Филип Ублеков, Анджела Иванова и Гергана Станчева, основатели на LAM'ON

Български стартъп променя печатарството с биоразградимо фолио

LAM'ON ще започне производство в края на годината и вече има запитвания от потенциални клиенти от цял свят

Мария Динкова
1071 прочитания

Филип Ублеков, Анджела Иванова и Гергана Станчева, основатели на LAM'ON


Може би една от най-успешните формули за създаване на стартъп е да се намери решение за проблем от ежедневието. Именно оттам започва и историята на една от особено обещаващите млади компании у нас LAM'ON. Нейният водещ продукт е биоразградимо фолио, което позволява да се промени изцяло печатарската индустрия, а също така има потенциала да навлезе в опаковъчния и хранителния сектор.

Питате се вече какъв е проблемът и защо е толкова важен? Отговорът, разбира се, е свързан с опазването на околната среда и с прекомерното използване на пластмаса от всички гореизброени индустрии. Всъщност огромна част от напечатаните продукти - били те книги, списания, визитки, менюта, опаковки на козметика и уискита - са обгърнати от тънък слой невидим ламинат, произведен на основата на петрола. Наличието на подобно повърхностно покритие прави съответните хартии впоследствие напълно нерецклируеми, но пък им осигурява издръжливост, предпазва ги от разпадане, а понякога просто създава ефектност с цел привличане на клиенти.

За още по-добра отправна точка за сериозността на проблема трябва да уточним, че полиграфията в днешно време е петата по големина в света производствена индустрия, която обслужва всички сектори на икономиката, включително публичните власти, финансовите услуги, издателството и дистрибуцията, както и другите производствени отрасли. Европейският печатен сектор не прави изключение в това отношение и се развива бурно през последните години, генерирайки 81.4 млрд. евро годишно и създавайки работа за над 625 хил. работници в 112 хил. компании.

Но нека сега се върнем на проблема и българското решение, което мотивираният и амбициозен екип на LAM'ON успява да реализира.

Всичко започва с една идея

Гергана Станчева и Анджела Иванова са приятелки от години с опит в печатарството и дизайна, които решават да потърсят алтернатива на широко използваното в индустрията фолио с пластмаса. Тяхната идея първоначално е да започнат да предлагат на клиентите, с които работят, освен стандартния вариант, използван в сектора, също така и биосъобразен. След дълго търсене обаче се оказва, че на пазара през 2017 г. не е налично подобно решение. По това време може да бъде купено фолио с подобни претенции, но то, макар и със свойство за разпадане, на практика не може да се разгради напълно.

"През 2017 г. имаше някои фолиа, които бяха направени от оксоразградими материали. А това значи, че са или със стандартни петролни полимери, примесени с нишестета, които всъщност се разпадат, но не се разграждат в смисъла на биосъобразност, или пък много от тях бяха сертифицирани, но отново биоразградимостта беше до даден процент. Това само по себе си всъщност правеше проблема още по-сериозен, защото подвежда съответния човек в избора, едно на ръка, че бяха доста скъпи", разказва Анджела Иванова, един от основателите на LAM'ON. Тя допълва, че този тип продукти имат и още един недостатък, а именно липсата на лепилен слой.

Всичко това кара двете дами да си дадат сметка, че търсеното от тях решение не съществува все още, но и че за тях е важно да разрешат този проблем - не само заради стотиците тонове произвеждана пластмаса, а и заради загубата на ценен ресурс като хартията, която се оказва замърсена и не може да влезе в потока на рециклиране.

Мечтата постепенно става реалност

Следвайки своята мечта, двете бъдещи основателки на LAM'ON през 2017 г. решават да се включат в програмата ClimateLaunchpad, най-голямото в света състезание за зелени бизнес идеи, за да проверят какви са нагласите на пазара към подобен тип продукти, има ли търсене и за кого би представлявало интерес биоразградимото фолио. В крайна сметка тяхното участие се оказва особено успешно, като печелят второ място на националните финали и отиват на международните в Кипър.

Непосредствено след тази програма екипът се включва и в още една: Regional Innovation Scheme (RIS) на Европейския институт за иновации и технологии. И ако в първата инициатива Гергана и Анджела получават по-скоро обратна връзка за своята идея, при тази вече те разполагат и 15 хил. евро финансиране, с които могат да започнат разработки. Междувременно към екипа се присъединява и доц. д-р Филип Ублеков, който има дългогодишен опит в работата с биополимери. "Той ни беше представен от професор Даринка Христова от БАН и съвсем идеално пасна на цялата ни концепция за един добре организиран екип. С неговата експертиза запълнихме тази голяма дупка между науката и бизнеса, която съществува, особено в България", разказва Анджела.

В крайна сметка благодарение на средствата и вече пълния екип те успяват да достигнат до индустриален прототип на фолиото и вече официално от края на 2018 г. LAM'ON се превръща в компания. Предприемачите не се спират обаче дотук и поемат на следващото си приключение, участвайки в акселератора The Chivas Venture, който е с фонд от 1 млн. долара, насочен за подпомагане на зелени иновации. Оттам българският стартъп получава още 20 хил. долара, както и 10 хил. долара допълнително от публичен вот, което е огромно признание за тяхната идея в световен план.

Докато продължават разработките в търсене на идеалната рецепта за фолио, компанията успява да намери и първите си инвеститори. Саша Безуханова, която е председател на Българския център на жените в технологиите, както и Светозар Георгиев, съосновател на Telerik, Telerik Academy и Campus X, стават дялови партньори в LAM'ON преди началото на пандемията. С тяхната подкрепа екипът продължава да усъвършенства рецептата за фолио, като по думите на Анджела реално работата по финалния вариант на продукта отнема около три години след присъединяването на Филип към екипа. Тя допълва, че заради ограничителни мерки от март 2020 г. са се сблъскали със забавяния в някои доставки, но на практика не са прекъсвали своите разработки.

На финалната права

И така стигаме до декември миналата година, когато стартъпът е одобрен за програмата EIC Accelerator на Европейският съвет по иновации. През май 2022 г. вече е подписан финалния договор, с който LAM'ON ще получи грант на стойност 1.3 млн. евро, за да развие производството си, включително да създаде фабрика у нас. "Подготвяме се за излизане на пазара, наели сме наши помещения в София близо до НПЗ "Хаджи Димитър", където всъщност ще се помещават нашите машини. В момента сме в търсене на експерт технолог, който да отговаря заедно с Филип за самото производство, а впоследствие и за разработката на новите видове продукти, които искаме да включим в портфолиото ни. Стартира също така търсенето и на оператори за въпросите машини, тъй като този тип оборудване ще работи 24/7, така че ще има една интензивна дейност", разкрива Анджела.

Бъдещите планове на компанията включват освен обогатяване на портфолиото с допълнителни продукти, също така увеличаване и на произвежданите обеми. В допълнение стартъпът се подготвя да получи патент за своите разработки и на другите континенти, за да запази интелектуалното си право, след като вече разполага с патент за полезен модел в страната и в Европа. Екипът изтъква, че усилената работа тепърва предстои и се надява акселераторската програма да им помогне до края на годината да излязат на пазара и съответно да се утвърдят сред потенциалните клиенти.

Засега LAM'ON няма сключени договори с компании, тъй като е в тестови период и все още не разполага с реален производствен капацитет. Желание от страна на бизнеса обаче определено има както в България, така и в Европа, а стартъпът вече е получил и редица писма за намерение и подкрепа. "Усещаме подкрепа и от тях, защото те знаят колко е важно като бизнес да са зелени и осъзнават всъщност какъв отзвук имат върху планетата. Така че се радваме всъщност на много добра обратна връзка не само от Европа, но и от България. Виждаме всякакви производители отвсякъде да си дават сметка, че всъщност е време за промяна и тук е нашата работа да им предоставим въпросното решение достъпно, за да може този проблем да се елиминира", споделя Анджела. В допълнение компанията в момента изчаква и получаването на официален сертификат за индустриално и домашно компостиране, след като вече разполага с такъв за най-висок клас био базиран материал.

Портфолиото - екологично и достъпно

Основният продукт в портфолиото на компанията ще бъде ламиниращото фолио, откъдето започва всичко. Междувременно обаче от екипа си дават сметка, че разполагайки с рецепта за него, без лепилния слой, то може да се използва и за пакетиране, като се затваря с топлина. През последните две години успоредно тече разработката и на този втори продукт, който може да намери приложение при опаковането на хранителни стоки и козметични продукти и който ще се предлага под бранда PACK'ON. В допълнение компанията планира да създаде и фолио, което да може да се разтваря в много студена вода с температура, подобна на тази в океаните. Силен интерес за подобно решение екипът получава от Азия и Южна Америка, където особено сериозно се сблъскват с проблема за замърсяването на океанските води с пластмаса.

Ламиниращото и пакетиращото фолио категорично имат потенциала да променят редица индустрии не само заради своите екологични свойства, но също така и заради своята достъпност. Те ще се предлагат на напълно конкурентна за пазара цена, макар и по-скоро в горния клас на стадартните петролно базирани решения. Според Анджела настоящото повишаване цената на суровината пък и съответно на петролните полимери ще направи техните продукти още по-привлекателни. От своя страна фолиата на LAM'ON са базирани основно на полимлечна киселина, която се използва широко в медицината за направата на изкуствени стави и пирони, а нейното производство се увеличава заради все по-търсените й възможности за биоразградимост. Към момента стартъпът си набавя ключовата съставка от Щатите, тъй като в Европа не е достъпна в толкова големи количества. Преди войната в Украйна е трябвало в страната да започне изграждането на завод, но вероятно тези планове ще се реализират едва след няколко години.

Не на последно място трябва да споменем и друго важно преимущество на българския продукт, а именно пълната му съвместимост със стандартните машини. "Нищо не е ексклузивно. По стандартен начин се прилага нашето фолио със стандартни шпули, ширини, дебелина на фолиото като микрони и т.н., обяснява Анджела. Всичко сме се стремили да бъде максимално близо до вече използваното, така че да може просто незабелязано да заместим така замърсяващите петролни фолиа." Това ще позволи на компанията чрез лиценз на иновацията да може да произвежда продуктите си и в чужди фабрики в САЩ и Азия, преди да може да открие свои собствени там. По този начин тя няма да създава и допълнителен въглероден отпечатък, който би бил резултат от транспорта и дистрибуцията от Европа към останалите континенти.

Подкрепа срещу предизвикателствата

Обобщаването на петгодишния път на екипа до създаването на LAM'ON и започването на производство изглежда логично и лесно на думи, но определено е имал своите предизвикателства. По думите на Анджела особено трудно е било да се открие специалист с експертиза, който да се включи в компанията и да ръководи създаването на уникалната рецепта за биоразградимо фолио.

"Беше много трудно да намерим Филип, като се има предвид тази липса на добри бази и условия за науката в България, където по-скоро няма букет от хора, готови да се впуснат в нещо така различно и рисково", разказва Анджела. "Второто предизвикателство беше намирането на въпросната компания, при която направихме тестовете, защото този тип машини не спират по принцип. Изключват ги два пъти в годината, а през останалото време само ги захранват със суровини и това е един непрестанен процес. Така че и това беше нещо много трудно, но тук е въпрос на абсолютно упорство. След едно "не" ще стигнеш и до десетото "не", а накрая ще имаш единадесето "да" и е важно да не се отказваш. Много си вярваме в идеята и понеже разбрахме, че няма причина тя да не бъде на пазара, това много ни мотивира да искаме да докараме проекта докрай."

За Анджела подкрепата вътре в самия екип е била ключова, за да продължават напред въпреки препятствията. За нея от огромно значение е и взаимното уважение между членовете на компанията и способността им да се изслушват и да приемат обратна връзка. "Със сигурност не трябва да потъпкваш собственото си мнение, но всяка една обратна връзка е добър съвет и е добре да се вслушваме в другите, защото те също ни изграждат. Без да затваряме очи пред нашата си истина, е важно да вземем предвид, че може да има и други истини", отбелязва Анджела. Тя допълва, че екосистемата, в която са попаднали покрай програмите и акселераторите, също имат своето съществено място и принос за успеха на LAM'ON, предоставяйки им не само знания и контакти, но също така разбиране и мотивация от страна на другите предприемачи.

Може би една от най-успешните формули за създаване на стартъп е да се намери решение за проблем от ежедневието. Именно оттам започва и историята на една от особено обещаващите млади компании у нас LAM'ON. Нейният водещ продукт е биоразградимо фолио, което позволява да се промени изцяло печатарската индустрия, а също така има потенциала да навлезе в опаковъчния и хранителния сектор.

Питате се вече какъв е проблемът и защо е толкова важен? Отговорът, разбира се, е свързан с опазването на околната среда и с прекомерното използване на пластмаса от всички гореизброени индустрии. Всъщност огромна част от напечатаните продукти - били те книги, списания, визитки, менюта, опаковки на козметика и уискита - са обгърнати от тънък слой невидим ламинат, произведен на основата на петрола. Наличието на подобно повърхностно покритие прави съответните хартии впоследствие напълно нерецклируеми, но пък им осигурява издръжливост, предпазва ги от разпадане, а понякога просто създава ефектност с цел привличане на клиенти.

Споразумението между съдружниците на стартъпа създава яснота в отношенията им
Съдържание за Адвокатско дружество "Динова, Русев и съдружници"
Tobel - управление на територията в умния град
Съдържание от Mapex

Най-новото

Apple представи AR шлем - Vision Pro

Apple представи AR шлем - Vision Pro

  • 0
  • 57






Apple Reality идва през декември?

Apple Reality идва през декември?

  • 0
  • 157


5% от съкращенията в САЩ за заради изкуствен интелект

5% от съкращенията в САЩ за заради изкуствен интелект

  • 0
  • 182

Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК