Цифровите операции стимулират модернизирането на ERP

Цифровите операции стимулират модернизирането на ERP

Когато става въпрос за модернизиране на ERP системите, ИТ мениджърите са изправени пред огромен избор от възможности

Владимир Владков
1882 прочитания

© Dirk Wouters от Pixabay


Терминът "дигитална трансформация" бързо набира популярност, особено силно рекламиран от големите консултантски фирми, които имат личен интерес да продават доходоносни за тях проекти за трансформация.

Освен големите надежди, възлагани на този термин, има и много добри причини да изоставите текущите си бизнес приложения и да купите или да наемете софтуер като услуга (SaaS) - новият "вечен дом". Анализаторската агенция Forrester въвежда термина "платформа за цифрови операции", за да опише новата "порода" базови бизнес приложения.

Платформите за цифрови операции се справят с много натоварвания за планиране на корпоративни ресурси (ERP), но с много различни архитектури, които ги правят по-гъвкави, отворени и по-лесни за използване. ИТ лидерите, които обмислят да заменят старите ERP пакети със съвременни платформи за цифрови операции, правят това, защото искат да се подобрят.

Първият мотив е бизнес гъвкавостта, която да може да посрещне непрекъснато променящите се очаквания на потребителите. Много ИТ лидери модернизират основните системи в своята организация, така че да могат да "захранят" следващата вълна на процесни иновации. Промяната на бизнес модела е критично важен приоритет за поне една четвърт от хората, вземащи решения за покупка на софтуер, а 56% от тях обмислят да сменят доставката на тяхната ERP.

Все пак силозираните инсталации и "закотвените" процеси в наследените ERP системи могат да попречат на техните собственици да предложат на бизнес потребителите задължителните оперативни нужди като "купи онлайн, но върни в магазина", абонаментни договори от типа "плати само за използваното", както и магазини за допълнителни приложения.

Това накара редица организации да разгледат опциите за съвременни ERP системи. Внедряването на SAP S/4 Hana от Moderna Therapeutics например позволи на биотехнологичната фирма да мобилизира по-добре ресурсите и да ускори иновациите за множество нови продукти едновременно. А гъвкавостта на Oracle SCM Cloud позволи на голям дистрибутор на индустриални продукти да се справи с разрушаването на мрежата от COVID-19. Той все още снабдява болници, старчески домове и супермаркети въпреки затварянето на търговските клонове и промяната на модела си на работа.

Използваемостта на приложенията за подобряване изживяванията на служителите също стимулира инициативите за модернизация на ERP, тъй като днешните служители няма да възприемат приложения, трудни за използване. Това не е просто дизайн на потребителския интерфейс (UI), който няма да дразни потребителите и ограничава тяхната производителност. Добрият съвременен софтуер отстранява и редица други недостатъци, например използването на интелигентни настройки по подразбиране за намаляване на излишните натискания на клавиши и вграждане на анализи, така че на потребителите да не се налага да събират данни ръчно от множество източници.

Друг фактор, влияещ върху модернизацията на ERP системите, е, че организациите се стремят към отлична оперативност, за да обслужват клиентите по-бързо или по-евтино. Платформите за цифрови операции са ключов източник на диференциация сега, когато клиентските изживявания стават все по-сходни.

Платформите за цифрови операции са "умни", с вграден изкуствен интелект (AI), така че да вземат по-бързи и по-добри решения. Те позволяват преминаване от преглеждане на списък с решения към предупреждения, като задействат проактивни действия, вместо просто да подпомагат следаварийните разследвания на онова, което вече се е объркало.

Например производител на нефт и газ използва SAP S/4 Hana, за да увеличи значително добива чрез по-добро планиране на прогнозна поддръжка. Анализаторът на ресурси на Kimble за фирми за професионални услуги може да подобри обслужването на клиентите, като оптимизира наемането на ресурси и планирането.

ERP инертност

Въпреки мощните аргументи за дигитална трансформация 47% от лицата, вземащи решения за покупката на софтуер, които са внедрили или тепърва внедряват ERP продукт, планират да го запазят. Освен това много от онези, които обмислят промяна, може да нямат непосредствени планове освен незначително надграждане до по-актуална версия. Като илюстрация SAP трябваше да разшири поддръжката на Business Suite 7 за пет години, след като първоначално се надяваше всички клиенти да преминат към S/4 Hana.

Една от причините за бавното възприемане на по-нови технологии, които задействат инициативите за дигитализация, е, че ИТ директорите имат по-високи краткосрочни приоритети от голяма програма за трансформация. Лицата, вземащи решения за покупка на софтуер, споделят пред Forrester, че техните непосредствени приоритети са императиви - например увеличаване на приходите и подобряване на клиентското изживяване. Амбициозни, тоест скъпи и рискови, програми за трансформация отвличат вниманието от тези императиви.

ИТ директорите не могат да направят всичко наведнъж. Повече от три четвърти от респондентите, които обмислят да променят своя ERP пакет, обмислят да променят и приложението си за управление на взаимоотношенията с клиентите (CRM). Те вероятно ще направят последното първо, ако смятат, че е това ще стане по-бързо, по-малко рисково и ще влияе по-директно върху приходите.

Освен това проучването на Forrester предшества пандемията от COVID-19. ИТ директорът вероятно ще е още по-малко склонен да стартира глобална програма за подмяна на ERP, ако не можете да направите ключови елементи лично, като например сесии за обмисляне на дизайна, обучението на потребители и др. В скорошно проучване сред 65 доставчици на технологични услуги те прогнозират, че 56% от ERP проектите ще бъдат забавени или отменени заради COVID.

Друг фактор е, че за някои индустрии новите продукти все още не са напълно готови. Алтернативите на основните доставчици на наследените ERP пакети са разширени портфейли с една споделена марка, а не монолитни пакети като техните предшественици. Тези портфейли не предлагат задълбоченост за някои индустрии.

Например Infor CloudSuite понастоящем поддържа 60% от индустриите, към които се отнася портфолиото от продукти за локално инсталиране. Новите приложения все още изискват приспособяване към нуждите на всеки клиент. Въпреки че това вече е по-скоро конфигуриране, а не персонализиране, това може да се окаже дълъг и скъп процес, особено ако се възползвате от възможността за внедряване "на зелено", което коренно преосмисля вашите бизнес процеси.

Ранните потребители се сблъскват и с много интеграционни предизвикателства не само с приложения на трети страни, но и между отделните продукти в портфейлите на доставчици, които вече са придобили, разработили са от нулата или са преработили. Например главният изпълнителен директор на SAP Кристиан Клайн написа в блога за това как SAP се справя с проблема, че "интеграцията се е превърнала в предизвикателство за много клиенти".

Към това се добавя и фактът, че на предприятията ще отнеме години да заменят всички свои наследствени ERP инсталации. Това важи с особена сила за сложни, хетерогенни предприятия. ИТ лидерите обикновено започват с хоризонталните функции, например финанси, които могат да бъдат стандартизирани в цялото предприятие, преди да се обърнат към онези, които се различават в зависимост от бизнес звеното, например производството. Много наследствени бизнес приложения ще продължат да бъдат използвани в продължение на години, докато стигнат до предната линия на трансформацията.

Намалете "отпечатъка" на ERP

Платформата за цифрови операции има по-малък функционален отпечатък от ERP, тъй като много функционални области, които бяха модули в ERP, сега са самостоятелни категории, включително електронни поръчки, управление на човешкия капитал (HCM) и управление на обслужване на клиенти (CSM). Отделянето им от ERP позволява на предприятията да внедрят едно глобално решение във всяка област, което носи по-голяма видимост и последователност, когато бизнес звената преди това са работили независимо в рамките на своите ERP силози. Като алтернатива нишовите продукти могат да се използват за задоволяване на специфичните нужди на бизнес звено. Например British Gas използва софтуер за абонаментно таксуване на Zuora за своето поделение, свързано с Hive. Така или иначе намаляването на вашия ERP до основния обхват ще облекчи евентуалната миграция към платформа за цифрови операции.

Някои организации също използват автоматизация на цифрови процеси (DPA) и платформи с малко код, за да модернизират потребителското изживяване. Разработчиците използват DPA и платформи с малък код, за да създават съвременни мобилни системи за ангажираност (SOE), без да се налага да променят бекенд системите за записи (SOR).

Тези приложения преодоляват пропастите между силозите за данни, като показват информация от множество източници в един потребителски интерфейс и използват стандартни интерфейси за програмиране на приложения (API) за създаване на транзакции в SOR. По-късно можете да промените тези API заявки, за да актуализирате вашата платформа за цифрови операции, когато мигрирате към нея, запазвайки персонализираната си система SOE. Добрите системи за ангажираност SOE премахват ръчните операции, които се появиха с течение на времето, за да преодолеят недостатъците на ERP.

Hitachi Rail например използва Neptune Software за разработване на повече от 60 мобилни приложения, които помагат на служителите да актуализират своята SAP ERP система чрез преносими устройства, като използват сканиране на баркод и интелигентни настройки по подразбиране за въвеждане на данни. Служителите вече не се съпротивляват на използването на SAP и данните са по-близо до реално време, отколкото когато се е разчитало на служители за въвеждане на данни, свързани с настолни компютри, обработващи ръкописни формуляри.

Друг вариант е да използвате роботизирана автоматизация на процесите (RPA), за да премахнете скучните повтарящи се процеси. RPA може да подобри изживяванията на служителите, тъй като роботите поемат трудоемки задачи за въвеждане на данни, които карат служителите да търсят алтернативна работа. Това може да бъде ефективен начин за преодоляване на пропуски в процеса, които са създадени от недостатъците на ERP. Например много ИТ лидери използват RPA, за да подобрят въздействието на силозите за данни, като автоматично събират информация от множество източници и я представят на потребителя в един общ изглед.

Внимавайте обаче да не харчите излишно пари за внедряване на RPA, за да автоматизирате дефектен процес. Например голям телекомуникационен оператор намали отпадането на служители в своя център за финансови услуги - и намали общия брой на служителите - като използва RPA инструментите на Blue Prism за автоматизирано въвеждане на фактури от доставчици в своята ERP система. Това е добре, но може би операторът би постигнал добри резултати по-бързо, ако беше заменил тази част от своя ERP пакет със съвременна, базирана на изкуствен интелект система за поръчка и плащане.

Изборът между това дали да запазите или да обновите софтуерното си "имение" е стратегически важно решение за ИТ специалистите. То е по-сложно от обикновения анализ за възвращаемост на инвестициите. За да насочите анализа си към най-важните фактори, попитайте се коя опция биха избрали клиентите на вашата организация.

Снимка на Dirk Wouters от Pixabay

Терминът "дигитална трансформация" бързо набира популярност, особено силно рекламиран от големите консултантски фирми, които имат личен интерес да продават доходоносни за тях проекти за трансформация.

Освен големите надежди, възлагани на този термин, има и много добри причини да изоставите текущите си бизнес приложения и да купите или да наемете софтуер като услуга (SaaS) - новият "вечен дом". Анализаторската агенция Forrester въвежда термина "платформа за цифрови операции", за да опише новата "порода" базови бизнес приложения.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК