Физическите магазини са създадени така, че пътят на клиента от входа до касата да е максимално удължен и да ги води покрай колкото може повече регали и продукти. Но когато клиентите вече са направили своята поръчка онлайн и биха искали единствено да вземат готовия пакет от магазина или да я получат на своя адрес, е от съществено значение събирането на продуктите в потребителската кошница да става максимално бързо.
Именно това е целта на технологията In-store fulfilment (ISF), която екипът от едноименния екип в Ocado Technology е създал в София. Освен това направление развойният център на Ocado Technology в България разработва решения в още 3 области - роботизация за събиране на продукти (Retrieval Robotics), усъвършенствани технологии и системи за управление на роботи.
"Онлайн търговията с хранителни стоки е доста сложен бизнес заради редица фактори. От една страна, ритейлърите предлагат голямо разнообразие от продукти от различни производители, марки, географски региони, ценови нива. От друга страна, маржът на печалба на този тип магазини е доста малък", коментира Александра Вецева от екипа In-store fulfilment.
Създадената система ISF обслужва всякакъв тип продукти от най-различни марки, а много от продуктите трябва да се съхраняват при различни температурни режими. Потребителската кошница за отделните клиенти обикновено е доста голяма, включва над 50 продукта. "Това прави работата на нашата система доста динамична", обяснява Вецева.
Компанията майка Ocado Group е създадена с идеята да промени начина, по който хората по света пазаруват, като стартира с изграждането и управлението на автоматизирани складове, работещи със специално разработени индустриални роботи, включително роботизирани ръце. "Тези складове можем да си ги представим като един огромен кошер, в който се събират и комплектоват продуктите от поръчки за много хора."
Системата ISF, разработена изцяло от инженерния екип на Ocado Technology в София, обслужва обаче друг търговски сегмент. Клиентите на тази система имат или т.нар. dark store (тъмен магазин, в който не влизат клиенти), или физически магазини, от които може да се поръчва и през интернет, като решението обслужва събирането на стоки за онлайн поръчките именно в тези физически магазини.
Софтуерът помага на служителите да изпълняват поръчките за всеки отделен клиент. След като потребителят е избрал кои стоки иска в онлайн магазина, служител в супермаркета събира продуктите от рафтовете, поставя ги в кошница или контейнер в определен ред. След това тази кошница/контейнер се доставя до дома на клиента чрез различни превозни средства, включително големи ванове. "Има и вариант готовата кошница с избраните продукти да бъде взета от поръчалия ги клиент директно от магазина", обяснява Вецева.
"По време на пандемията нуждите на клиентите от всички континенти нараснаха и станаха още по-разнообразни. Затова в момента се изгражда екип и в Лондон, който ще помага за персонализирането на решението спрямо специфичните нужди на всеки супермаркет. Но ключовите решения ще бъдат правени в България, в нашия развоен център", обяснява Анета Ангова, инженерен мениджър на развойния екип на In-store fulfilment.
Общо развойният екип в София, който разработва ISF решението, включва около 80 специалисти, включително инженери за данни, и още 30 специалисти в Лондон. "Идеята за втора локация бе да се отговори по-добре на нуждите на партньорите. Компанията има все повече клиенти и трябва да можем да посрещаме всички специфики, тъй като всеки ритейлър работи по различен начин", казва още Ангова.
В България е фокусирано разработването на цялата технология, като екипът тук активно го развива и обогатява неговите функционалности. Освен изпълнение на поръчките българските инженери добавят и други модули, които тепърва ще бъдат активирани както за досегашните, така и за новите клиенти. Сред тези подобрения са оптимизации, базирани на данни, чиято цел е служителите във физическите магазини да обработват по-бързо поръчките.
Какво обхваща системата?
Системата е част от платформата Ocado Smart Platform, която обхваща уеб магазин, верига за доставка, мениджмънт на стоките, самото решение за събиране и комплектоване на продукти и логистиката. Възможна е обаче и интеграция с най-различни други складови, ERP и логистични системи. Продуктът ISF обслужва по-слабо населените места и е по-подходящ от гледна точка на съществуващите супермаркети. С негова помощ те минимализират разходите за доставка и се стремят да постигнат максимална печалба.Три основни модула
Инфраструктурният компонент (Backend) е написан на Scala, стартира се в AWS облачна среда и използва Dynamo DB - SQL база данни. С възможностите на ECS сървърните приложения могат да бъдат мащабирани до такава степен, че да може да обработват хиляди поръчки на седмица. Бизнес логиката на инфраструктурата e организирана като архитектура, ориентирана към услугите (SOA). Това на практика е слой от услуги, разпределени в няколко приложения, които работят заедно посредством събития, команди и интерфейси за извличане на информация.
Другият компонент на ISF са уеб приложения, за които са използвани ReactJS и Java/Spring. Тези приложения изпълняват ролята на dashboard - табло, на което управителят на магазина може да следи как се движат поръчките, изпратени от онлайн към неговия магазин. "По този начин той вижда как напредват служителите при обработката на поръчките и при нужда да изпрати допълнителни работници. Идеята е управителят да има моментна снимка на текущите продукти. И когато всичко в поръчката е "сглобено", тя да се одобри за доставка и да се натовари във вановете", обяснява Вецева.
Третият компонент са мобилните приложения, като инженерите са избрали да ги разработват за Android платформата. За целта програмистите използват езика Kotlin, модерен език за програмиране, използван от над 60% от професионалните Android разработчици. С негова помощ те могат да подобрят своята продуктивност и безопасността на написания код.
Как работи системата ISF?
Всяка поръчка трябва да се изпълни, като отделните продукти се събират по такъв начин, че човекът не само да премине по оптималния път, но и да събере от даден рафт продукти за различни поръчки, за да не се връща отново там. Мобилното приложение дава инструкции на човека, който събира поръчката, така че ако някоя стока вече я няма в магазина (например е изкупена от влизащите в него обикновени клиенти), системата решава с какво да замести изчерпания продукт.Системата работи с контейнери, като изчислява подреждането на отделните стоки в тях, вземайки предвид и теглото им. За някои клиенти продуктите се поставят директно в хартиени торбички, за други се предпочитат по-големи контейнери. Оптимизацията включва как да се групират продуктите за всеки тип опаковка, дава и съвети за изпълняване на няколко поръчки едновременно от даден служител, така че да не се връща до даден рафт.
"Решението ISF позволява и автоматизирано създаване на правилното подреждане на контейнерите във вана, така че шофьорът да има лесен достъп до най-рано доставяните поръчки, а не да се налага да размества контейнерите. Освен това клиентите очакват доставката в определен час, така че решението помага на всички служители по веригата да не губят време", коментира Вецева.
Един от големите клиенти на системата, който е и сред първите, внедрили българското решение, сега поставя нови предизвикателства пред развойния екип на Ocado Technology. Компанията иска подобряване с 20 на сто на операциите по сглобяване на поръчките в съществуващите магазини. Един от новите модули се създава от инженери за данни, които се занимават именно с оптимизациите. "Те разработват алгоритми, които спестяват време на нашите клиенти, когато изпълняват поръчките", допълва Ангова.
"Разработваме и система за управление на складовите наличности, тя ще се използва в т.нар. dark store, т.е. закрити складове, в които външни купувачи не влизат. Тя работи както с магазини, в които влизат клиенти, така и с този тип складове", допълва Ангова. В момента екипът в София разработва именно тази част за dark store.
Когато онлайн поръчките се изпълняват в супермаркет, често се случва физическите клиенти да изчерпат наличността, поръчана от друг клиент онлайн. "В закритите складове това не съществува, там не влизат външни клиенти и се поддържа по-добра инвентаризация", обяснява Ангова.
Освен това в София е изградена локална лаборатория, която имитира малък местен магазин. В него стоките са наредени както в реалния магазин, така че разработчиците да видят не само "виртуално" как при така наредена стока една поръчка се обработва от край до край. "По този начин имаме възможност да видим как ще се държи приложението във физически магазин", казва още тя.
Сред партньорите за решението ISF са търговските вериги Alcampo (втората по големина верига хипермаркети в Испания), Morrisons (четвъртата по големина верига супермаркети във Великобритания), Kroger (оперираща супермаркети в САЩ), Sobeys (верига от на 1400 супермаркета в Канада), ICA (шведска група), Bonpreu (Каталуния), Casino, Aeon, Coles и Auchan. Общият ръст на обемите за 2020 г., реализирани с помощта на решението, при всички партньори е над 8 пъти. Веригата Morrisons например е увеличила броя на своите магазини с Ocado ISF от 33 преди пандемията на 450 в рамките на 2020 г. Същевременно ISF системата е позволила на веригата Sobeys да разшири своето присъствие и да обслужва райони, които не са готови за пълна автоматизация.
Физическите магазини са създадени така, че пътят на клиента от входа до касата да е максимално удължен и да ги води покрай колкото може повече регали и продукти. Но когато клиентите вече са направили своята поръчка онлайн и биха искали единствено да вземат готовия пакет от магазина или да я получат на своя адрес, е от съществено значение събирането на продуктите в потребителската кошница да става максимално бързо.