Три милиарда активни потребители месечно - толкова са потребителите на Facebook според данните от началото на годината. Тази огромна маса от хора носи със себе си невероятни възможности и заряд и се превръща във все по-притегателна мишена за различен тип бизнеси. Това е и причината социалните медии да стават все по-реална алтернатива на традиционната електронна търговия. Социалната търговия се превръща в социален феномен, естествено продължение на развитието на социалните мрежи, който ще преобърне изцяло представите ни за това какво е магазин и как се пазарува. Какви всъщност са плюсовете и защо е-търговията изведнъж се оказа под заплаха?

Според данните на Statista глобалните приходи от търговията в социалните медии са достигнали 724 милиарда щатски долара през 2022 г.
и се очаква да надминат шест трилиона щатски долара до 2030 г. Основен катализатор на тази тенденция са страните от Азия. Над 80% от онлайн населението в Тайланд, Индия и Китай използват именно социалните медии за пазаруване, а продажбите на дребно в социалните медии в Китай са почти десет пъти по-големи от тези в САЩ.
Лидерът Facebook
Според изследване на Sprout Pulse от първото тримесечие на 2023 47% of потребителите заявяват, че планират да използват възможностите за пазаруване в платформите Facebook Shops, Instagram Shops, TikTok Shopping и т.н. Разбира се, Facebook остава лидер сред социалните медии, в които се търгува, като през 2022 година почти една трета от допитаните посочват именно тази платформа като любима, посочват от Statista. На второ място се нарежда Instagram с почти една четвърт от отговорилите. Тези две медии са и фаворитите на потребителите от гледна точка на изживяване при пазаруване. Продуктите, които най-често потребителите поръчват, са облекло и хранителни стоки.Феноменът "социална търговия"
Социалната търговия най-общо може да се определи като обединение на социалните медии и е-търговията. Вместо продуктите просто да се маркетират в социалните медии, както правят онлайн магазините, целият процес по продажби се премества в социалните мрежи. С една дума, компаниите имат уникална възможност да превърнат съдържанието, което генерират, в реални конверсии.Феноменът има друга особеност. Брандовете вече могат да интегрират социалните магазини в своите уебсайтове и мобилни приложения.
Платформите
Различните платформи прилагат социалните медии по различен начин.- Facebook магазин
Във Facebook, както и в Instagram, компаниите могат да създават свой собствен магазин, през който потребителите да пазаруват. Магазинът може да бъде напълно къстъмизиран и в него да бъдат качени всички продукти, които компанията продава.
- Пазаруване в Instagram
След представянето на функцията Shoppable Instagram компаниите от някои държави вече могат да дадат на своите потребители опция директно да пазаруват от поста, без да напускат платформата.
- Pinterest Buyable Pins
Добре познатата платформа със съвети как да направим нещо сами въведе т.нар. пинчета за пазаруване на Pinterest (Pinterest Shoppable Pins) и се превърна в платформа за социално пазаруване. Чрез използването на пинчета потребителите вече могат директно да пазаруват, т.е. съдържанието се превръща от място за привличане на вниманието в място за пазаруване.
- Taggshop
Taggshop пък дава възможност да се създаде социален магазин, който генерира съдържание от Facebook, Pinterest, Instagram и т.н., и публикува галерия с продуктите на уебсайта на компанията.
Пет плюса на социалната търговия
Плюсовете безспорно са много както за бизнесите, които могат да подарят ново потребителско изживяване и да разширят клиентската си база, така и за потребителите, за които пазаруването е още една идея по-лесно.- Нови канали за продажби
Социалното пазаруване робува на законите в социалните медии, т.е. осигурява високо ниво на интеракции като споделяне, препоръки, рейтинг. А нещо, което вече се е доказало пред приятелите ти, не може да бъде лошо.
Освен това потребителите често търсят интересни идеи в платформи като Instagram, Pinterest, така че шансовете успешно да бъде адресирана такъв тип аудитория са големи. Като добавим и възможностите на таргетираната реклама и потенциалът на инфлуенсърите, които определено допринасят за социалната търговия (в САЩ Instagram вече направи функционалностите на магазините достъпни за инфлуенсърите), този канал за продажба се превръща в истински бонус.
- Нови аудитории
Потребителските мнения и ревюта винаги увеличават конверсиите, но социалните медии имат и един друг, много голям плюс - съдържанието, в което се споменава брандът, достига до нови аудитории. Когато някой сподели положителна оценка със своите приятели, продуктите и услугите стават видими за хората, които може да не са познавали марката преди това.
- Съкратена потребителска пътека
Тъй като потребителите са постоянно в платформите, потребителската пътека е реално съкратена с един клик. С други думи, има един клик по-малко шанс те да изоставят кошницата.
- По-добро потребителско изживяване
Потребителското изживяване е подобрено чрез добавяне на нови възможности и функционалности към снимките като обучителни видеа за използване на продуктите, възможност за директен контакт с продавача и т.н.
- Персонализиране
Магазините в социалните мрежи дават възможност за персонализиране. Можеш да избереш шрифт и цвят, с които да допълниш своята брандова идентичност. Така потребителите, които идват от сайтовете, ще могат да те открият в социалната медия по-бързо и лесно. Освен това има възможност за импортване на снимки и продуктови каталози от сайта в магазина, с което социалният магазин се превръща в продължение на е-търговията.
Плюсовете са много, възможностите за развитие на социалните медии - също. А въпросът "дали социалното пазаруване ще измести електронната търговия" все по-отчетливо се превръща в "кога". Така че предстои да видим.
Три милиарда активни потребители месечно - толкова са потребителите на Facebook според данните от началото на годината. Тази огромна маса от хора носи със себе си невероятни възможности и заряд и се превръща във все по-притегателна мишена за различен тип бизнеси. Това е и причината социалните медии да стават все по-реална алтернатива на традиционната електронна търговия. Социалната търговия се превръща в социален феномен, естествено продължение на развитието на социалните мрежи, който ще преобърне изцяло представите ни за това какво е магазин и как се пазарува. Какви всъщност са плюсовете и защо е-търговията изведнъж се оказа под заплаха?
