Uber и Lyft – различни стратегии, една цел

Uber и Lyft – различни стратегии, една цел

Иван Гайдаров
275 прочитания

Обсъждайки финансовите резултати на Uber за 2019 г. с анализатори през миналата седмица, изпълнителният директор на компанията Дара Хосровашахи използва думата "фокус" шест пъти и думата "дисциплина" три пъти още във встъпителното си слово. "Рентабилност" пък беше използвана четири пъти, най-вече по отношение на прогнозата, че до края на годината Uber вече няма да е на загуба - поне що се касае до сметката преди EBITDA. Извън хаоса, който цари в международния бизнес на Uber, вариращ от споделени пътувания в градска среда, през наеми на електрически велосипеди и скутери, до доставка на храна, Хоросшахи обеща компанията най-накрая да генерира някакви реални средства.

Една седмица по-късно това обещание на Хоросшахи беше използвано срещу по-малкия конкурент Lyft. По време на разговора си с инвеститорите във вторник, ръководителите на Lyft се придържаха към прогнозата, направена миналата година - а именно, че компанията ще достигне рентабилност на базата на EBITDA до края на 2021 г. Анализаторите атакуват Lyft заради разходите ѝ за реклама и маркетинг (които Lyft прогнозира, че ще възлязат на 20% от приходите ѝ през това тримесечие) и фактът, че все още е на загуба в основния си бизнес - превоз на хора.

Акциите на Uber скочиха с 9,5% в деня, след като отчете финансовите си резултати, и оттогава вървят нагоре. В същото време резултатът на Lyft беше по-добър от очакванията на Уолстрийт, но акциите ѝ паднаха с 10%.

Ходът на фондовия пазар отваря ключов дебат относно бизнес стратегиите в рамките на индустрията: Може ли Uber с присъствието си на международния пазар и множеството си продуктови линии да спечели в крайна сметка? Или по-фокусираният Lyft, който се придържа към пазарите в САЩ и Канада и остава фокусиран върху транспорта, ще се превърне в по-стабилния бизнес?

Сам по себе си, бизнесът на Uber е генерирал 742 милиона долара коригирана печалба през последното тримесечие (без да се отчитат някои оперативни и административни разходи), което е почти четири пъти повече, отколкото през същия период година по-рано. Но докато подразделението Uber Eats се радва на ръст от 73% на годишна база, услугата за доставки на компанията е на загуба от около 461 милиона долара (отново без да се отчитат някои разходи). Много анализатори обикновено приветстват решението на Uber да продаде своето подразделение Eats в Индия на местния конкурент Zomato, което се приема като знак за затягане на "дисциплината". Като цяло Uber загуби 1,1 милиарда долара през последното тримесечие - 24% повече на годишна база.

Междувременно приходите на Lyft достигат 1 милиард долара. За 2019 г. обаче компанията загуби 2,6 милиарда долара през 2019 г., повече от два пъти спрямо година по-рано. Главният финансов директор Брайън Робъртс отказа искането на анализатор да разпредели тази загуба по пера.

В този момент обаче мнозина виждат ограниченото портфолио на Lyft и като слабост. (Пазарният капацитет на компанията е 14,5 милиарда долара, в сравнение с 73 милиарда долара за Uber.) Мениджърите на Lyft смятат обаче, че именно в това им е силата. "Само не забравяйте: с фокуса си, ние не сме изложени на несигурността или нестабилността на развиващите се пазари или не-транспортните сегменти. Фокусирани сме върху нашия цялостен растеж", коментира Робъртс.

И в двете компании изглежда, че дните на "растеж на всяка цена" свършват. (Всъщност това каза Хосровшахи пред инвеститорите.) Всичко е в стратегията, дисциплината и печеленето на пари. Uber и Lyft като че ли промениха цялостно визията на Силициевата долина и на Уолстрийт. Инвеститорите вече изглеждат по-мотивирани да залагат на компании, които имат ясна стратегия за постигането на рентабилност, отколкото, да речем, миналата пролет - точно преди дебюта на двете компании на публичните пазари.

Обсъждайки финансовите резултати на Uber за 2019 г. с анализатори през миналата седмица, изпълнителният директор на компанията Дара Хосровашахи използва думата "фокус" шест пъти и думата "дисциплина" три пъти още във встъпителното си слово. "Рентабилност" пък беше използвана четири пъти, най-вече по отношение на прогнозата, че до края на годината Uber вече няма да е на загуба - поне що се касае до сметката преди EBITDA. Извън хаоса, който цари в международния бизнес на Uber, вариращ от споделени пътувания в градска среда, през наеми на електрически велосипеди и скутери, до доставка на храна, Хоросшахи обеща компанията най-накрая да генерира някакви реални средства.

Една седмица по-късно това обещание на Хоросшахи беше използвано срещу по-малкия конкурент Lyft. По време на разговора си с инвеститорите във вторник, ръководителите на Lyft се придържаха към прогнозата, направена миналата година - а именно, че компанията ще достигне рентабилност на базата на EBITDA до края на 2021 г. Анализаторите атакуват Lyft заради разходите ѝ за реклама и маркетинг (които Lyft прогнозира, че ще възлязат на 20% от приходите ѝ през това тримесечие) и фактът, че все още е на загуба в основния си бизнес - превоз на хора.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК