Специално издание

Digitalk Report | Пътят към по-умния бизнес софтуер

Юли 2023

Digitalk Report | Пътят към по-умния бизнес софтуер

Юли 2023

PDF

Shutterstock

Decision Intelligence ще замени традиционната ERP система

Цифровото "разузнаване" подпомага бързото вземане на решения и организирането на бизнес операциите в реално време

Александър Главчев

Shutterstock


В днешния свързан свят информацията никога не е нещо статично. Всеки ден гражданите и бизнесите се сблъскват с нови данни, а успехът се определя от способността на организацията да разбира и незабавно да реагира на промените наоколо.

Тази ситуация е радикално различна от преддигиталната ера, когато единственият избор беше да се планират и прогнозират нуждите за известен срок напред във времето, след което на базата на резултатите да се направят съответните изводи.

Digitalk Report | Пътят към по-умния бизнес софтуер

Докладът може да бъде свободно изтеглен в PDF тук.

Традиционните ERP системи с техните фиксирани структури и отделни "силози с данни" са наследник именно на този модел. "ERP-то е мъртво", гласи публикация в блога на Gartner от края на миналата година. Авторът ѝ, старши изпълнителен партньор в анализаторската компания, се аргументира, че "смъртта" на традиционните ERP системи се ускорява от прехода към облаци и софтуер като услуга (SaaS).

Според него мащабните и монолитни системи са скъпи за разработка и управление, а чрез SaaS пред бизнесите се отварят възможности за по-гъвкави, по-бързи и по-малко рискови пътища за приемане и продуктивно използване на нов клас корпоративни приложения.

Налице е и друг фактор - днешният свързан свят налага на бизнесите да ускоряват въвеждането на технологични решения и подходи. Ако сравнително доскоро се говореше за дигитализация, сега вече става дума за ускорена такава.

Forbes например поставят именно тази нужда от ускорена дигитализация на първо място сред бизнес тенденциите си за 2023 г. Особеното обаче е, че всички насоки като изкуствен интелект, интернет на нещата, виртуална и разширена реалност, облачните изчисления, блокчейн и т.н. не съществуват изолирано една от друга, а границите им започват да се размиват.

От една страна, това означава, че сме по-близо от всякога до това да можем да създаваме наистина "интелигентни предприятия", системите и процесите в които се поддържат взаимно, така че ежедневните и стратегическите цели да се постигат по максимално ефективен начин.

От друга страна, навлизането на технологии означава иновативни начини за тяхното използване. За да продължава да бъде конкурентоспособна, една модерна фирма трябва да разполага с един допълнителен слой, наречен Decision Intelligence - свързано цифрово "разузнаване", което да подпомага бързото вземане на решения и организирането на съответните бизнес операции в реално време.

Какво предлага Decision Intelligence

Decision Intelligence (DI) може да се опише като нервна система, обхващаща цялото предприятие, която реагира мигновено на стимули, понякога като рефлекс, а в други моменти, изисквайки съзнателно вземане на решения. Целта е постоянно да се коригира поведението на бизнес организма в унисон с промяната на условията.

Едно такова софтуерно решение представлява симбиоза между изкуствен интелект и данни, включително такива, отчитащи характеристиките на дадения бизнес и пазар, обяснява Мая Матева, съосновател на българския стартъп Scios, който предлага на пазара именно такова решение. Платформа, която съчетава поведенчески и комуникационни модели, анализира как хората взимат решения на база на предишните техни такива, на заобикалящата ги среда, както и на посланията на различните организации.

Decision Intelligence съчетава поведенчески и комуникационни модели, анализира как хората взимат решения на база на предишните такива, на заобикалящата ги среда, както и на посланията на различните организации.

Мая Матева
Мая Матева

Съосновател на Scios

Целта може да е например създаване (в случая на Scios) на виртуални консуматори, които наподобяват напълно реални потребители. Това дава възможност на компаниите да разберат по-добре своите клиенти и да изготвят оптимална стратегия, която да достигне до най-много от тях, а също така да стабилизира и подобри и останалите показатели на компанията.

DI обаче означава много повече. Този подход означава освобождаване на информация от споменатите силози, присъщи на традиционните корпоративни приложения. Той дава възможност за реализиране на по-отзивчиви операции, фокусирани върху постигането на конкретни бизнес резултати - включително откриване на недостатъчно използвани активи, предвиждане на прекъсвания на предлагането, пикове в търсенето, координиране на необходимите действия за реализиране на поставените цели, посочване на необходимост от нови знания/обучения и т.н.

За да се случи всичко това, са необходими компоненти като:

Достъп до данни в реално време. Едно модерно предприятие изисква постоянен преглед на ключова информация. Това означава установяване на достъп до информация във всички източници на данни в организацията (включително "силозите" на ERP-то) и добавяне на външни такива (сред тях могат да са партньорски екосистеми или верига за доставки, както данни от трети страни като метеорологични прогнози, цени на стоки, валутни курсове и др.).

Резултати в бизнес контекст. Данните са полезни само ако на базата им могат да се предприемат действия.

Учене и обмен на знания. Използвайки изкуствен интелект, DI може да се учи на базата на вземаните от хората решения. Това означава създаване на симбиоза, в която човешкият и машинният интелект работят заедно за подобряване на бизнес резултатите.

"Всяка компания и експертите в нея са тези, които познават най-добре бизнес средата, клиентите и конкурентите си", посочва Матева. "Използвайки платформа за Decision Intelligence обаче, те получават конкретен подход към използването на техните данни, начин, по който могат да канализират ползите от тях и да увеличат ползите от комбинацията - данни и експертиза."

"Kолкото по-скоро компаниите направят стъпки към автоматизиране на процесите си по взимане на решение, толкова по-напред биха били пред конкурентите си", допълва още тя. Подчертава се обаче, че автоматизацията не би означавала премахването на човешкия компонент и експертиза, а напротив - би увеличила ефекта на опита, намалила грешките и увеличила правилните решения.

"Сякаш си офлайн"

Трансформиращата сила на цифровите технологии променя предприятията. Това е вълна от модернизации, която ще издигне онези бизнеси, които успеят да се възползват от промените, и ще завлече към дъното други, които не могат да се адаптират достатъчно бързо.

Според доклад на IDC компании, които не се развиват в посока на DI, биха усетили същия ефект като бизнесите, които са се забавили да преминат и онлайн.

"Развитието на технологиите е експоненциално и като такова то непрекъснато се ускорява - това, което е отнемало десетилетия да се случи, сега се случва за месеци", подчертава Мая Матева. "Изкуственият интелект от години е неразделна част от ежедневието ни и спомага за увеличаване на продуктивността, познанията ни, развитието ни. По същия начин Decision Intelligence се превръща в неразделна част от процесите на вземане на решения в една компания - увеличава продуктивността, увереността в посоката и намалява драстично риска от грешни решения."

Според IDC до 2026 г. 30% от организациите ще използват форми на поведенческа икономика и прозрения, доставяни и управлявани от платформи, използващи изкуствен интелект и машинно обучение.

Forbes заключава, че DI може да помага за вземане на бизнес решения на три нива.

Първото ниво е подкрепа при вземане на решения, за което системата предоставя основни инструменти като анализи и изследвания. Самите решения се вземат изцяло от хора.

При второто ниво машините играят по-голяма и проактивна роля в процеса на вземане на решения. Те анализират данните и предоставят препоръки и прогнози. Хората могат да взимат решения въз основа на предложенията, приемайки препоръките, или да работят съвместно с машината, за ги подобрят.

Третото ниво представлява автоматизирано вземане на решения. Машините изпълняват както стъпката на вземане на решение, така и тази на нейното изпълнение. За това се използват комбинация от инструменти като правила, оптимизации и прогнози, генерирани с помощта на изкуствен интелект. За втората стъпка те автоматично се изпълняват, без човешко участие. Хората могат да наблюдават процесите отвисоко, да следят рисковете и всяка необичайна дейност, както и редовно да преглеждат резултатите с цел подобряване на системата.

Глобалните предизвикателства и бизнес условията стават все по-непредсказуеми. Традиционните ERP системи и бизнес софтуери често не могат да отговорят на новите трудности и да вземат предвид различни източници на данни, за да предложат положителни решения бързо и прецизно. Резултатът е, че бизнесите се нуждаят от нов подход към вземането на решения, възприемайки процеси, които надхвърлят качествата на традиционното ERP, и ги обогатяват с интелигентни възможности.

Занапред все повече компании ще използват симулации и системи с изкуствен интелект както за прогнозиране на пазарните условия, така и за вземане на дългосрочни стратегически решения. Компании като Scios пък се очертава да бъдат неразделна част от постигането на тези резултати.

В днешния свързан свят информацията никога не е нещо статично. Всеки ден гражданите и бизнесите се сблъскват с нови данни, а успехът се определя от способността на организацията да разбира и незабавно да реагира на промените наоколо.

Тази ситуация е радикално различна от преддигиталната ера, когато единственият избор беше да се планират и прогнозират нуждите за известен срок напред във времето, след което на базата на резултатите да се направят съответните изводи.

Привличането и задържането на хора остава проблем за стартъпите
Съдържание за Адвокатско дружество "Динова, Русев и съдружници"

Най-новото










Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК