През последните години ритейл секторът трябваше значително да пренастрои дейността си, за да се приспособи към променените нагласи, свързани с пандемията, и да се справи с все по-бързо растящите изисквания на потребителите. Каналите за покупка, а с тях и точките за контакт с потребителите значително се увеличиха и дигитализираха, довеждайки до безпрецедентно нарастване на количествата данни, които се генерират в този сектор. Колкото повече се усложняват различните ритейл активности, толкова повече данни, типове данни и източници на данни се появяват на картата.
"Самият обем на данните и тяхната фрагментираност често затрудняват обработката им, поставяйки бранша в ситуация да е богат на данни, но беден откъм анализи. Да се намерят отговори на най-важните за веригите въпроси може да отнеме часове работа на ден", посочва Даниела Димова, маркетинг мениджър в българската софтуерна компания "Тим ВИЖЪН България", специализирана в системите за управление на бизнеса.
От компанията посочват основните проблеми, пред които се изправя ритейл браншът по отношение на данните.
Повече от половината компании не могат да се възползват от своите данни
55% от компаниите все още изпитват затруднения да превърнат натрупаните потребителските данни в изводи и действия. В същото време 70% от фирмите за продажба на потребителски стоки признават, че най-голямото им предизвикателство е невъзможността да интегрират данни от различни източници. 34% от ритейл дружествата и 62% от компаниите за продажба на потребителски стоки признават, че или работят в ситуация на силно фрагментирани данни, или имат да извървят още дълъг път, докато достигнат желаното ниво на свързаност и достъпност на информацията в рамките на цялата организация.
Основни предизвикателства в бранша, посочват от компанията, са ефективното планиране и управление на артикули и наличности; планиране и управление на веригата на доставките; поддържане на еднакво ниво на обслужване и персонално отношение към клиентите през всички канали на комуникация и продажба; постоянно нарастващи потребителски очаквания; светкавично променяща се обстановка и нужда от висока скорост на реакция.
За да отговорят на тях, компаниите в сектора могат да използват различни платформи за бизнес анализ (BI). "Пълноценното използване на информацията помага на ритейл компании от цял свят да отговорят на предизвикателствата на своята индустрия. В бранш, който няма време за губене, BI инструментите за анализ на информацията в реално време на ниво отделен търговски обект са мощно оръжие за постигане на максимална ефективност", категорични са от "Тим ВИЖЪН".
Директни приложения на BI анализите за ритейл сектора
Оптимизиране управлението на продуктовото портфолио - с помощта на платформите за бизнес анализ компаниите могат да идентифицират и анализират тенденции и зависимости както на регионално, така и на глобално ниво и да използват тази информация, за да подобрят предлаганото продуктово портфолио и да планират наличности според установени пикове и спадове в търсенето. Именно тук с пълна сила се намесват инструментите за визуални анализи, които дават възможност наистина с един поглед да се обхване цялостната картина на случващото се в даден търговски обект или верига. С информация в реално време за динамиката на потреблението и наличностите могат лесно да бъдат избегнати недостиг или презапасяване, оптимално да се управляват фири или дори да се планират пикове и спадове в потреблението на база регионални особености, метеорологични условия и други. Към момента само 24% от компаниите в ритейл сектора споделят, че използват анализи за прогнозиране на търсенето и управление на наличностите.
Анализ и оптимизиране на веригата на доставките - BI платформите позволяват да се анализира представянето на веригата на доставките и да се установят тенденции при ситуации като забавяне на доставките, да се идентифицират причини за това, тесните места в процеса и др. Това позволява да се прогнозират бъдещи подобни заплахи и да се вземат съответните мерки за оптимизиране на доставките.
Анализ и по-добро разбиране на потребителското поведение, модели и навици при пазаруване, търсене, нужди и др., както и идентифициране на възможности за допълнително подобряване на обслужването, планиране на мерки за повишаване на удовлетвореността и изграждане на лоялност.
Оптимизиране на промоционалните активности - промоциите са сред основните движещи сили на ритейл сектора и маркетинговите екипи са в постоянно съревнование да предложат по-атрактивни кампании. Аналитичните платформи помагат за бързо и нагледно съпоставяне на маркетинговите разходи с постигнатите приходи по обекти, продукти и конкретни промоции, за да се идентифицират кампаниите, които имат директно отношение към повишаване на продажбите. Паралелно с това интелигентните BI решения предлагат възможност за създаване на симулации и what-if модели, с които да се анализира как промяната на различни параметри би повлияла на продажбите, потребителската удовлетвореност и редица други значими фактори.
Лесни за разбиране графики, подходящи за отделните роли потребители в организацията - визуалните анализи създават лесно за разбиране графично представяне на данните, което позволява с един поглед да се отличат тенденции, зависимости и проблемни области, за които е необходимо да се вземат мерки или да се направи по-задълбочено проучване. В бранш, за който бързодействието е ключово, възможността във всеки момент да може да се разчита на лесни за възприемане анализи, достъпни на всякакви устройства, е голямо предимство и на практика поставя правилните данни в ръцете на хората, които най-много се нуждаят от тях.
От компанията напомнят, че до 19.12.2022 г. организациите могат да кандидатстват за финансиране внедряването на BI софтуери със средства от Националния план за възстановяване и устойчивост в рамките на стартиралата преди дни програма BG-RRP-3.005 "Решения в областта на информационните и комуникационни технологии и киберсигурността в малките и средните предприятия".
През последните години ритейл секторът трябваше значително да пренастрои дейността си, за да се приспособи към променените нагласи, свързани с пандемията, и да се справи с все по-бързо растящите изисквания на потребителите. Каналите за покупка, а с тях и точките за контакт с потребителите значително се увеличиха и дигитализираха, довеждайки до безпрецедентно нарастване на количествата данни, които се генерират в този сектор. Колкото повече се усложняват различните ритейл активности, толкова повече данни, типове данни и източници на данни се появяват на картата.
"Самият обем на данните и тяхната фрагментираност често затрудняват обработката им, поставяйки бранша в ситуация да е богат на данни, но беден откъм анализи. Да се намерят отговори на най-важните за веригите въпроси може да отнеме часове работа на ден", посочва Даниела Димова, маркетинг мениджър в българската софтуерна компания "Тим ВИЖЪН България", специализирана в системите за управление на бизнеса.