Schwarz IT: Бъдещето на търговията и помощта от ИТ

Schwarz IT: Бъдещето на търговията и помощта от ИТ

Владимир Владков
173 прочитания

ИТ специалистите ще са все по-необходими на всеки вид бизнес организация, като това важи с пълна сила и за търговията, която трябва да осигури пълноценно изживяване на потребителите и да ги задържи, дори да предскаже техните желания и намерения.

"В света на търговията има 4 основни стълба: магазин, клиент, логистика и данни, обяснява Михаил Петров, главен изпълнителен директор на Schwarz IT България, при представянето на новата ИТ компания. Българският IT хъб, заедно с екипите от Германия и другите хъбове в света, обслужват цялата група Schwarz - компанията за рециклиране Pre Zero, производствената компания Schwarz Produktion и конкурентните вериги Lidl и Kaufland.

  • Магазините са стационарни - в различните си формати, онлайн, или платформи за различни доставчици, като т.нар. marketplaces.
  • Клиентът е в центъра на всичко, трябва да го печелим и задържаме.
  • Логистиката е наука в науката. Колкото повече делът на онлайн бизнесът се увеличава, толкова по-важна е ролята на логистиката.
  • Данните и тяхната обработка и правилни изводи от анализа им ще осигуряват конкурентни предимства.

Търговията - офлайн и онлайн

Търговията не е просто снабдяване с артикул или услуга. Успешният търговец е този, който предоставя най-доброто "клиентско изживяване", коментира Петров. - Когато пазарувате във физически магазин, вашето очакване е първо да намерите празно широко паркомясто. В онлайн бизнеса когато свалите приложението, искате да влезете в него, без да се налага да кликвате по 4-5 пъти, свързани с потвърждения на различни политики и въвеждане на излишни лични данни. Искате онлайн пазаруването да е лесно."

Друг интересен момент е използването на пазарна количка. "Ако тя е с разбито колело, започва да трепери и да се движи във всякакви посоки, при това трудно. И като буташ се чувстваш като миньор, който кърти с Hilti на 1000 метра под земята", дава колоритен пример Петров. В онлайн варианта количката може да се асоциира с бъгове. А бъгове винаги има, във всички приложения. "Ако обаче постоянно имаш проблеми с влизане в дадена апликация или тя не се стартира, онлайн магазинът има истински проблем, клиентите наказват такива грешки по един единствен начин - като не влизат вече във физическия магазин, или като изтрият приложението от телефона си."

Следващата стъпка е подредбата на продуктите. Във физическия магазин на входа обикновено се поставят свежи плодове и зеленчуци. "Във физическия можете да пипнете, да видите, да помиришете. Е, не можете да опитате, но и другите сетива помагат при избора, обяснява Михаил Петров. - В онлайн магазина при липсата на тези сетива продава снимката, както и перфектното описание, което не трябва да е много дълго. Именно тези детайли различават добрия от лошия търговец."

Доброто подреждане означава още, че клиентът бързо ще намери търсената стока. Той трябва да се ориентира лесно в магазина. В онлайн магазина потребителят също трябва бързо да се ориентира къде да намери артикулите, така че потребителското изживяване да е приятно.

Накрая идва плащането - касовият процес, който във физическия магазин може да се окаже досаден за някой клиент. Един продукт го пипате поне 5 пъти - от рафта в количката, след това на лентата, после пак в количката, оттам в колата и накрая - от колата - в дома. "При онлайн пазаруването спестявате поне 4 стъпки, просто взимате продуктите от куриера", казва Петров.

Затова за физическия магазин ИТ специалистите разработват различни решения за улесняване на процеса. Едно от предложените решения е клиентът сам с телефона си да сканира продукта, който поставя в количката, накрая през мобилното приложение избира всички и плаща точно както на каса, но пропуска "реалния" касиер и касова лента.

Някои се опасяват, че чрез този метод магазинът ще увеличили инвентаризационните си разлики. "Изследвания на клиентското поведение показват, че ако даден клиент предостави на мобилното приложение голямо количество свои данни като имена, адрес, банковата ката, той е по-акуратен при заснемането на артикулите, отколкото "анонимен" клиент при касов процес", коментира Петров. Освен това ИТ могат да предоставят и други функционалности - например камери заснемат поставените продукти в количката, а изкуствен интелект засича, дали обемът отговаря на сканираните с телефона продукти. Тези и подобни решения вече се тестват и оценяват в реална среда.

Данните носят предимства

"Вече е клише данните да се наричат "златото на бъдещето". Суровите данни в огромен обем бих сравнил с това да пиеш вода от маркуча на пожарникар - огромна струя, която не можеш да използваш пълноценно. Всъщност правилният анализ на данните помага много, за да придобиеш конкурентно предимство", коментира Петров.

Например ИТ може да предостави информация, ако в даден град температурата се повиши с X градуса, с колко точно ще се повиши продажбата на минерална вода. Освен това може сравнително точно да предскаже как ще промени поведението на потребителите - например ще увеличат посещенията си в "хладните" часове рано сутрин и по-късно вечер. По този начин управителят на съответния магазин може да нагласи смените на персонала и те да не са равномерни през целия ден, а да са съобразени с пиковете на купувачите. "Данните помагат не само за вземане на решения, свързани с оперативния бизнес, а с репортинга. Има и много други аспекти на данните, които са полезни за познаването на клиента", обясни Петров.

Той даде за пример мобилното приложение за самотаксуване. Ако потребителят си е направил списък с липсващите в домашния хладилник продукти (съвременните умни хладилници дори сами могат да попълват такъв списък), когато го сканира при покупка в магазина, той се изтрива от списъка. Освен това мобилната апликация дава възможност на група приятели, които "се зареждат" за предстоящо съвместно гледане на футболен мач, да си направят общ списък и ако всеки купи даден продукт (напр. бира, фъстъци), той се изтрива от общия списък или се маркира като закупен.

Логистиката е "А" и "Б" на търговията.

Без добра логистика не може да работи нито един търговски обект, а това важи още повече за големи търговски вериги с хиляди магазини, складове, доставчици, производители. Складовете могат да бъдат инвентаризирани например с дронове, което би улеснило много процеса. Това обаче звучи доста футуристично в момента.

Как ще се справят ритейлърите с т.нар. последна миля - как ще се справят ритейлърите във все по-променяща се градска среда, в която дори се обмисля ограничаването на задвижвани с фосилно гориво превозни средства? Какъв би бил изборът - дали да реализират доставките с дронове или това ще остане утопия дали с електро скутери или товарни колела? Тепърва трябва да се докаже този логистичен модел, който ще направи бизнесът устойчив и доходоносен.

Представете си, че касите на стационарните магазини могат да се превърнат в офис на банка, застрахователна компания, мобилен оператор или доставчик на комунални услуги. "Този, чиито бранд стои зад качествено, изгодно и надеждно, той има преимущество, смята Петров. - Ако брандът стои зад доверието, следи за ниските цени, за сигурността, за лесното обслужване, може да продаде и бърз кредит, и застраховка, и зареждане на SIM карта, продажба на газ и ток от свободния пазар. Ние в Schwarz IT трябва да се погрижим и да дадем предимство на групата спрямо нейните конкуренти. По този начин ще осигурим бъдещето в един бързо променящ се свят", обясни шефът на Schwarz IT България.

Снимки на MichaelGaida, StockSnap, THAM YUAN YUAN, Mediamodifier, press 👍 and ⭐ и оPete Linforth от Pixabay

ИТ специалистите ще са все по-необходими на всеки вид бизнес организация, като това важи с пълна сила и за търговията, която трябва да осигури пълноценно изживяване на потребителите и да ги задържи, дори да предскаже техните желания и намерения.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК