Автоматизацията е единственият път. Този извод е част от заключенията на всички изследвания и анализи на различните глобални индустрии през последните години. Пандемията допълнително засили тази тенденция. "Автоматизацията беше спасителен пояс за бизнеса по време на пандемията, позволявайки бързо увеличаване на капацитета за обработка, налагане на нови процеси в подкрепа на реакцията на компаниите на новите условия, повишаване на производителността и подобряване не само клиентските изживявания, но и на тези на служителите, мотивирайки ги допълнително. Организациите трябваше да подкрепят масовата работа от вкъщи и да предоставят защитени работни места, а автоматизацията пое напрежението за гарантиране на непрекъснатост на бизнеса", категоричен е Джъстин Уотсън от Deloitte в бележките към изследването на компанията Global Automated Intelligence Survey.
Статията е част от рипорта "Digitalk&A1 Awards: Най-добрите IT проекти за 2021 г." на Digitalk от 03/2022 г. Цялото издание можете да намерите в дигиталната библиотека. |
Малки, големи и още по-големи
Проектът "Хотел Casa di Fiore SPA and Medical интегрира чатбот за комуникация с гостите си" например демонстрира как един тепърва отварящ врати хотел се обръща към автоматизацията на ежедневни процеси, за да подобри клиентското изживяване и да систематизира данните, които получава от тях.
"Екипът ни вярва много в технологиите и работим за тяхното налагане в сектора. Работата в сферата на туризма е обемна - от резервацията, през нейното потвърждаване, настаняването и предлагането на услуги. Затова решихме, че ще разчитаме много на технологиите за оптимизирането на тези процеси", разказва Антония Сарафова, маркетинг мениджър на хотелския комплекс.
В отговор на предизвикателства като липса на персонал и нуждата от 24/7 комуникация с гостите си от хотел Casa di Fiore SPA and Medical интегрират дигиталния асистент "Госпожица Фиоре", базиран на българската платформа за ИИ чатботове Umni.bg. Той започва в последните месеци на 2021 г. и към днешна дата предоставя информация за хотела и хотелските услуги на 2 езика, български и английски, както чрез навигация на готови текстове, изображения и бутони, така и посредством разговорен модул.
Ако прескочим от туризма към земеделието, откриваме проекта на ферма "Отбрани", която автоматизира поливните си процеси и торовнасянето. Повторяемите задачи около поливането и храненето на растенията имат основно влияние върху реколтата и финансовите резултати на една оранжерия.

В същото време тяхната автоматизация прецизира в голяма степен тези процеси и позволява на фермерите да се концентрират върху бизнес развитието си. В преследване на посочените предимства семейната ферма интегрира българската високотехнологична система за автоматизирано управление на напоителния процес, прецизно торовнасяне, климатичен контрол и мониторинг за всякакви земеделски култури ONDO.
Въвеждането на система "Индустрия 4.0" в производството на изделия от синтетичен брезент от производителя на ветроупорни завеси "Белсистемс" пък показва каква роля може да изиграе Четвъртата индустриална революция за една малка българска компания.
"Ние сме един класически представител на малките фирми в България, персоналът ни е 22 души. Искаме да покажем, че Индустрия 4.0 е възможна за този тип фирми на приемлива цена и е икономически ефективна и обоснована", споделя Иван Гьоков, управител на "Белсистемс".
Ние сме един класически представител на малките фирми в България, персоналът ни е 22 души. Искаме да покажем, че Индустрия 4.0 е възможна за този тип фирми на приемлива цена и е икономически ефективна и обоснована.
![]()
Иван Гьоков
управител на
Системата предлага на клиентите достъп до портал, чрез който изграждат виртуален 3D двойник на необходимото им изделие. Той подсигурява и последващите отношения с клиентите, като ги уведомява чрез съобщения за етапите на производство, а след приключването му осъществява и експедицията чрез интегрирана връзка с куриерска фирма. Освен това системата разполага с модул за администриране на поръчките и терминали на работните места в производствения цех, чрез които всеки работник вижда планираните производствени дейности за деня.
В горната част на вертикала екипът по роботизираната автоматизация на процесите (RPA) на "Кока-Кола ХБК", базиран в София, представя на практика как софтуерните роботи могат да се научат да изпълняват всяка задача, която човек може да изпълни на компютър, но по-бързо, по-точно и без грешки в данните.
В крайна сметка проектът, стартирал през 2018 г., успява да спести време на служителите на компанията, което се равнява на малко над 3 млн. евро, като само през 2021 г. тази сума е 900 хил. евро. Броят на автоматизираните процеси пък нараства от 17 в края на 2018 г. до 250 в края на 2021 г. Оценката на глобалното ръководство на "Кока-Кола" за проекта на екипа на базирания в София Център за споделени услуги, който през 2021 г. става част от ИТ Центъра за споделени услуги на "Кока-Кола ХБК", е недвусмислена - след България инициативи за роботизация на бизнес процеси са реализирани още в Румъния, Гърция, Кипър, Унгария, Швейцария, Сърбия и др.
Автоматизацията е единственият път. Този извод е част от заключенията на всички изследвания и анализи на различните глобални индустрии през последните години. Пандемията допълнително засили тази тенденция. "Автоматизацията беше спасителен пояс за бизнеса по време на пандемията, позволявайки бързо увеличаване на капацитета за обработка, налагане на нови процеси в подкрепа на реакцията на компаниите на новите условия, повишаване на производителността и подобряване не само клиентските изживявания, но и на тези на служителите, мотивирайки ги допълнително. Организациите трябваше да подкрепят масовата работа от вкъщи и да предоставят защитени работни места, а автоматизацията пое напрежението за гарантиране на непрекъснатост на бизнеса", категоричен е Джъстин Уотсън от Deloitte в бележките към изследването на компанията Global Automated Intelligence Survey.
Статията е част от рипорта "Digitalk&A1 Awards: Най-добрите IT проекти за 2021 г." на Digitalk от 03/2022 г. Цялото издание можете да намерите в дигиталната библиотека. |