"Купи сега, плати после" – финансовият модел на младите поколения

"Купи сега, плати после" – финансовият модел на младите поколения

BNPL доставчиците позволяват на потребителите да купуват артикули онлайн чрез гъвкави вноски, без никакви лихви и неустойки

Иван Гайдаров
994 прочитания

Независимо от гледната точка към глобалните събития от последните две години - едни виждат в тях път към "новото нормално", докато други очакват светът да се върне към себе си отпреди пандемията възможно най-бързо - е ясно, че някои от промените, дошли с нея, не само ще останат, но и ще се задълбочат.

Статията е част от рипорта "Банкирането като услуга" на Digitalk от 12/2021 г.
Цялото издание можете да намерите в дигиталната библиотека.
Навиците на потребителите в много отношения, в това число и тези за пазаруване, са едни от тези промени, превърнали се във възходяща тенденция. Изводите от последното проучване на PwC - June 2021 Global Consumer Insights Pulse Survey - недвусмислено потвърждават това - преминаването на потребителите към дигитални канали ще продължи и след пандемията; лоялността на клиентите към брандовете е намаляла; използването на смартфони за онлайн пазаруване се е увеличило повече от два пъти спрямо 2018 г.

"Проучването Global Consumer Insights Pulse Survey показва засилено преориентиране към онлайн пазаруването, тъй като хората първо бяха ограничени от противоепидемичните мерки, а след това мнозина продължиха да работят от вкъщи. Друга важна констатация е, че потребителите не мислят, че ще се върнат към старите си навици на пазаруване, след като пандемията приключи", категорични са от PwC.

По всичко личи, че промяната е факт и не е просто някакъв нюанс на старите привички, а генерална смяна на предпочитанията за комуникация по оста потребители - брандове. За да отговорят на променената среда, всички участници във веригата - производители на стоки, търговци на едро и дребно, доставчици на финансови услуги - все по-често обръщат поглед към нови модели за разплащане, изначално пригодени за виртуалната среда. Един от тях е моделът "купи сега, плати после" (BNPL), който според CBInsights "може да преобърне 8-трилионния американски картов пазар".

Нов поглед към наложен подход

Идеята за получаване на стоки в условията на отложено плащане не е нещо ново и се практикува от векове. Тя обаче обикновено е свързана с допълнително оскъпяване, което често я прави краен вариант. За разлика от своите колеги в историята BNPL доставчиците позволяват на потребителите да купуват артикули онлайн чрез гъвкави вноски (обикновено на 4 плащания) без никакви лихви или неустойки, ако са платени навреме. Един от лидерите на този пазар - базираната в Швеция Klarna - например предлага услугата за покупки на нива, по-ниски от $10, без да се налага потребителят да минава през сериозни кредитни проверки и застраховки. Кредитите, отпуснати по този модел, често не се докладват в кредитните институции, което също е от полза за определени потребители.

Други водещи BNPL доставчици като австралийската Afterpay и базираните в САЩ Quadpay и Sezzle използват други модели на плащане, включително възможност за месечно финансиране от 3 до 36 месеца и опция Pay in 30. Но независимо от конкретния бизнес модел този тип компании разчитат в много по-голяма степен на таксите от търговци и производители, отколкото на потребителските лихви.

"Моделът BNPL помага на търговците да увеличат средните стойности на поръчките, което е ключов показател за приходите. Освен това инструментите за прилагане на този модел на плащане безпроблемно се интегрират в комерсиални уеб страници и мобилни платформи чрез API, без инсталацията да изисква намеса от страна на разработчици", обясняват от CBInsights и добавят: "BNPL доставчиците се стремят да стимулират увеличаването на продажбите и повторните покупки, докато намаляват разходите за привличане на потребители. Както Afterpay, така и PayPal, които пуснаха свои BNPL функции през 2020 г., твърдят, че те повишават средните стойности на поръчките с до 20%. Американският доставчик Affirm, който предлага по-широка палитра от възможности за финансови транзакции, съобщава за увеличаване на средните стойности на поръчките за своите клиенти с 85% през 2019 г. и 92% през 2018 г. в сравнение с други методи на плащане."

"ПЕРФЕКТНАТА БУРЯ"

Въпреки че, както вече стана ясно, този подход за пазаруване в основата си далеч не е нещо ново, "перфектна буря" от обстоятелства му отрежда една от водещите роли в дигиталната трансформация на взаимоотношенията между потребители и търговци. Наред с пандемията, която принуди потребителите да загърбят физическите магазини за сметка на техните виртуални алтернативи, други две тенденции се превръщат в основен катализатор за популяризация на BNPL - търговците се стремят да уловят възможно най-голям дял от онлайн продажбите, а потребителите, родени след 2000 г., са силно привлечени от този модел като начин за отлагане на плащания без лихва.

Независимо от гледната точка към глобалните събития от последните две години - едни виждат в тях път към "новото нормално", докато други очакват светът да се върне към себе си отпреди пандемията възможно най-бързо - е ясно, че някои от промените, дошли с нея, не само ще останат, но и ще се задълбочат.

Статията е част от рипорта "Банкирането като услуга" на Digitalk от 12/2021 г.
Цялото издание можете да намерите в дигиталната библиотека.
Навиците на потребителите в много отношения, в това число и тези за пазаруване, са едни от тези промени, превърнали се във възходяща тенденция. Изводите от последното проучване на PwC - June 2021 Global Consumer Insights Pulse Survey - недвусмислено потвърждават това - преминаването на потребителите към дигитални канали ще продължи и след пандемията; лоялността на клиентите към брандовете е намаляла; използването на смартфони за онлайн пазаруване се е увеличило повече от два пъти спрямо 2018 г.

"Проучването Global Consumer Insights Pulse Survey показва засилено преориентиране към онлайн пазаруването, тъй като хората първо бяха ограничени от противоепидемичните мерки, а след това мнозина продължиха да работят от вкъщи. Друга важна констатация е, че потребителите не мислят, че ще се върнат към старите си навици на пазаруване, след като пандемията приключи", категорични са от PwC.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК