"Витагрейн БГ" се занимава от почти 20 години с търговия със зърнени и маслодайни култури и днес е сред лидерите в сектора. Компанията притежава модерни силозни съоръжения в Генерал Тошево и Свищов, както и плоски складове в с. Скалица в ямболската община Тунджа. Зърнобазите предлагат изкупуване, съхранение, анализи на пшеница, ечемик, слънчоглед, рапица, царевица, протеинови култури, както и измерване на автомобили, почистване и подготовка на различни семена и др. За целите на търговията тези съоръжения са стратегически добре разположени в едни от най-големите земеделски производствени райони на страната.
"Витагрейн БГ" разширява непрекъснато своята дейност и инвестира в технологии, за да остане надежден партньор в сектор, в който търговията, логистиката и движението на финансовите средства често са сериозно предизвикателство.
ВИЗИТКА НА ИТ ПРОЕКТА
Име на проекта: Проследяване на бизнеса в реално време чрез надграждане на ERP систематаВъзложител: "Витагрейн БГ" АД
Изпълнител: Balkan Services
Дата на стартиране/приключване: 19.10.2021/23.12.2022
Проектът е кандидат в конкурса Digitalk&A1 Awards
Категория: Внедрено в организация ИТ решение
Доскоро компанията е използвала три различни софтуера за отделните дейности. С ERP система е проследявала доставките, фактурирането, задълженията и вземанията, друго специализирано приложение е помагало за измерване теглото на натоварените със зърно камиони, и трети софтуер е използван за лабораторни анализи на доставената стока. Данните от последните две са били въвеждани ръчно в ERP системата.
Целият този процес ставал особено тежък по време на жътва, защото в зърнобазите са влизали стотици камиони, така че обработката на данните отнемала много време и ресурс. Допълнително затруднение при този метод на работа е било, че самите доставки не са били записвани за всеки камион, а общо на партиди. Същевременно работата с различни софтуери носи риск от грешки и разминавания във въведените в различните системи данни.
ИТ решение
През 2022 г. Витагрейн в партньорство с Balkan Services реализира комплексен проект за надграждане на съществуващата ERP система, чрез който информацията за измереното зърно от кантарите в базите на компанията директно се свързва с лабораториите. Процесът е осъществен с две интеграции на ERP системата - едната с лабораторен уред, а другата със софтуера на кантарите, вследствие на което служителите започват да работят само с един интегриран софтуер.
ERP системата е надградена спрямо актуалните нужди на компанията, така че да позволява на служителите да разполагат с вярна информация в реално време. Целта е надграденият ERP софтуер да може да измерва камионите, да прави анализи на качеството на стоката и да предоставя многообразие от справки и възможности за различни сечения.
Проектът е осъществен с цел повишаване на оперативната ефективност и улесняване на ежедневната дейност на служителите и най-вече на финансовия мениджмънт, на отдел "Счетоводство и вътрешен контрол", но освен това улеснява работата на мениджърите на зърнобазите, на оперативните служители и на лаборантите.
Проектът за надграждане на ERP системата на "Витагрейн БГ" е поредна стъпка в посока дигитализация и оптимизиране на бизнес процесите на компанията. Чрез постигнатата автоматизация се намалява рискът от човешки грешки при въвеждането на количествена и качествена информация при вход и изход на всяко зрънце. Надградената система дава възможност за обработка на по-голям обем данни и респективно подобрява качеството на работата.
Реализация
По време на проекта са извършени две сложни интеграции със съществуващата ERP система. Едната е с лабораторен уред, който представлява статична машина, използвана за анализ на зърното от различни култури. Втората е със софтуера на кантарите на компанията в отделните бази.

При едната интеграция кантарите, които се намират по зърнобазите на "Витагрейн" в трите населени места, се свързват към ERP системата. По този начин компанията може да контролира целия процес по входящо и изходящо зърно. "Важно в случая е, че системата предоставя автоматично информация за всички камиони и за измерените тегла. Функционалността дава възможност за по-прецизен и навременен контрол, тъй като преди надграждането на ERP системата тези записи се въвеждаха ръчно", обяснява Даниел Тодоров, счетоводител в компанията от 8 години. Той е и главно действащо лице в проекта от страна на "Витагрейн".
В резултат на другата интеграция в ERP системата на "Витагрейн" вече се съхраняват 37 показателя за зърното, а тези, които се получават от лабораторните уреди, се записват автоматично. По този начин компанията има възможност за подробни и навременни анализи на качеството по различни сечения - по доставчици, регион, реколта, зърнена култура и други, от които мениджмънтът има нужда.
За всеки камион съществува набор от показатели, които софтуерът съхранява, и по този начин Витагрейн има яснота във всеки момент какво е средното качество на доставеното зърно. Същата процедура се повтаря и когато зърното напуска складовете, за да бъде ясно какво е качеството на зърното, което напуска зърнобазите.
За бизнеса на "Витагрейн" е важно да разполага с пълен набор от документи: кантарна бележка, информация за претеглено количество и анализ към тях. Този анализ дава последваща представа за т.нар. бонифицирано количество, което представлява реалното количество зърно - без влага и примеси.
"Най-важно беше да получаваме информация в реално време. Например, ако сега имаме един камион в нашата база в Генерал Тошево, то цялата информация за него вече е налична на момента и в централата в София", обяснява Даниел Тодоров.

Постигнати резултати от внедряването
- Бързо и лесно проследяване на доставки, фактуриране, задължения и вземания;
- Цялостен поглед върху бизнеса на компанията и детайлна информация за отделните бази;
- Управление на ключови бизнес процеси чрез една система вместо с три;
- Спестяване на разходи за компанията след прекратяване на работа с два софтуера;
- Минимализиране на времето за оперативна работа на служителите;
- Леснодостъпна и вярна информация в реално време за всяка зърнобаза;
- Минимализиране на риска от грешки и разминавания в данните;
- Проследимост и възможност за анализ на качеството на доставеното зърно;
- Прецизен и навременен контрол на целия процес по входящо и изходящо зърно;
- Подробни и навременни анализи на качеството на зърното по доставчици, регион, реколта, зърнена култура и др.;
- Автоматизиране на процеса по осчетоводяване на кантарни разлики;
- Подобрени доклади.
С какви предизвикателства са се сблъскали
По време на летните месеци, които за "Витагрейн" са най-натоварени, се появяват по-големите предизвикателства при реализацията на проекта. Те се дължат основно на непредвидени казуси, които през изминали години не са възниквали и съответно не са отчетени в заданието още в самото му начало.
В тези ситуации екипът на Balkan Services реагира бързо, за да може всяка операция да бъде правилно отчетена в ERP системата. По този начин ръководството има пълна картина в реално време на това, което се случва.
Самият проект е реализиран в рамките на около една година, през която двата екипа - на Balkan Services и на Витагрейн, са работили съвместно по няколко различни фази за интеграция, надграждане и преработване на функционалности в системата.
Същевременно екипът на Balkan Services е познавал добре естеството на работа на Витагрейн и въпреки комплексността, която изискват новите функционалности, процесът е вървял гладко.
Перспектива за развитие
"Витагрейн" вече притежава цялостен поглед над ключовите процеси за бизнеса си с помощта на единна система. Всички операции и данни са коректно отразени в реално време в ERP системата на организацията, което значително улеснява дейността на служителите и спестява ресурс.
Служителите в централния офис на компанията вече разполагат с реална картина за това, което се случва във всяка зърнобаза, и от дейността им отпадат много операции. Това им позволява да вземат по-точни управленски решения, да инвестират време и да се фокусират върху по-стратегически дейности.
Цялостната разработка, както и надграждането на ERP системата на "Витагрейн" през 2022 г. е пример за това, че дори в сферата на дигиталната трансформация проектите се реализират от хора за хора. |
Компанията планира да продължи и с инвестициите в ново оборудване във всяка притежавана зърнобаза, което също да бъде интегрирано с ERP системата.
"Витагрейн БГ" се занимава от почти 20 години с търговия със зърнени и маслодайни култури и днес е сред лидерите в сектора. Компанията притежава модерни силозни съоръжения в Генерал Тошево и Свищов, както и плоски складове в с. Скалица в ямболската община Тунджа. Зърнобазите предлагат изкупуване, съхранение, анализи на пшеница, ечемик, слънчоглед, рапица, царевица, протеинови култури, както и измерване на автомобили, почистване и подготовка на различни семена и др. За целите на търговията тези съоръжения са стратегически добре разположени в едни от най-големите земеделски производствени райони на страната.
"Витагрейн БГ" разширява непрекъснато своята дейност и инвестира в технологии, за да остане надежден партньор в сектор, в който търговията, логистиката и движението на финансовите средства често са сериозно предизвикателство.