Днес бяха обявени победителите във второто издание на дигиталната платформа на Пощенска банка "Вселена от възможности". Инициативата цели да насърчи интересни идеи на граждани и организации с нестопанска цел, които са свързани със социално предприемачество в полза на обществото. Тя стартира миналата година по случай 30-годишния юбилей на финансовата институция.
"Идеята наистина е прекрасна и тя дава възможност на всеки желаещ да получи повече популярност както сред своите среди, така и сред напълно непознати хора", сподели Димитър Шумаров, изпълнителен директор на Пощенска банка. По думите му програмата ще позволи на участниците да привлекат на своя страна съмишленици, с които заедно да реализират проектите си. "Много се надявам, че тази инициатива ще продължи в бъдеще и след 10 - 15 години ще продължим в същия или подобрен формат да привличаме добри идеи."
Тази година публиката отново с гласуване определи 30-те най-добри идеи в трите категории: "Образование", "Дигитални иновации" и "Зелени проекти". До финалния етап на надпреварата достигнаха 10 проекта, а независимо жури разгледа и оцени победителите, които получават финансиране от Пощенска банка в размер на 10 хил лв. за реализирането на своите проекти.
Експертното жури, което имаше нелеката задача да определи кои ще големите победители сред всички финалисти, беше с председател Петя Димитрова, главен изпълнителен директор и председател на Управителния съвет на пощенска банка, и членове:
- Огнян Траянов, председател на Националния съвет на Българската мрежа на глобалния договор на ООН и изпълнителен директор на "Технологика"
- Теодора Бакърджиева, изпълнителен директор на Български дарителски форум
- Момчил Василев, изпълнителен директор на Endeavor Bulgaria
- Елица Баракова, изпълнителен директор на Фондация BCause
- Светлин Наков, съосновател и мениджър "Обучение и вдъхновение" в СофтУни.
Наградените
В категория "Образование" победител е Златина Георгиева и "365 идеи" ЕООД с проекта си "Светът в кутия", а наградата беше връчена от Теодора Бакърджиева, изпълнителен директор на Български дарителски форум.Проектът представлява абонаментни кутии за деца от 1 до 4 клас, с които малчуганите се впускат в изследване на нова държава. В тяхната основа е концепцията за "учене чрез правене", като се насърчава детското любопитство, опознаването на различни култури и развиването на четивна и научна грамотност. С всяка кутия децата получават забавни истории и игри, материали и указания за научни експерименти, творчески задачи и проекти за сглобяване, свързани с конкретната държава.
"Световните тенденции в сферата на образованието, а и личният ми опит на учител показват, че съвременните деца имат нужда от разнообразни и интерактивни образователни материали, в които да влагат своята креативност, да ги провокират да мислят и да търсят още информация. Абонаментната кутия може да се използва както от семейства вкъщи, така и от учители в клас. Тя е продължение на проекта "Писма от света" за развиване на четивна грамотност и е достъпна за цяла България", споделя Георгиева.

В категория "Дигитални иновации" журито отличи Таня Димитрова и Фондация "Яника" за проекта: "Мобилно приложение "Яника": жестов език с карти и добавена реалност". Наградата беше връчена от Огнян Траянов, председател на Националния съвет на Българската мрежа на глобалния договор на ООН и изпълнителен директор на "Технологика".
Проектът предвижда карти с нарисувани жестове от жестовия език на глухите хора да "оживяват" с 4D+ ефект анимация с помощта на мобилно приложение. По този начин децата (или възрастните) ще имат възможност да видят как се изпълняват жестовете в реална среда, а не само статично на картинка. "Идеята ни е чуващи деца чрез забавен и интересен начин да надникнат в света на глухите и така да се създадат едни много приятни неформални приятелства. Тоест тази интеграция да не се случва само строго организирано от институция, а да стане под формата на игра с модерно мобилно приложение, по един весел и шарен начин, който децата припознават", разказва Димитрова.
В проекта са подбрани най-необходимите и най-често използваните жестове за комуникация в ежедневието. Първите стъпки вече са изминати, тъй като картите са нарисувани, но предстои да се гарантира тяхното "оживяване". Димитрова допълва, че паричната награда ще бъде използвана именно за тази цел - да осигури 3D изпълнението по визуализиране на картите.
В категорията "Зелени проекти" спечели "Производство на биоразградима посуда и хранителни продукти от остатъчен материал" на Денимир Димитров, който беше награден от Елица Баракова, изпълнителен директор на Фондация BCause.
Идеята зад проекта е превръщането на отпадъците в ресурси и създаването на кръгова икономика. Екипът използва остатъчния малц след производството на бира, за да създаде 100% биоразградима посуда и хранителни продукти (брашно и крекери). Така този отпадъчен материал отново се вкарва в употреба, вместо да се изхвърля и да генерира огромно количество метан в атмосферата.
"В момента имаме прототип на първата ни посуда - чиния, стандартен размер за еднократна употреба, която след употреба се разгражда за период между 4 и 6 месеца. Забраната на ЕС през 2019 г. ни даде тласък да продължим напред с проекта и да започнем директно да се борим с елиминирането на посуда за еднократна употреба, направена от пластмаса", разкрива Димитров.
Днес бяха обявени победителите във второто издание на дигиталната платформа на Пощенска банка "Вселена от възможности". Инициативата цели да насърчи интересни идеи на граждани и организации с нестопанска цел, които са свързани със социално предприемачество в полза на обществото. Тя стартира миналата година по случай 30-годишния юбилей на финансовата институция.
"Идеята наистина е прекрасна и тя дава възможност на всеки желаещ да получи повече популярност както сред своите среди, така и сред напълно непознати хора", сподели Димитър Шумаров, изпълнителен директор на Пощенска банка. По думите му програмата ще позволи на участниците да привлекат на своя страна съмишленици, с които заедно да реализират проектите си. "Много се надявам, че тази инициатива ще продължи в бъдеще и след 10 - 15 години ще продължим в същия или подобрен формат да привличаме добри идеи."