FoodObox

Digitalk&A1 Awards '23: Мобилно приложение спасява непродадената храна

Александър Главчев
1169 прочитания

FoodObox


Според доклад на WWF 40% от произведената храна в света се изхвърля. Докладът The Food Waste Index на UNEP казва, че само от домакинствата в България всяка година се изхвърлят по 68 кг на човек, или 500 хил. тона на година. Мисията на Foodobox е да намали това разхищение. Приложението на компанията свързва крайни потребители със собственици на заведения и магазини, които продават с отстъпка храната, която не е продадена в рамките на деня.

Foodobox е мобилно приложение, което преследва мисията да се пребори с разхищението на храна. Компанията свързва крайни потребители с бизнеси от хранителния сектор с цел храната, останала непродадена в края на деня да намери своя път към трапезата, вместо към контейнера за боклук.

ВИЗИТКА НА ИТ ПРОЕКТА

Име на проекта: FoodObox

Възложител и изпълнител: Фуудобокс 2021 ООД

Дата на стартиране: юли 2021 г.

Проектът е кандидат в конкурса Digitalk&A1 Awards

Категория: Стартъп

Foodobox е само началото

"Чисто функционално, стартъпът не се отличава от конкурентните фирми в Западна Европа, но залага на добавена стойност чрез образованието - екипът на Foodobox изнася корпоративни обучения, лекции пред 4-6 клас, както и събития на живо с насоченост безотпадъчен начин на живот и нулево разхищение на храна", обяснява Джейн Димитрова, съосновател на стартъпа. "Сред новите услуги са кетъринг от спасени храни през приложението. А до няколко седмици ще работи и новата дарителска платформа Foodonate.org, през която храната, останала в излишък ще се дарява директно на НПО-та и нуждаещи се хора."

В продължение на около две години Джейн Димитрова работи за Too good to go в Италия, вероятно най-известната подобна услуга бореща се срещу разхищението на храна. След завръщането си в България през 2020 г. тя решава да пресъздаде бизнес модела тук и няколко месеца по-късно стартира Foodobox заедно с Велин Керков, технически директор на компанията. Той учи софтуерно инженерство в Шотландия, започва работа в стартъпа Reloyalty. След година и половина е вече CTO, когато със собственика на компанията решават да тръгнат по различен път. Опитва работата и в голяма ИТ компания, но решава да напусне след шест месеца. "Не издържах дълго време, ситуацията да работиш просто за да работиш, а не да постигаш нещо и да се изявяваш." Керков отваря своя ИТ компания - White Lotus Order Solutions, в която да има "баланс между това какво иска клиентът и какво програмистът". Компанията се занимава основно с финансови софтуери, като има дългогодишни клиенти в Германия.

"Предлагаме печелившо решение за всички страни - бизнесите си възвръщат парите, вложени в производството на храната, която не биха реализирали без Foodobox, клиентите откриват нови заведения и хапват вкусно, докато спестяват пари, а с общи усилия помагаме за опазването на околната среда."

Любопитното е, че през приложението може да бъде спасена храна за домашните любимци, бутилки качествено вино с леко смачкан етикет от енотеки, а за по-спортните натури се намират протеинови барчета и кето сладкиши. "С нас са над 400 хранителни обекти в 3те по-големи български градове", посочва Димитрова. "Потребителите, които използват приложението най-често са млади жени между 20 и 35 години, които обичат да хапват вкусно, качествено и на изгодна цена." Благодарение на големия потребителски интерес, успешно се разширява партньорската мрежа от ресторанти, сладкарници, пекарни и други. Според Foodobox присъединилите се партньорски обекти виждат, че е възможно да сведат брака до нула и искат да продължат да работят с нас в дългосрочен план.

Технология

Мобилното приложение е безплатно и е достъпно за сваляне за Аpple и Аndroid устройства. В него крайните потребители могат да разгледат карта с обектите, които имат непродадена храна, и я предлагат с поне 40% намаление. След като приложат филтри като веган/сладко/солено/готвено или други потребителите запазват своята кутия изненада и я взимат на място от обекта. Няма доставка, тъй като идеята е да се намалят вредните емисии, обясняват от стартъпа. Идеята е клиентът да отиде до обекта и да заплати храната на място.

Бизнесите, които се регистрират в платформата, пък имат достъп до самостоятелен панел, от който могат да управляват своите продажби и да решават кога и по колко кутии да предложат за продажба.

Предстои разработка на уеб апликация, вкарване на търсачка по градове, опция за оставяне на рейтинг след поръчка, както и геймификация под формата на събиране на ''зелени'' точки.

Резултати и бъдещи планове

Foodоbox работи не само със заведения, пекарни, сладкарници и кафенета, но и с големи производители като Harmonica и Delishu. Сред по-разпознаваемите сладкарници в София са Sweet Point, gelateria Afreddo, Gelatiamo, Бонбониерата, LATE и други.

Вече година и половина мобилното приложение помага на над 400 бизнеса да намалят брака си в по-големите български градове. Около 40 000 потребители са свалили Foodоbox, а спасената храна надвишава 10 тона, като спестените пари от крайните потребители са малко над 28 000 лв.

Foodоbox стъпва в Букурещ, Румъния, в края на 2022 година. До момента там са се включили 16 партньорски обекта, а до края на 2023 г. от компанията планират те да станат 100, а тамошният екип да достигне 10. За целта Foodоbox отваря нов рунд на финансиране като търси около 900 хил. Евро чрез фондове и ангел инвеститори.

"За България целта е да достигнем до 100 000 потребители на приложението и до 550 партньорски обекта до края на 2023-та", допълва още Димитрова. "Друга основна цел е да станем самодостатъчни до края на годината, за да имаме финансова стабилност и да растем без да продаваме още дялове от компанията си. Междувременно търсим различни варианти за популяризиране на приложението и на каузата за спасяване на храна като водим преговори с големите вериги хранителни магазини. Надяваме се съвсем скоро да оповестим първото си голямо партньорство с български супермаркети."

Съоснователите на Foodоbox Джейн Димитрова и Велин Керков работят и по разкриване на нова платформа, която ще надгражда основното приложение и ще е за дарение на храна - Foodonate. В този случай платформата ще си партнира с неправителствени организации. Чрез партньорската мрежа на Foodоbox имат информация къде има храна, която ще бъде изхвърлена, ако не се спаси чрез приложението. Храната ще бъде насочена към домове за нуждаещи се, които прие­мат готвена храна. Именно с това подходът ще се различава от този на други организации, които събират и даряват на нуждаещи се единствено пакетирана храна.

Предизвикателство остава намирането на финансиране за устойчив стартъп със социална насоченост, но интересът към платформата расте, а инвеститори от чуждите пазари към които приложението се е насочило вече очакват отварянето на нов рунд за инвестиции.

До момента около 6-7 тона храна е спасена от разхищение, и 14 тона въглеродни емисии са предотвратени (изчислено според анализа на Food and Agricultural organization).

Според доклад на WWF 40% от произведената храна в света се изхвърля. Докладът The Food Waste Index на UNEP казва, че само от домакинствата в България всяка година се изхвърлят по 68 кг на човек, или 500 хил. тона на година. Мисията на Foodobox е да намали това разхищение. Приложението на компанията свързва крайни потребители със собственици на заведения и магазини, които продават с отстъпка храната, която не е продадена в рамките на деня.

Foodobox е мобилно приложение, което преследва мисията да се пребори с разхищението на храна. Компанията свързва крайни потребители с бизнеси от хранителния сектор с цел храната, останала непродадена в края на деня да намери своя път към трапезата, вместо към контейнера за боклук.

Най-новото










Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК