Въпреки негативните икономически последствия от пандемията, предизвикателствата пред веригата за доставка на чипове и цялостното забавяне на автомобилната индустрия, електрическата мобилност продължава възходящото си развитие и очакванията са тази тенденция не само да се запази, но и да се засили. Според последните изчисления на анализаторската компания Allied Market Research при оценка 162 млрд. долара през 2019 г. пазарът на електромобили се очаква да достигне 802 млрд. до 2027 г. със среден годишен темп на растеж 22,6%. За да се случи това обаче, има едно задължително условие - глобалната инфраструктурата за зареждане и обслужване на електромобили да продължи да се разраства и оптимизира. Именно на това поле намира своята реализация и българската софтуерна компания Ampeco.
Българска следа на глобалния терен
Ampeco е създадена през 2018 г. Компанията разработва платформа, която помага на клиентите ѝ да управляват зарядна инфраструктура за електромобили по начин, който им дава възможност бързо да предоставят услуги за зареждане на крайни потребители или да инсталират зарядни станции и да ги монетизират. Облачното решение се предоставя на операторите на зарядни станции по модела софтуер-като-услуга, а техните крайни клиенти получават достъп до приложение, чрез което могат да открият къде има станции, да видят тарифите и да стартират или преустановят зареждането на своя електромобил.
"Моят интерес в сферата на електрическата мобилност датира от 2010 г., когато заедно с няколко приятели имахме амбициозната идея да конвертираме обикновени автомобили в електрически. Тази идея така и не проработи, но още тогава бях абсолютно убеден, че бъдещето на мобилността е в електрическите превозни средства. Когато през 2018 г. търсихме какъв продукт да създадем, който да е значим и да има приложение в световен мащаб, по естествен път погледнахме какво се случва в електрическата и споделената мобилност и потърсихме коя е нишата, която ние можем да адресираме с един софтуерен продукт", разказва за началото на проекта серийният предприемач Орлин Радев, съосновател и CEO на Ampeco.
Още със самото й създаване компанията обръща поглед предимно към глобалните пазари и построява целия си бизнес модел с оглед на разбирането, че за да е успешна една българска организация в световен мащаб, тя трябва да работи за това от първия си дъх.
"Ние сме компания, която е много пазарно ориентирана. Още в началото екипът ни имаше над 30 самолетни полета за една година и посетихме близо 15 събития, като основната ни цел беше да добием пряк досег до пазара. Още в началото фокусът ни беше чужбина и в частност Западна Европа като най-развит пазар. Първоначално беше сравнително трудно, тъй като бяхме нов играч на пазар, на който вече имаше наложили се конкуренти, но за една година успяхме да наваксаме. По време на пандемията, в която много бизнеси имаха проблеми, ние пораснахме значително и от 6 души екипът ни стана над 40. Като бройка клиенти вече гоним 60, голяма част от които са станали такива през последните 6 месеца", разказва на свой ред Стефан Иванов, Chief Revenue Officer в Ampeco.

Към днешна дата, само три години след създаването й, компанията вече присъства на множество пазари, между които Великобритания, Скандинавия, Западна Европа, САЩ, Австралия, Тайван, Нова Каледония и Фиджи, а Петър Георгиев, ръководител "Стратегия и партньорства" в компанията, обяснява бързото развитие така: "Нещото, което ни помага да се развиваме толкова бързо и ни отличава от конкурентите, е идеята нашата компания да е част от голямата екосистема. Това става чрез доброто ни позициониране в различни организации на европейско и световно ниво. Ние вече сме там. Част сме от организации, които изграждат стандартите в сектора и водят диалога в екосистемата. Това ни дава много добавена стойност."
"Нашият продукт се разви изключително много през годините и вече имаме решение, което може да се съревновава без проблем и с най-големите ни конкуренти. Самият пазар също се разви много. В Западна Европа правителствата стимулират сериозно електромобилността с огромни инвестиции. Този общ растеж на пазара се отрази плодотворно и на нас", добавя от своя страна Стефан Иванов и посочва посоката на развитие за следващата година: "В момента наш много голям фокус е американският пазар. Там започват да се случват много неща с идването на президента Джо Байдън. Вече са факт милиардни субсидии за електрическата мобилност, а и много производители на електромобили навлизат агресивно на този пазар. Там изостават с около две години спрямо развитието в Западна Европа и нашият опит много добре се припознава от американските ни клиенти. Освен това поставяме стратегически фокус върху всеки по-голям пазар в Западна Европа. Затова и очакваме 300 - 400% ръст на бизнеса ни в рамките на следващата година."
Ерата на електромобила
От екипа на Ampeco са категорични, че доскоро разглеждана като бъдеще, електрическата мобилност вече се е превърнала в настояще с много по-бързи темпове от очакваното.
"Когато стартирахме, за електрическата мобилност се говореше в бъдеще време. Днес въпросът е кога ще останат само електрически модели на пазара. До няколко години предстои преломният момент, в който цената на електромобилите ще падне под тази на сходните модели с бензинов двигател. Тогава всички останали бариери в главите на потребителите ще отпаднат, а пазара в крайна сметка се ръководи от потребителските предпочитания и нагласи", убеден е Орлин Радев. "Много от проблемите в технологичен аспект вече са решени. Съществуват отворени стандарти, които дават възможност за технологично обезпечение от зареждането до управлението на самите автомобили. Не на последно място, държавите узряха и виждат, че бъдещето е свързано с устойчива енергия, устойчиво производство, устойчив транспорт. Въпросът е само колко бързо ще се случи тази трансформация, а отговорът - много бързо."
Но къде е България на фона на глобалните тенденции в сферата? Оказва се, че въпреки редица пречки от регулаторен характер съотношението на публичните зарядни станции спрямо броя на електромобилите у нас е едно от най-високите, което е добра основа за бъдещо развитие.

"В България има оператори, които изграждат зарядни станции и инфраструктура. Това са компании, които го правят основно задвижвани от бизнес нуждите, а не от държавата. Като регулация и законова рамка съществуват някои усложнения, които затрудняват изграждането на инфраструктура, а това е основен проблем за навлизането на електрическата мобилност", категоричен е съоснователят на Ampeco. Радев добавя: "В България има и таланта, и възможностите да се конкурираме на световно ниво, но понякога си слагаме изкуствени бариери. Трябва да сме много по-смели, защото накрая на всеки процес става дума за продажби, а те се правят от хора. Който е по-близко до продукта си, по-мотивиран, по-убеден, по-гладен дори, той е в позиция да се реализира по-добре. Затова и България не е в по-лоша ситуация от другите страни. Може би тук има по-малък достъп до финансиране, но и разходите ни са по-малки."
Въпреки негативните икономически последствия от пандемията, предизвикателствата пред веригата за доставка на чипове и цялостното забавяне на автомобилната индустрия, електрическата мобилност продължава възходящото си развитие и очакванията са тази тенденция не само да се запази, но и да се засили. Според последните изчисления на анализаторската компания Allied Market Research при оценка 162 млрд. долара през 2019 г. пазарът на електромобили се очаква да достигне 802 млрд. до 2027 г. със среден годишен темп на растеж 22,6%. За да се случи това обаче, има едно задължително условие - глобалната инфраструктурата за зареждане и обслужване на електромобили да продължи да се разраства и оптимизира. Именно на това поле намира своята реализация и българската софтуерна компания Ampeco.