Малките безпилотни летателни системи (sUAS), по-популярни като дронове, доскоро не бяха разглеждани като възможност за използване за търговски цели. Днес пазарът на дронове обхваща широк спектър от индустрии и бизнес сценарии, включително в земеделието, строителството, медиите и дори доставките на стоки. Очаква се глобалните екосистеми на дроновете да надминат границата от 3 милиона до 2025 г. и да растат със средногодишен темп (CAGR) от 25%, показва ново проучване на ABI Research.
Търговските дронове се използват в широк спектър от приложения, като безопасност на работното място, доставка на продукти, инспектиране на индустриални обекти, в складове и много други области. "В момента най-големи възможности за приходи от комерсиалните дронове предлагат филми и медии - където дроновете могат да помогнат при заснемане от точки, до които няма достъп с хеликоптер", обясняват анализаторите.
Сегментът на доставките с дронове се очаква да скочи много бързо през следващите 5 години и да заеме повече от половината от всички приходи от малки системи sUAS. В доклада на ABI прогнозите за пазара на търговски дронове включват безпилотни летателни платформи с приблизително максимално излетно тегло (MTOW) под 25 паунда (11,3 килограма), както и технологии, услуги и приложения, използвани за работата на системите sUAS.
Бум след пандемията
Въпреки че пандемията от COVID-19 ограничи инвестициите в дронове, продажбите в търговския сектор растат бързо. Повечето региони премахнаха ограниченията и компаниите се чувстват по-уверени за бъдещето. "Освен COVID-19 борбата за власт между САЩ и Китай е другият фактор, засягащ пазара на търговски дронове, тъй като западните компании искат да намалят зависимостта си от китайски доставчици", обясняват анализаторите. В резултат през следващите години в други страни ще се появят повече доставчици на хардуер за безпилотни летателни апарати, подкрепени от съответните правителства. "По ирония на съдбата обаче DJI, компания, базирана в Китай, е предпочитаният доставчик на дронове в търговския сектор. През 2021 г. пазарният дял на DJI при малките летателни системи sUAS бе 66,6%", твърдят от ABI Research.
Очаква се услугите с дронове да се превърнат в основен фактор за при внедряването на комерсиални дронове. Безброй доставчици на услуги предоставят решения, съобразени с конкретни приложения в отделни сектори. През 2022 г. свързаните с малки летателни системи sUAS услуги ще представляват 74,2% от приходите от търговски дронове. А до 2026 г. този дял ще се увеличи до 84,1%.
Все повече услуги от продадените машини
През 2026 г. броят на продадените търговски дронове ще надхвърли 1,2 милиона, или около една трета от всички доставки на дронове за годината. Това означава повече от 3 пъти повече доставени машини в сравнение с 2022 г.
Общите приходи през 2026 г., които обхващат платформи, аксесоари и услуги, се очаква да достигнат близо $36 милиарда - с около $22 милиарда повече от приходите през 2022 г. Въпреки че на търговския сектор ще се падат едва една трета от общите доставки на малки дронове, той ще генерира над 70% от общите приходи през целия прогнозен период във всички пазарни сегменти, добавят от ABI.

Към момента услугите за приложения заемат най-голям дял от приходите от търговски дронове, като през 2022 г. приходите достигат $6,5 милиарда. До 2026 г. те ще генерират над $18,8 милиарда. Свързаните с дроновете услуги са на второ място с $11,4 милиарда приходи за 2026 г. Междувременно платформите и аксесоарите за малки безпилотни летателни апарати ще представляват 15,8% от общите приходи за 2026 г.
Всички сектори търсят дронове
Същевременно най-бързо ще растат приходите от доставки с дронове. Ако през 2022 г. този бизнес ще донесе едва $826 милиона (около 4,9% от всички приходи в сектора), през 2026 г. тези доставки ще носят на операторите над $5,4 милиарда, или 12,6% от целия обем. Това означава почти 60% средногодишен темп на растеж специално за бизнеса с доставки чрез дронове.
Селското стопанство, филмовата индустрия и медиите, инспекцията на инфраструктура и индустриални обекти ще продължат да търсят все повече малки търговски дронове. Тези три индустриални сегмента ще нося една трета от всички приходи от малки летателни апарати през 2026 г. във военни, граждански и търговски сегменти.
Геологията и минното дело ще генерират 6% до 6,5% от общия дял от приходите за следващите 5 години. Петролните и газовите компании ще инвестират повече в дронове, като делът на приходите от тези икономически сектори ще се увеличи от 8,3% през 2022 г. на 9,8% през 2026 г., като пазарните възможности за тези индустрии се оценяват на $4,2 милиарда.
Приходите от дронове за целите на застраховането на търговски и жилищни обекти ще нараснат от $1,3 милиарда през 2022 г. на $3,4 милиарда през 2026 г. Складовете също ще увеличат своя принос в пазара на дронове и услуги, свързани с тях - от 0,4% през 2022 г. на 1,3% през 2026 г.
Трите най-важно региона за бизнеса с дронове са САЩ, ЕС и Азиатско-Тихоокеанският регион. На бизнеси в САЩ се падат 28% от всички приходи за 2022 г., или около $3,7 млрд., докато в Европейския съюз приходите ще растат относително по-бързо - от 23% от глобалния пазар през 2022 г. на 24% през 2026 г. През 2025 г. приходите на ЕС и на САЩ ще са изравнени - по $7 милиарда.
В другия голям регион Китай и Япония са големите играчи, като двете страни генерират почти 100% от общите приходи от търговски дронове за 2022 г. на обща стойност $4,7 милиарда.
Какви летателни апарати се използват?
Многороторните модели са най-използваният тип търговски дронове, точно както е при военните и професионалните потребители. ABI Research очаква запазване на тази тенденция, като многороторните миодеил ще представляват 78.2% от около 1.2 милиона доставени безпилотни апарати sUAS през2026.
Съществен дял от пазара през 2026 г. ще се пада на модели с хибридно вертикално излитане и кацане - над 19,7 на сто от всички продадени апарати. Едва 2% от търговските дронове ще има или 8 единични ротора, или ще са с фиксирани крила.
Освен самите дронове, компаниите се нуждаят от допълнителни ресурси, както хардуерни аксесоари, така и услуги на трети страни, са оперират със своите устройства по-ефективно и да задействат желаната функционалност. Освен това операторите трябва да инвестират в свързаност, независимо дали е Wi-Fi, Bluetooth, Near Field Communication (NFC) или нещо друго, което пък създава нови пазарни възможности за телекомуникационните компании.
Малките безпилотни летателни системи (sUAS), по-популярни като дронове, доскоро не бяха разглеждани като възможност за използване за търговски цели. Днес пазарът на дронове обхваща широк спектър от индустрии и бизнес сценарии, включително в земеделието, строителството, медиите и дори доставките на стоки. Очаква се глобалните екосистеми на дроновете да надминат границата от 3 милиона до 2025 г. и да растат със средногодишен темп (CAGR) от 25%, показва ново проучване на ABI Research.
Търговските дронове се използват в широк спектър от приложения, като безопасност на работното място, доставка на продукти, инспектиране на индустриални обекти, в складове и много други области. "В момента най-големи възможности за приходи от комерсиалните дронове предлагат филми и медии - където дроновете могат да помогнат при заснемане от точки, до които няма достъп с хеликоптер", обясняват анализаторите.