, че вече има такива сгрешени данни. В България данните са дори още по-плашещи - 95% (в сравнение с 65% в глобален мащаб) предвиждат, че хората ще станат по-зависими от AI и ML. От друга страна 79% (в сравнение с 65% глобално) вярват, че в тяхната организация вече има сгрешени данни.
Милен Генчев, инженер "Клиенти" в Google Cloud

Генеративният AI е модел на машинно обучение, който може да генерира съдържание на базата на съдържанието, в който е обучаван. И това съдържание може да бъде уникално, не да съвпада с изходните данни. По време на конференцията Google I/0 2023 много се говори за приложенията на генеративния AI. Част от тях касаят продуктивността, това са много прости неща, например да обобщи текст, да прочете 20 страници и да извади основното по дадена тема или да прочете имейл и омекоти изказа. Това помага да се намалят конкретни задачи от часове до минути. Генеративният AI помага и за подобрение на публичните услуги, като например търсенето, което благодарение на използването на естествен език ще подобри ефективността за рекламодателите. Много от съществуващите продукти на Google, които използват deep learning модели сега се ъпгрейдват с генеративен AI - всеки продукт, който изисква човешка намеса.