Стартъп екосистемата у нас ще получи огромен тласък от първия еднорог

Shutterstock

Стартъп екосистемата у нас ще получи огромен тласък от първия еднорог

Ефективността на стартъп екосистемата се измерва с броя успели еднорози, не с множество стартиращи компании

Владимир Владков
579 прочитания

© Shutterstock


С какви предизвикателства се сблъскват стартъпите у нас и какъв знак за средата и за инвеститорите е създаването на първата родна компания еднорог? Дали продуктите на българските стартиращи компании могат да намерят по-лесно приложения на големи пазари коментират специалисти от журито на конкурса Digitalk&A1 Awards.

Статията е част от рипорта "Digitalk&A1 Awards: Най-добрите IT проекти за 2021 г." на Digitalk от 03/2022 г. Цялото издание можете да намерите в дигиталната библиотека.

"Най-сериозните предизвикателства пред стартъпите са две и те са валидни не само в България, но и по света, споделя Михаил Семерджиев, старши мениджър "ICT услуги" в "А1 България". От една страна, това е естественият страх да започнеш нещо ново с риск то да претърпи неуспех. Второто предизвикателство пред стартъпите са множеството регулации, които са приложими за всеки бизнес в Европа. Те въпреки благородната си идея всъщност създават сериозни затруднения за стартиращите организации, тъй като трябва да отговорят на същите изисквания, без обаче да разполагат с ресурсите - финансови и човешки на утвърдените компании", допълва мениджърът.

"Какво ще се промени е въпрос, чийто отговор зависи от всеки от собствениците и мениджърите на стартиращ бизнес в България. В идеалния случай те могат да използват примера на Payhawk като вдъхновение да реализират най-смелите си идеи. Смятам, че пазарът става все по-глобален и по тази причина зависи изцяло от спецификите на конкретния продукт дали ще бъде добре приет от българските потребители", добавя Семерджиев.

Според Горан Ангелов, изпълнителен директор на "IBS България", най-голямото предизвикателство за всяка стартираща компания е пазарът. "Колкото и голям продукт или идея да имаш, неудачният пазар винаги я убива, казва той. Хубавата новина е, че светът е плосък и днес бизнес може да се развива за целия свят, дори и от малка България. Ето, имаме вече и първата компания еднорог, което трябва да вдъхне допълнителна увереност на предприемачите, че успехът не е гарантиран само за избрани", добавя Ангелов. Той смята, че пазарът в България не е добър учител за онези, които искат да гонят успех на световната сцена. "Потребителите са малко, обикновено са недоверчиви към новото и имат свои специфични нужди и очаквания, които може да не са приложими в по-широк мащаб", коментира шефът на "IBS България".

Интересно е мнението на Светозар Георгиев, съосновател на Telerik, "Телерик Академия" и инкубатора Campus X. Според него най-големите предизвикателства пред стартъп инициативите у нас са наличието на талант, на подходящи кадри, а това важи с особена сила за ключови роли като продуктов мениджмънт, продуктов маркетинг, международни продажби, бизнес развитие.

"Дори в инженерните специалности България страда от хроничен недостиг на кадри, защото образователната система не произвежда нужното количество и качество. Но това не е проблем само у нас, а в глобален мащаб, споделя Георгиев. Ако не бъде агресивно адресиран поне на нашия малък мащаб, ИТ екосистемата може да забави растеж и да бъдем бързо изпреварени от нашите съседи."

Наскоро Endeavor публикува свое пространно проучване на технологичната предприемаческа екосистема у нас. "Резултатите от него очертаха три основни предизвикателства: наличието на качествен човешки ресурс, достъпа до капитал, особено във фазата на активен растеж, и подобряване на цялостната административна и правна среда. И трите теми не са изненада за никого. По тях е свършена доста работа и още много повече има нужда да се свърши. Сега е моментът да се реализира смела и цялостна визия от страна както на държавата, така и на частния сектор за ускоряване и качествено развитие на средата", коментира Момчил Василев, изпълнителен директор на Endeavor.

Павлин Добрев, технически директор в Bosch.IО, смята, че за стартъпите е изключително трудно да намерят първоначално финансиране, но също така и да скалират своя бизнес. "По-лесно е да убедиш за инвестиране във вече готова компания, отколкото в началния етап, когато това е по-скоро идея. Някак си хората не са склонни да инвестират в продукти. Това се отнася особено за софтуерния бизнес. Много голяма част от ИТ компаниите (и не само) остават само на ниво предоставяне на услуги или аутсорсинг на бизнес процеси, където инвестициите са по-малко", коментира Добрев. Той допълва, че българският пазар е малък и може би това е причината много от компаниите да се насочват още отначало извън България.

И според Кирил Кирилов, IT Build, стартъпите у нас са изправени пред основното предизвикателство да намерят финансиране. "За разлика от страните в Западна Европа, тук по трудно се набавя венчър капитал, да не говорим за финансиране от страна на NGO (неправителствени организации). На Запад тези неща работят повече от 12-13 години, докато у нас тепърва прохождат. Много бих искал повече стартъпи да участват в този конкурс и да видим иновативни идеи. Така можем да им дадем шанс да се състезават с добре изградена концепция, а не със завършени и внедрени проекти."

Примерът на еднорога

Според Светозар Георгиев ефектите от първия български еднорог Payhawk са на много нива. "На първо място символиката на събитието е много важна, защото тя показва, че общността в България е достигнала следващото ниво на развитие от гледна точка на амбиция, конкурентоспособност и бизнес успехи. "Това ще даде значителен тласък и мотивация на други компании да ги последват. А, повярвайте ми, следващите еднорози ще се появят след по-малко от година. Това събитие ще постави още по-уверено България на картата на световните иновации и ще привлече още повече погледите на водещите инвеститори от Западна Европа и САЩ. Не на последно място, ще има много споделено знание, както и рециклиран капитал, който ще бъде насочен към множество нови стартъпи. Също както "Телерик" даде началото на над 50 компании до момента (една от които е и Payhawk), така очаквам Payhawk и следващите еднорози да родят десетки и дори стотици компании. И така ще тръгне лавината", оптимист е съоснователят на "Телерик".

Момчил Василев от Endeavor също смята, че наличието на първата компания еднорог в България има огромно значение, тъй като поставя страната ни на картата на световните инвеститори. "А именно те са основният двигател за глобалния успех на едно предприемаческо начинание не само заради мащабите на капитала, който могат да предоставят, но и заради опита и експертизата, до които те биха могли да дадат достъп, обяснява Василев. Още по-важно за мен е, че Payhawk и немалкото други компании, които вървят по техния път, са "продукт" на една вече добре структурирана и все по-зряла предприемаческа екосистема у нас, която започва да "произвежда" серийно такъв успех."

Той допълва, че България е доста скромен пазар, но той притежава почти всички черти на повечето други развити такива. "Това прави страната ни подходящо място, където компаниите да тестват и доразвиват своите продукти при сравнително невисока цена за това. При всички положения, ако вярваш, че имаш конкурентно решение на достатъчно значим проблем, трябва с дързост и самочувствие да гониш неговата реализация на пазари със значим мащаб", обяснява Момчил Василев.

"Ефективността на стартъп екосистемата се измерва с броя успели еднорози, а не с множеството стартиращи компании, обяснява Павлин Добрев от Bosch.IO. Усещането е, че 95% не оцеляват. Много не успяват да направят продукт, а и дори да го направят, не е лесно да намериш последващо финансиране за скалиране. За мен всеки пример е добър, защото мотивира останалите. Имайки вече първия еднорог, бих се радвал следващите години да имаме още, а не да остане единствен", допълва техническият директор в Bosch.IO.

Той споделя, че Bosch, както и много от големите корпорации по света, има венчър фонд. "Говорил съм си с колегите от Bosch Ventures защо не инвестират в България. И отговорът, че липсва административен капацитет за обработка на малки инвестиции. За инвестиране се търсят компании, в които може да инвестираш няколко милиона, а такива в България практически няма", допълва Добрев.

С какви предизвикателства се сблъскват стартъпите у нас и какъв знак за средата и за инвеститорите е създаването на първата родна компания еднорог? Дали продуктите на българските стартиращи компании могат да намерят по-лесно приложения на големи пазари коментират специалисти от журито на конкурса Digitalk&A1 Awards.

Статията е част от рипорта "Digitalk&A1 Awards: Най-добрите IT проекти за 2021 г." на Digitalk от 03/2022 г. Цялото издание можете да намерите в дигиталната библиотека.

"Най-сериозните предизвикателства пред стартъпите са две и те са валидни не само в България, но и по света, споделя Михаил Семерджиев, старши мениджър "ICT услуги" в "А1 България". От една страна, това е естественият страх да започнеш нещо ново с риск то да претърпи неуспех. Второто предизвикателство пред стартъпите са множеството регулации, които са приложими за всеки бизнес в Европа. Те въпреки благородната си идея всъщност създават сериозни затруднения за стартиращите организации, тъй като трябва да отговорят на същите изисквания, без обаче да разполагат с ресурсите - финансови и човешки на утвърдените компании", допълва мениджърът.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК