Европейската комисия представя визия за по-нататъшното развитие на европейския пазар на дронове. "Европейската стратегия 2.0 за безпилотните летателни апарати" се основава на рамката на ЕС за безопасност при експлоатацията и определянето на техническите изисквания. Новата стратегия определя как Европа може да осъществява широкомащабни търговски операции с безпилотни летателни апарати, като същевременно предлага нови възможности в сектора.
Допълва се, че въвеждането през януари 2023 г. на "U-space" - европейска система, единствена по рода си в света за безопасно управление на движението на безпилотни летателни апарати, ще положи основите за по-интензивна експлоатация на дронове от страна на бизнесите.
Предвиждат се следните услуги с безпилотни летателни апарати да станат част от ежедневието на европейците до 2030 г.:
- Услуги за спешна помощ, картографиране, изображения, инспекции и наблюдение в рамките на приложимата правна уредба от граждански безпилотни летателни апарати, както и спешна доставка на малки пратки, като биологични проби или лекарства.
- Услуги на иновативната въздушна мобилност, като например въздушните таксита, чрез които се предоставят редовни транспортни услуги за пътници, първоначално с пилот на борда, но с крайна цел напълно автоматизиране на операциите.
Разгръщането на потенциала на пазара и услугите на ЕС с безпилотни летателни апарати изисква определяне на ключови технологични градивни елементи, като изкуствен интелект, роботика, полупроводници и космически услуги на ЕС и мобилни телекомуникации.
ЕК възнамерява да започне работа по 19 водещи оперативни, технически и финансови действия на стратегията:
- Приемане на общи правила за летателна годност и нови изисквания за обучението на дистанционно управляващи пилоти на въздухоплавателни средства и пилоти на eVTOL (пилотирани въздухоплавателни средства с вертикално излитане и кацане, задвижвани от електрическа тяга).
- Финансиране на създаването на онлайн платформа в подкрепа на местните заинтересовани страни и промишлеността за осъществяване на устойчива иновативна въздушна мобилност.
- Разработване на стратегическа пътна карта за технологиите за безпилотни летателни апарати, за да се определят приоритетните области за научни изследвания и иновации, да се намалят съществуващите стратегически зависимости и да се избегне възникването на нови.
- Определяне на критерии за доброволен, одобрен от гледна точка на киберсигурността етикет за безпилотни летателни апарати.
България изостава
България все още е сред няколкото страни, за които не е докладвано развитие или планове за изпълнение на бъдещи проекти.Все пак обаче движение има - наскоро Министерството на траспорта създаде постоянна работна група за координационен механизъм за U-space. За нейн председател бе назначен Николай Найденов, заместник-министър на транспорта и съобщенията. Целта на групата е да планира със заинтересовани органи субекти, включително на местно равнище, определянето на U-space, определянето на ограничения на въздушното пространство за безпилотни апарати и т.н.
В средата на ноември работната група избра за председател на координаторите проф. Димо Зафиров от Института за космически изследвания и технологии към Българската академия на науките.
Европейската комисия представя визия за по-нататъшното развитие на европейския пазар на дронове. "Европейската стратегия 2.0 за безпилотните летателни апарати" се основава на рамката на ЕС за безопасност при експлоатацията и определянето на техническите изисквания. Новата стратегия определя как Европа може да осъществява широкомащабни търговски операции с безпилотни летателни апарати, като същевременно предлага нови възможности в сектора.
Допълва се, че въвеждането през януари 2023 г. на "U-space" - европейска система, единствена по рода си в света за безопасно управление на движението на безпилотни летателни апарати, ще положи основите за по-интензивна експлоатация на дронове от страна на бизнесите.