Дроновете – бъдещето на автоматизираните доставки

Shutterstock

Дроновете – бъдещето на автоматизираните доставки

Въпреки някои предизвикателства анализаторите са категорични, че технологията ще засили икономическото и социалното развитие на редица региони

Иван Гайдаров
438 прочитания

Shutterstock


Пазарът на логистика и транспорт с дронове, оценяван на $11,20 милиарда през 2022 г., се очаква да достигне $29,06 милиарда до 2027 г. при среден годишен растеж 21,01% за посочения период. Търговският сектор ще бъде водещ за тази вихрена еволюция основно благодарение на развитието на електронната търговия, като по-голям растеж се очаква в Северна Америка и Азиатско-Тихоокеанския регион. Това сочат последните изследвания на анализаторската компания Markets & Markets, като по този начин подчертават една тенденция, която все по-отчетливо се налага през последните години - а именно, че технологията за безпилотни летателни апарати наред с отбранителния сектор ще определя развитието и на този за логистиката, доставките и транспорта на стоки.

Статията е част от тематичия доклад "Digitalk Report | Технологии за е-търговия и логистика" на Digitalk от 05/2022 г. Цялото издание можете да намерите в дигиталната библиотека.

Фактори на растежа

"С бързото развитие на технологиите дроновете вече се използват широко за управление на логистиката и транспортирането на стоки. Голям брой компании по целия свят започнаха да използват дронове за управление на своите вериги за доставки. Дроновете се използват и при минни операции, проекти по проучване на земната повърхност, инспекции на земеделски култури и много други дейности. Очаква се всички тези атрибути да стимулират растежа на пазара за логистика и транспорт с дронове", обясняват и от Precedence Research.

Анализаторите акцентират върху полезния ефект на дроновете в различни сфери като складове, производствени цехове и разпределителни съоръжения. "В складовите съоръжения дроновете вече се използват често за наблюдение на инвентара и дори при транспортиране на дребни артикули. Това намалява употребата на мотокари и конвейерни системи, което носи допълнителна рентабилност. Очаква се всички тези полезни функции, които дават безпилотните летателни апарати, да подхранват растежа на пазара", казват от Precedence Research.

Пандемията от COVID-19 на свой ред също изигра важна роля в навлизането на дроновете като алтернатива на наложените практики в сферата на логистиката и доставките. В основен инструмент за овладяването ѝ се превърна социалното дистанциране, откривайки ново поле, на което технологията бързо се доказа. Тя навлиза в управлението на много дейности, способства за ограничаване на физическия контакт между хората като проверка на температурата в различни съоръжения, доставка на медицински консумативи и т.н. Универсалните възможности на този тип апарати в различно по своето естество операции се превърнаха в допълнителен катализатор за навлизането им в сферата на логистиката и транспорта.

"Освен това логистичните компании и доставчиците на храна непрекъснато проучват и разработват устойчиви системи, чрез които ефективно използват дроновете в своите услуги. Този фактор ще стимулира растежа на пазара за логистика и транспорт с дронове, както и военния сектор, където технологията вече се използва широко", посочват още от Precedence Research.

Предимствата и недостатъци

Като всяка технологична еволюция навлизането на дроновете в логистиката и транспорта има както предимства, така и някои недостатъци, които от доставчика на батерии за дронове GensTattu описват така:

Предимства:

  • Доставката с дронове може да подобри ефективността на логистиката, тъй като разстоянието по въздух между две точки е най-кратко. Дроновете летят по почти права линия във въздуха, което оптимизира времето за транспорт. Едновременно с това при използването на безпилотни въздушни средства не съществуват ограниченията на традиционните експресни логистични транспортни маршрути, което неутрализира ограниченията пред скоростта на доставка. От компанията дават пример с онлайн магазина JD.com, който създава първия в света безпилотен сортировъчен център в провинция Дзянсу. Центърът може да сортира до 9000 пакета на час, което го прави три пъти по-ефективен от традиционните центрове за сортиране на стоки.
  • Доставката с дронове спестява логистични разходи. Въпреки че оборудването изисква сериозни инвестиции в началото, в дългосрочен план то се изплаща много бързо, тъй като цената на автоматизираната доставка е значително по-ниска, отколкото доставките на ръка. В крайна сметка разходите за него се свеждат до зареждане и поддръжка, докато разходите за труд тепърва ще се увеличават.
  • Доставката с дронове насърчава икономиката на слабо развитите райони. На подобни места винаги съществуват проблеми с достъпността и трафика, което отнема много време за преноса на стоки, купени онлайн. Транспортът с дронове решава тези проблеми, стимулира потреблението в подобни райони и не на последно място - създава работни места, като по този начин подпомага растежа на местните икономики.

Недостатъци:

  • Високи първоначални инвестиции. Недостатъчно развитото приложение на технологията в логистичната индустрия прави високи различните разходи за хардуер, а това на свой ред води първоначално до по-високи разходи за доставка.
  • Развиваща се технология. В крайна сметка технологията за безпилотни летателни средства е в процес на развитие. Пример за това са все още съществуващите предизвикателства пред параметри като полезен товар и живот на батерията.
  • Рискове пред сигурността. Фактът, че технологията тепърва се развива, повдига някои опасения по отношение на сигурността, което все още затруднява масовото приемане на дроновете не само в логистичната индустрия.
  • Доставките с дронове са уязвими от гледна точка на метеорологичните условия. Дроновете са значително по-малки от самолетите на гражданската авиация и са по-чувствителни от гледна точка на климатичната обстановка. Възможността тя да се промени в рамките на много кратък период я прави водещо затруднение пред използването на дронове за доставка на стоки.

Въпреки тези предизвикателства обаче анализаторите са категорични, че развитието на науката и технологиите ще превърне доставките на пратки с дронове в нова сила за насърчаване на икономическото и социалното развитие на редица региони. Това от своя страна ще промени изцяло логистичната индустрия, но как точно - предстои да видим.

Пазарът на логистика и транспорт с дронове, оценяван на $11,20 милиарда през 2022 г., се очаква да достигне $29,06 милиарда до 2027 г. при среден годишен растеж 21,01% за посочения период. Търговският сектор ще бъде водещ за тази вихрена еволюция основно благодарение на развитието на електронната търговия, като по-голям растеж се очаква в Северна Америка и Азиатско-Тихоокеанския регион. Това сочат последните изследвания на анализаторската компания Markets & Markets, като по този начин подчертават една тенденция, която все по-отчетливо се налага през последните години - а именно, че технологията за безпилотни летателни апарати наред с отбранителния сектор ще определя развитието и на този за логистиката, доставките и транспорта на стоки.

Статията е част от тематичия доклад "Digitalk Report | Технологии за е-търговия и логистика" на Digitalk от 05/2022 г. Цялото издание можете да намерите в дигиталната библиотека.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК