Стартъпът FoxCrop среща земеделските производители с ресторантьорите

Стефан Желязков, създател и собственик на FoxCrop
Надежда Чипева

Стартъпът FoxCrop среща земеделските производители с ресторантьорите

Майя Бойчева-Манолчева
857 прочитания

Стефан Желязков, създател и собственик на FoxCrop

© Надежда Чипева


В началото 2021 г. Стефан Желязков, Димитър Димитров и Симеон Василев се заемат да улеснят процеса на поръчване и доставяне на продукти за ресторантите и да създадат платформа, която да среща производителите с ресторантьорите. Така на бял свят се появява FoxCrop.com. Година и половина по-късно платформата е в бета версия и има 86 потребители.

Началото

Идеята тръгва от опита на Стефан Желязков в ресторантьорството. Преди няколко години той се прибира в България и се сблъсква с кулинарната академия HRC. "Запознах се с много шеф-готвачи и видях, че процесът на поръчване и намиране на стоки е доста счупен. Това означаваше, че най-вероятно и при тези, които произвеждат, също има много проблеми. Тогава се събрахме с другите двама съоснователи - Димитър Димитров, който в момента се занимава с продажбите и клиентите, и Симеон Василев, който е главен технически директор, и започнахме да правим интензивно проучване къде по веригата са счупените места, какво е счупено, как може да се подобри процесът и т.н.", разказва Стефан Желязков. Проучването на пазара показва, че има една-две аналогични платформи, но те са в чужбина. "В Югоизточна Европа нямаше такава платформа, но пък имаше страшно много проблеми", допълва той.

Началото е трудно. Оказва се, че фермерите нямат необходимата дигитална култура, нямат реален досег до пазара, тъй като им се извиват ръцете за 50% от маржа, за да могат да продават продукцията си по-евтино и по-бързо. Те нямат необходимите познания в областта на рекламата и не знаят как да се свързват с ресторантите. Същевременно шеф-готвачите също не могат да се свържат с тях, нямат консистентност при поръчките и реално нямат постоянен достъп до най-свежите продукти. "Затова решихме да обединим двете страни в т.нар. market place (пазар), който направихме на уеб базирана апликация и по този начин свързахме всички да търгуват без посредници, спокойно, сами да определят цените си, сами да се рекламират един на друг и да комуникират. Дигитализирахме всичките им фактури и процеси и реално автоматизирахме много неща от ежедневието. На производителите им даваме по-голям пазарен обхват, възможности да внасят, да изнасят и да достигат до магазини и ресторанти. А на магазините и ресторантите помагаме с пълна дигитализация и с много голяма продукция директно от производителя на най-добри цени", разказва Желязков.

Платформата

Процесът за регистрация във foxcrop.com е лесен, регистрацията е постъпкова, като при направена заявка за регистрация от компанията се свързват с потребителя, за да получат допълнителна информация за него. Отворена е за всички регистрирани земеделски производители, които работят "на светло".

След своеобразното одобрение, потребителят може да качи продукта или цялото си портфолио, да определи намаления, цени за доставка, зони за доставка, да посочи ресторанти, с които работи на преференциални цени.

След като вече регистрацията е факт, на другите ползватели се изпраща нотификация, че има нов регистриран производител, с ново портфолио. Ползвателят може да влезе, да види снимки на самата продукция, условията за поръчка, цената. Ако прецени, че поръчката, която е направил, е добра, може да я повтори, да отбележи любими производители и т.н. "Просто и двете страни имат свободата да навигират абсолютно всичките процеси, които са им нужни", коментира Стефан Желязков.

Приложението е PWA (progressive web application) и е изцяло разработено от FoxCrop. Според Желязков този тип апликации ще имат все по-голямо надмощие, защото много по-бързо се ъпдейтват, леки са, няма нужда от много верификации, за да се продават в Play Store и Apple Play и няма нужда да се харчат много пари за маркетинг. "Гледаме да правим нещата не според технологичните изисквания в момента, а според това, как ще изглеждат технологиите в следващите четири-пет години", категоричен е той.

Платформата е в бета версия, като нови функционалности се пускат на всеки две седмици. През октомври предстои и нова версия, а в следващите няколко месеца от FoxCrop се надяват да успеят да пуснат и официалната версия.

Монетизацията на платформата

В момента достъпът до платформата е безплатен за всички. Монетизацията ще дойде, след като излезе алфа версията и най-вероятно ще стане чрез абонамент или символична комисиона от някои поръчки. Всички други средства ще идват от таргетирани реклами във Facebook, реклами за подсилване на продукти и т.н. "Искаме да наберем доста стабилен моментум, да направим тази платформа част от ежедневието на всеки един, преди да я монетизираме. Това трябва да е перфектен продукт, който наистина помага на много хора", категоричен е Желязков.

Клиентите

Платформата има 86 потребители - производители и ресторанти, които са регистрирани през последните месец и половина - два. Някои от тях доста активно търгуват вече, други - още не. "Все още събуждаме у хората навика да ползват такъв тип приложения, защото не сме от най-дигитализираните страни и това не е от най-дигитализираните индустрии като цяло. Но имаме 600 лийда. Идват все повече и повече хора, които лека-полека качваме в платформата", разказва нейният съосновател.

Клиентите са разнообразни - има и малки производители, и средни, които имат по 10-15 продукта в портфолиото си, и големи, които вадят тонове с картофи на всеки две-три седмици. Тепърва се очаква да се регистрират месари, млекари, птицевъди и др.

Финансирането

Първоначалната инвестиция в стартъпа идва от "Витоша венчър партнърс", но от компанията споделят, че са им нужни още средства. "Вече сме валидирали идеята си, имаме доста по-голямо търсене от това, което очаквахме, и по най-бързия начин трябва да започнем да реализираме плановете си, защото имаме доста добри функционалности, които си чакат реда си", разказва Стефан Желязков.

С новата инвестиция, която търсят, от FoxCrop се надяват да разширят екипа си до 15 човека през следващата година.

Планове за развитие

Сред плановете на стартъпа са да стъпи на пазара в чужбина, като първата спирка е Гърция, след което - Румъния. "След пет години искаме да сме лидер на Балканите и да сме пробили в Турция, Словения, Хърватия и т.н.", споделя Желязков. Според него стартъпът може да се валидира успешно и в страни от Южна Америка като Бразилия, Аржентина и Чили, където компанията има партньори. "Така че искаме по най-бързия начин да скалираме и извън Европа и да вземем колкото се може по-голям пазарен дял", категоричен е той.

В момента се работи и по развитие на платформата и добяване на трети страни, които да осигуряват логистика за тези, които нямат транспорт. Обмислят се варианти да се тества и вътрешен за компанията център за сортиране, в който, с помощта на умни технологии като смарт стикери и IoT сензори, да се следи кога идва продукцията, кога си тръгва, колко време е стояла и на каква температура, и това да се отчита през платформата. "Надяваме се след година да започнем да правим по-сериозни тестове. Така ще можем да помогнем на най-малките производители, които нямат възможност да складират продукцията си и по този начин няма да са толкова притиснати да я продават наведнъж. В реално време ще се следи кога зрее, зрее ли или не, разваля ли се. Например, ако един домат е осем дни годен, на деветия ден цената в платформата автоматично ще падне с 30% и той ще мине на вторичния пазар - за сосове и т.н.", разказва той.

Технологиите в земеделието

Според Желязков бъдещето на земеделието е в технологиите, като освен дигитализацията на каналите за продажба, маркетинг и т.н., много силно е присъствието на изкуствения интелект. Вертикалното земеделие също ще е във фокуса на бъдещето, смята още той.

В България дигитализацията на сектора е трудна, но според него в момента сме в процес на смяна на поколенията. В следващите 3-4 години се очаква над 60% от потребителите да са милениъли, които са много по-запознати с технологиите. Това се наблюдава и при готвачите, които са по-млади и нямат проблеми да работят с платформата.

Стартъп в България

Да се прави стартъп у нас е и трудно, и лесно, смята Желязков. "Лесното е при валидацията на идеята. Пазарът е много свит и малък, но пък е достатъчен за тест. Освен това у нас всичко е ценово ефективно, пазарът не е толкова наситен, лесно е да се справиш с отварянето на първата си компания, да събереш съоснователи или някой, който да ти помогне с първите стъпки. Трудностите са главно от административна и юридическа гледна точка", завършва той.

В началото 2021 г. Стефан Желязков, Димитър Димитров и Симеон Василев се заемат да улеснят процеса на поръчване и доставяне на продукти за ресторантите и да създадат платформа, която да среща производителите с ресторантьорите. Така на бял свят се появява FoxCrop.com. Година и половина по-късно платформата е в бета версия и има 86 потребители.

Началото

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК