Днес все повече компании трябва да предоставят услуги по 24 часа на ден, включително нощно време, в почивни дни, по време на официални празници. Това е така, защото техните клиенти са онлайн непрекъснато и дори са особено активни в неработното време. Над 70% от онлайн потребителите очаква бизнесът също да е онлайн и да им оказва незабавна помощ, дори това да е само дигитално. По данни на Viber, реалните разговори в чат формат за клиентска поддръжка са нараснали с 237% през 2021 г. До 80% от комуникацията по всички канали обаче обхваща рутинни въпроси и отговори, които биха могли да бъдат автоматизирани.
ВИЗИТКА НА ИТ ПРОЕКТА
Име на проекта: безкодова платформа за AI чатбот Umni.bgВъзложител: "Умни солюшънс" ООД
Изпълнител: "Умни солюшънс" ООД
Дата на стартиране/приключване: март 2021 - 2022
Проектът е кандидат в конкурса Digitalk&A1 Awards
Категория: стартъп
Същевременно множество компании са на 8-часов работен ден поради липса на бюджет за удължено работно време, персонал и други предизвикателства. През 2023 г. те ще пропуснат възможностите за бизнес и комуникация със своите клиенти през останалото време - цели 847 работни смени! Сайтовете също не са оптимизирани - до 65% от потребителите напускат сайт след 1 видяна страница, а 54% прелистват едва до средата на страница.
"В световен мащаб компаниите плащат 1.3 трилиона долара годишно за обаждания и чатове за обслужване на клиенти. Това е съдбата на гръбнака на икономиката у нас и други европейски държави: на 310 хиляди малки и средни фирми в България, 5.6 милиона във Великобритания, 23 милиона в Европа, 30 милиона в САЩ и още повече - глобално", обяснява Елица Стоилова, управител на "Умни солюшънс" ООД.
Именно за тази пазарна ниша стартиращата компания е решила да разработи безкодовата платформа Umni.bg. Нейната цел е да помага на фирмите сами и без технически знания и умения да превърнат своя сайт в умен интерактивен комуникационен център, разчитащ на помощта на AI чатбот. Той може да изпълнява задачи за маркетинг, продажби, клиентска поддръжка в режим 24/7, да събира клиентски данни от първа и нулева страна, "т.е, можем да кажем сбогом на бисквитките, като в същото време чатботът може да се учи и да бъде развиван след разговора с всеки клиент", добавя Стоилова.

Елица Стоилова основава Umni.bg заедно с Трайко Огнянов преди 5 години. Преди стартъпа тя е работила над 20 години в хотелиерството и туризма в Северна Африка и Марианските острови в Тихия океан. Там Елица изгражда кариерата си до директор маркетинг и генерален директор на хотел, и консултант по маркетинг на дестинация към Туристическата организация на Марианските острови (Marianas Visitor Authority), за което има 2 правителствени отличия. Именно проблемите и предизвикателствата, с които Елица се сблъсква в туризма, я мотивират през последните 5 години да се занимава с чатботове с разговорен изкуствен интелект като иновативно дигитално решение в сферата на клиентска поддръжка, маркетинг и продажби.
Трайко Огнянов, сега главен технически директор на Umni.bg, има зад гърба си над 20 години опит в ИКТ индустрията. Той има опит както в програмирането, така и в управлението на хора и на конфликти, управление на задачи, време и смени, планиране и провеждане на обучения за меки и за технически умения, както и за анализ и подобряване работата на екипа и на процесите.
Елица и Трайко стартират Umni.bg като чатбот агенция по време на успешното си участие в стартъп акселератора The Founder Institute. През 2019 г. двамата създават първия в България туристически градски чатбот с разговорен изкуствен интелект, "Пловдив сити консиерж", за гостите на града през годината, когато Пловдив е Европейска столица на културата.
По време на пандемията от Covid-19 екипът на Umni.bg използва опита, натрупан в направата и поддръжката на чатботове със и без разговорен изкуствен интелект за различни бизнеси, между които Tymbark България, най-големият туроператор на Балканите TEZTour България и Варненската регионална библиотека, за да разработи и верифицира със своите клиенти базова версия на своя безкодова платформа за създаване и поддръжка на AI чатбот за сайт. Целта им е да дадат управлението на чатбота без технически знания и умения в ръцете на екипа на бизнеса и да направят технологията достъпна и на най-малките.
Днес екипът на компанията се състои от 7 човека - двамата основатели, маркетинг специалист, трима разработчици и QA специалист.
Решението
На платформата Umni.bg дори и най-малките бизнеси могат сами да създадат дигитално копие на най-добрия си служител - чатбот с разговорен изкуствен интелект за сайта. "Той се създава толкова лесно, все едно с конструктор "Лего", обяснява Стоилова. - Стремим се да помогнем на тези бизнеси да са модерни и конкурентоспособни и същевременно да спестяват средства и ресурси, да продават, да са достъпни в режим 24/7, това означава да не пропускат клиенти и да растат, без да назначават още хора." Според нея създаването на чатбот с изкуствен интелект вече е достъпно за всяка фирма технологично и финансово. Според изчисленията на "Умни солюшънс" само през 2022 г. нейната платформа е спестила над 15 000 работни часа на клиентите, като до 47% от тези часове са нощно време, a средно 75% от потребителите на чатботовете са повторни.
Как работи Umni.bg
Въпреки че чатботът, поддържан на платформата Umni.bg, може да бъде интегриран с какъвто и да е сайт, самият чатбот идва със своя лендинг страница, което позволява на бизнеси без уебсайт, или такива, които искат да го сменят, да стартират бързо и лесно и с двете - чатбот с уеб страница. Тази функционалност дава възможност на всеки да използва чатбот за лични или професионални цели дори и краткосрочно - например за събития, за обучения, за тестване на услуги и продукти, и други цели.
Платформата позволява създаването на различни форми в чатбота с желано от бизнеса съдържание за различни цели: заявки за услуга, регистрация за събитие и друго. Всяка форма може да изпрати събраната информация на различен отдел или е-поща в екипа на бизнеса, има опция и за SMS нотификация към човек в екипа за получена заявка с цел оптимизиране на процесите и ускоряване на обслужването.
Всяка форма и информационна секция в чатбота имат свой уникален линк и QR код, които отварят конкретна страница на сайта заедно със съответния елемент в чатбота. Те могат да бъдат споделяни в социалните мрежи, електронна поща, в СМС, месинджъри или дори офлайн в смарт телевизори и екрани, флайери, банери, брошури, визитки, подаръци, опаковки, стикери и т.н. По този начин клиентите могат както онлайн с едно кликване, така и офлайн с едно сканиране да направят заявка или да получат информация. "Това увеличава трафика към сайта на бизнеса. Линкът и QR кодът се генерират автоматично в платформата с няколко клика, обяснява Стоилова. Тази функционалност позволява на бизнеса да разполага с неограничено по обем персонализирано от екипа на бизнеса съдържание в чатбота едновременно както за крайни клиенти, така и за бизнес партньори, конкретни целеви групи, дори отделни клиенти, проекти, кампании, събития, игри и друго, достъпно само и единствено на онези, за които е предназначено."
Отговорите на разговорния модул в чатбота също могат да препращат към информационни секции и форми. Така различни маркетинг и комуникационни фунии в чатбота могат да бъдат стартирани с линк или QR код откъдето и да е онлайн или офлайн, или с въпрос на потребителя в чатбота и да надградят преживяването на клиента по много персонализирана пътека - от просто въпрос до покупка, заявка, регистрация или друго.
В края на януари Umni.bg зарадва клиентите с още по-голяма интеграция на чатбота със сайта на бизнеса. Компанията добави възможност за директна връзка между дума, изречение, бутон, изображение, иконка или друго на сайта, и конкретен елемент в чатбота, т.е. едно кликане върху елемент на сайта отваря мигновено търсената информация или форма в чатбота. По този начин обслужването на потребителите в сайта на бизнеса става още по-персонализирано и интерактивно.
За ускоряване процеса по създаване на чатбот, в платформата е заложена опция за дублиране и превод на съдържанието. В момента Umni.bg поддържа 7 европейски езика, включително български. Новата версия на платформата ще позволи на бизнеса да събере на едно място в своя чатбот с изкуствен интелект на сайта: базов бот, разговорен AI модул с текстова и гласова функция, 10-те най-често задавани въпроси, форми за заявки, поддръжка на над 50 езика и други функционалности, с които бизнесът ще може да надгради своя AI чатбот до т.нар. суперприложение.
Същевременно Umni.bg разработва предварително тренирани разговорни AI модули за отделни ниши и индустрии, което също значително ще ускори и опрости използването на AI чатбот от различни фирми. Сред тези модули е хотелският AI модул, който се използва от всички хотели - клиенти на Umni.bg, и към момента разпознава над 8000 въпроса на български и английски по над 750 хотелски теми. Хотелският AI чатбот с такъв модул позволява на хотела да обслужва гостите 24/7 от първия ден на пускането на чатбота.
През първата половина на януари 2023 Umni.bg добави и опция за гласово обслужване на български и английски като функционалност за чатботовете на платформата. Засега въпроси на български към чатбота могат да задават на глас потребителите на някои клиенти на Umni.bg, както и да получат гласов отговор от чатбота. Постепенно тази опция ще бъде достъпна и за всички клиенти на платформата.
Първите внедрявания
Въпреки че като при всеки стартъп фокусът на Umni.bg е преди всичко върху технологичното развитие, компанията работи успешно с над 45 клиента от различни индустрии с цел надграждане на платформата и утвърждаване на продукта на пазара. Освен споменатите сред клиентите на платформата са още Нов български университет (НБУ), 4- и 5-звездни хотели, онлайн и офлайн магазини, неправителствени организации, салони за красота, дори погребална агенция и арт галерия. Компаниите плащат месечна такса според избран пакет от функционалности.
Платформата позволява на фирми и ведомства да спестяват средства и ресурси чрез автоматизация на рутинните въпроси и заявки, и да оптимизират дейността на заетия персонал. По този начин се повишава ангажираността, удовлетвореността и успеваемостта и резултатите на самия персонал. Наличието на умен чатбот на сайта дава възможност за обслужване 24/7 на един или повече езици мигновено. Същевременно маркетингът, продажбите и клиентската поддръжка става по-персонализирани. Чатботът удължава работното време на компаниите и организациите, а същевременно дава възможност на потребителите да се самообслужат в удобно за тях време, повишавайки тяхната и удовлетвореност.
Над 6.4 милиона взаимодействия с чатбота
Към 30 декември 2022 г. над 273 000 потребители са направили повече от 6.4 милиона интеракции с чатботовете на платформата Umni.bg, като 35% до 45% от тези взаимодействия са в часовия пояс от 18:00 до 8:00, а час пик около 22:00-23:00, обясняват от стартъпа.
"През 2022 г. чатботовете спестиха над 15 000 работни часа на нашите клиенти при разчет от 5 минути на клиент. Клиентите ни докладват за спестявания до 12 минути на клиент на служител, коментира Елица Стоилова. Постигнахме и рекорди: над 70 000 потребители в един чатбот за един ден и над 700 хиляди интеракции на потребители в един чатбот за един месец."

Сред клиентите на платформата е Мариана, собственичка на малък комплекс "Изгрева" в с. Баня, която не говори английски и цялата комуникация минаваше през нейния телефон. "Комплекс "Изгрева" имаше стар и нефункционален уебсайт, но от началото на 2022 г. той е заменен от лендинг страница с хотелски AI чатбот на 2 езика, български и английски, поддържани на платформата Umni.bg", споделя Стоилова. През 2022 г. този умен чатбот е обслужил над 16 000 души, приел е над 70% от заявките на клиенти от 17 държави, като 47% от комуникацията е нощем. Това са над 82 000 интеракции на потребители с чатбота на "Изгрева". Със своята работа чатботът спести на Мариана поне 1400 работни часа за изтеклата година - време, което тя физически не би могла да изработи в допълнение към своите ежедневни дейности, а би пропуснала и множество клиенти.
В допълнение, преди въвеждането на чатбота комплексът не е развивал свой профил във Фейсбук и в Месинджър заради липса на ресурси, подобно на повечето малки и дори редица средни фирми. "Използването на многоканален маркетинг е невъзможно, тъй като няма кой да следи какво питат и пишат потребителите и да отговаря своевременно, коментира Стоилова. Комплекс "Изгрева" сега има активна Фейсбук страница и мини-чатбот в Месинджър, които автоматично насочват потребителите към умния чатбот на сайта чрез споделени персонализирани линкове. Потенциалните клиенти стигат до конкретна информация, форма за заявка или възможност да попитат чатбота за информация с едно кликване на линк или бутон." Същото се случва при комуникация във Viber, а от стаите гостите могат да получат незабавна помощ от чатбота чрез сканиране на QR код."Неочакван ефект имаше и дигитализирането на менюто на ресторанта в комплекса и добавянето му в чатбота. Менюто стана достъпно отвсякъде и "Изгрева" започна да получава заявки за храна за вкъщи от селото - от местните жители и от туристи, настанени в къщи за гости и апартаменти под наем без изхранване."
Друг клиент на Umni.bg e собственичката на салона за красота Beauty point Десислава, която не помни кога за последен път клиент не се е явил за потвърден час. Клиентите могат да правят записвания и промени по всяко време през чатбота на салона и го правят без изключение. 100% от записванията по промоции минават през чатбота и всички постоянни клиенти без записан на място при посещение в салона последващ час, уреждат своята заявка за следваща процедура през чатбота. 20% от новите клиенти също ползват чатбота за своята първа резервация. Визията на Десислава е да има максимално дигитализиран салон за красота, а следващата цел е чатботът да влезе и в салона, за да обслужва клиенти на място.

Варненската регионална библиотека "Пенчо Славейков" е сред първите клиенти. Когато библиотеката затваря вратите за 13 поредни седмици в началото на пандемията, умният дигитален библиотекар Ели "остава на работа", за да комуникира с клиентите. Тя поема множеството въпроси, грижи се за заявките за презаписване на заета литература и го прави на удължен работен ден, защото 34% от клиентите на библиотеката се обръщат със запитвания нощем. Умният AI чатбот спестява време на поне двама библиотекари, които се занимават със задачи, отговарящи на тяхната квалификация. Към днешна дата, 4 години след своето създаване, Ели е обработила над 15 000 клиентски въпроса и отговаря за 23% от заявките за презаписване на заета литература, една от най-успешните функционалности на чатбота.
AI чатботът на 5-звездния хотел Casa di Fiore SPA & Medical, познат под името "Госпожица Фиоре", дава на гостите информация за хотелските услуги, помага им да резервират стая чрез интеграция с хотелската резервационна система, да се възползват от специална оферта, да намерят отговор на всеки въпрос относно хотела и неговите услуги. През 2022 г. Госпожица Фиоре е обслужила над 83 000 потребители с над 545 000 интеракции от тях, отново голяма част от тях нощем. В най-натоварения си работен ден хотелският чатбот с разговорен изкуствен интелект е посрещнал над 4000 интеракции на клиенти. Хотелът подхожда иновативно към промотирането на своя умен чатбот. За Коледа и Нова година ползвателите на Viber можеха да свалят 2 колекции стикери с различни празнични изображения и поздрави на Госпожица Фиоре.
Първата цел на Umni.bg е да направим AI чатбота достъпна технология за всеки български бизнес, дори и най-малкия, и да станем неразделна част от тяхната дигитална трансформация и успех. С екипа на Umni.bg натрупахме над 5 години опит в света на чатботове и вярваме, че с нашата платформа Umni.bg сме на правилното място, в правилното време и с правилния продукт за да пораснем в глобална компания
![]()
Елица Стоилова
управител на „Умни Солюшънс“ ООД
Перспектива за развитие
Umni.bg е на прага да пусне нова версия на своята платформа, която значително надгражда като възможности и функционалности съществуващата. Сегашната платформа поддържа 7 европейски езика, а новата - над 50 (всички европейски, азиатски и други), с подобрени функции за създаване на съдържание за чатбот с цел маркетинг и продажби през/в чатбота, събиране на клиентски данни от първа и нулева страна, повече медии в чатбота за комуникация с клиентите, и други.
Umni.bg цели да даде възможност на всеки бизнес у нас - без значение от индустрия и размер, а впоследствие и в чужбина, да превърне сайта си в умен интерактивен комуникационен център с помощта на AI чатбот. За втората половина на 2023 г. са планирани ключови функционалности за надграждане на чатбота до суперприложение на бизнеса.
Днес все повече компании трябва да предоставят услуги по 24 часа на ден, включително нощно време, в почивни дни, по време на официални празници. Това е така, защото техните клиенти са онлайн непрекъснато и дори са особено активни в неработното време. Над 70% от онлайн потребителите очаква бизнесът също да е онлайн и да им оказва незабавна помощ, дори това да е само дигитално. По данни на Viber, реалните разговори в чат формат за клиентска поддръжка са нараснали с 237% през 2021 г. До 80% от комуникацията по всички канали обаче обхваща рутинни въпроси и отговори, които биха могли да бъдат автоматизирани.
ВИЗИТКА НА ИТ ПРОЕКТА
Име на проекта: безкодова платформа за AI чатбот Umni.bgВъзложител: "Умни солюшънс" ООД
Изпълнител: "Умни солюшънс" ООД
Дата на стартиране/приключване: март 2021 - 2022
Проектът е кандидат в конкурса Digitalk&A1 Awards
Категория: стартъп