Изкуствен интелект в е-търговията: Пет успешни истории

Изкуствен интелект в е-търговията: Пет успешни истории

Проучване, направено преди година, показва мнението на мениджърите, отговорни за важните решения в областта на е-търговията

Майя Бойчева-Манолчева
1406 прочитания

Изкуственият интелект се използва от водещите компании за оптимизиране на цените в реално време, за създаване на най-добрия дизайн, за предвиждане на продажбите и складовите наличности, намаляване на фалшивите продукти и създаване на уникално преживяване на клиентите. Предлагаме ви пет истории, в които водещи световни компании се доверяват на изкуствен интелект.

Статията е част от рипорта "Изкуственият интелект в електронната търговия" на Digitalk от 10/2021 г.
Цялото издание можете да намерите в дигиталната библиотека.

ЛУКС ОНЛАЙН

Производителите на луксозни стоки винаги са разчитали на физическите магазини, в които могат да обслужат лично клиента. Съответно изкуственият интелект до неотдавна не беше технологията, на която да намерят приложение в бизнеса си.

Годината е 2006, когато Burberry Company решава да обърне традициите и да приложи иновативната за времето си технология "изкуствен интелект". Зад идеята стои желанието на компанията да преодолее различията при изживяванията на клиентите, които пазаруват онлайн и офлайн.

Burberry използва RFID тагове в своите физически магазини, с помощта на които събира данни за поведението на своите клиенти, включително информация за последните им поръчки и онлайн дейности. Впоследствие продавачите използват наличната информация, за да предлагат на клиентите си точно това, което търсят.

Компанията използва също и големи данни и визуално разпознаване, базирано на ИИ, за да идентифицира фалшиви продукти.

Burberry определено доказа, че който разчита на изкуствен интелект, ще излезе една крачка пред останалите и ще спечели повече клиенти. До 2025 г. се очаква 20% от покупките на луксозни стоки да се случват онлайн.

УНИКАЛЕН ДИЗАЙН

Производителят на облекло StitchFix се насочи към онлайн търговията през 2011 г. Чрез събиране на данни за стиловите предпочитания на своите клиенти StitchFix комбинира опита на стилистите с изкуствения интелект. Резултатът е персонализирано към стила на клиента облекло. Въз основа на информация като дължина на ръкава, деколте и цвят алгоритъмът създава варианти на облекло и ги изпраща на стилистите. Те от своя страна създават списък с подходящите за всеки клиент модели.

Освен при дизайна StitchFix използва изкуствен интелект и за оптимизация на логистиката и оперативните дейности. След запитванията и поръчките алгоритъмът избира най-удобния и близък за клиента магазин и намира начин да организира взимането на всички дрехи едновременно.

ДВОЙНО, БЕЗ ЗАХАР, КАКТО ВИНАГИ

През 2017 г. веригата за бързо хранене Starbucks въведе виртуален асистент, заместник или помощник на популярните бариста. Така клиентите на заведенията вече могат да си поръчват кафе и да платят онлайн чрез глас или текст. Когато клиентът влезе в кафенето, баристът вади информация и извършва поръчката чрез POS устройство.

Компанията използва и Amazon Alexa, като клиентите могат да направят традиционните си поръчки, казвайки само "Алекса, поръчай моя "Старбъкс". Starbucks също събира информация за старите поръчки. На база на това се създават модели на предпочитанията на клиентите и компанията може лесно да им даде нови предложения.

ПЕРФЕКТНАТА ПИЦА

Между 55% и 58% от поръчките в Domino's Pizza се извършват онлайн. Domino's използва информацията, за да си осигури 360-градусова представа за своите доверени клиенти. Например от събраната информация става ясно кой поръчва най-много от домакинството, какви канали използва и как. В резултат клиентите се сдобиват с уникални оферти за пица и ваучери за големи отстъпки.

Освен това изкуствен интелект се използва и за да се разберат по-добре нуждите и вкусовите предпочитания на клиентите. Компанията е стартирала пилотен проект в Австралия и Нова Зеландия, при който се използват умни скенери, които сканират готовата пица, категоризират я въз основа на критерии като тип, големина на парчето, брой сосове и я сравняват с наличните данни, за да се предложи перфектната пица на клиента.

ТОЧНОТО КОЛИЧЕСТВО НА ТОЧНОТО МЯСТО

Водещият онлайн магазин Amazon също използва изкуствен интелект и неговите разновидности NLP и ML. Компанията използва технологиите, за да оцени кога е най-вероятно да бъде извършена покупката и кога клиентът ще има нужда от продуктите.

Огромният набор от артикули, които Amazon предлага, кара компанията да се фокусира върху оптимизиране на времето за търсене и по-бързото извършване на покупка.

Търсенето на продукти се оценява изключително внимателно с цел да се улесни логистиката и да се пренасочат достатъчно продукти към точните места и складове. Така се осигурява бърза доставка и постоянна наличност на артикулите. За целта се използва активно предиктивен анализ. Изкуствен интелект се използва и за определяне на цените на продуктите, като се отчитат наличността, цената при конкурентите, историята на поръчките, очакваните печалби и т.н. и цените се променят динамично.

Изкуственият интелект се използва от водещите компании за оптимизиране на цените в реално време, за създаване на най-добрия дизайн, за предвиждане на продажбите и складовите наличности, намаляване на фалшивите продукти и създаване на уникално преживяване на клиентите. Предлагаме ви пет истории, в които водещи световни компании се доверяват на изкуствен интелект.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК