България започва работа по внедряването на U-space въздушно пространство за управление на трафика с дронове, съобщиха от Министерство на транспорта и съобщенията. В последните дни на 2022 г. е създадена работна група, която да установи механизъм за координиране на определянето на U-space въздушно пространство.
Първата стъпка е да се определят и обозначат въздушните пространства U-space, допълниха от министерството. Услугите в U-space се предоставят от доставчици на обслужване за U-space. За разлика от предоставянето на обслужване на въздушното движение, където само един доставчик отговаря за определен обем въздушно пространство, в едно въздушно пространство U-space може да има множество доставчици, които да го обслужват.Подготвен е и Проект на Наредба за условията и реда за експлоатация на безпилотни летателни системи и надзора над техните оператори, който предстои да бъде подписан от министъра на транспорта и съобщенията.
Какво е U-space
U-space е европейска система за управление на безпилотния трафик с дронове. Тя представлява набор от специфични дигитални услуги и процедури, предназначени да осигурят безопасен и ефективен достъп на операторите на дронове до въздушното пространство.
Въздушното пространство U-space пък е географска зона за дронове, определена от всяка държава членка. Постепенно започна внедряването му в цяла Европа, наложено от нарастващата необходимост от услуги и технологии за управление на безпилотния трафик. Както при пилотираната авиация, операторите на дронове и доставчиците на U-space услуги ще трябва да спазват разпоредбите, определени от EASA (European Union Aviation Safety Agency). Европейската регулаторна рамка и първите регламенти за U-space, приети от Европейската комисия през 2021 г., влизат в сила през януари 2023 г. и ще насърчат хармонизиран подход при внедряването на U-space.Част от дейностите, които е възможно да се извършват с помощта на дронове са картографиране, инфраструктурни инспекции, прецизно земеделие, доставка на стоки, електронна търговия и други. Целта на U-space е да се постигне автоматизирано управление на дроновете, което позволява голям брои операции, много от които едновременни. Процесът трябва да бъде интегриран с настоящата система за управление на въздушното движение.
Европейската стратегия за дронове 2.0
В края на миналия месец Европейската комисия обяви и Европейската стратегия за дронове 2.0 (European Drone Strategy 2.0), с която регламентира достъпът до "последната миля" за въздушните таксита. Тя ще позволи извършването на мащабни търговски операции с помощта на въздушни дронове, като целта е до 2030 г. те да станат част от ежедневието на европейските граждани. Очаква се първите доставки с въздушни таксита да започнат още по време на Олимпийските игри в Париж през 2024.
"С навлизането на ново поколение самолети с електрическо задвижване, способни да работят в градска и регионална среда, трябва да гарантираме, че освен поддържането на безопасността на операциите в нашето небе, условията отговарят както на търговските нужди на операторите, така и на очакванията на гражданите по отношение на поверителността и сигурността.", каза Адина Валеан, еврокомисар по транспорта. Тя допълни, че с подходящата рамка пазарът на услуги с дронове в Европа може да струва 14,5 милиарда евро и да създаде 145 000 работни места до 2030 г. През 2021 г. ЕК взе решение да инвестира повече от 1,6 милиарда евро, за да ускори създаването на цифрово Европейско небе, което допринася за безопасното интегриране на трафика на дронове в европейското въздушно пространство.
Въздушните таксита
ЕК вижда широк хоризонт за иновативни услуги за въздушна мобилност, като въздушни таксита - "първоначално с пилот на борда, но с крайната цел за пълно автоматизиране на операциите".
"Въздушните таксита осигуряват редовни транспортни услуги за пътници и стоки и позволяват да се намали времето за пътуване", коментират от ЕК. "Досега те се управляваха от пилот, но една от ключовите цели на стратегията е пълно автоматизиране на малките самолети. Олимпийските игри в Париж през 2024 г. са една от целевите дати за някои оператори да започнат такива безпилотни транспортни услуги, но други инициативи вече са в ход в няколко европейски града."
България започва работа по внедряването на U-space въздушно пространство за управление на трафика с дронове, съобщиха от Министерство на транспорта и съобщенията. В последните дни на 2022 г. е създадена работна група, която да установи механизъм за координиране на определянето на U-space въздушно пространство.
Първата стъпка е да се определят и обозначат въздушните пространства U-space, допълниха от министерството. Услугите в U-space се предоставят от доставчици на обслужване за U-space. За разлика от предоставянето на обслужване на въздушното движение, където само един доставчик отговаря за определен обем въздушно пространство, в едно въздушно пространство U-space може да има множество доставчици, които да го обслужват.