Пазарът на бизнес софтуер през последните години премина през все по-ускорено развитие. Силен тласък на търсенето на този тип решения, особено сред малкия и средния бизнес, даде пандемията. В допълнение нуждата от повече иновации и подобрения, които да подпомогнат и улеснят управлението на компаниите, се превърна в силен двигател за внедряването на ERP, BI и CRM системи. По данни на Statista през 2023 г. пазарът на корпоративен софтуер ще надхвърли 281 милиарда долара, а до 2028 г. ще достигне впечатляващите 376 милиарда долара.

Междувременно обаче и други фактори имат ключова роля във фирмените ИТ стратегии за имплементация на нови решения през тази година. Няма как да не отбележим факта, че се намираме в трудна икономическа ситуация, като възстановяването от пандемията, глобалните сътресения в доставките и инфлационната криза свиват бюджетите на ИТ екипите. Това всъщност е в основата на много от водещите тенденции в сектора на корпоративния софтуер в момента.
И така, какво означава това на практика? По същество компаниите трябва да свикнат да правят повече с по-малко. Икономическите трудности подхранват нарастващото търсене на дигитална трансформация във всички бизнес вертикали, а ИТ екипите търсят решения, които да осигуряват бърза възвращаемост на инвестициите и ефективно изпълняване на фирмените цели. Именно и затова предприятията от много отрасли са готови да инвестират значителни суми в иновативен софтуер, който им помага да се откроят от тълпата и да си гарантират конкурентно предимство. В следващите редове можете да разгледате какво ще търсят лидерите на пазара в своите решения.
Възходът на платформите с нисък код
Една от водещите тенденции при бизнес софтуера не само през тази година, но и занапред определено ще бъде използването на нисък код. Анализаторите в Gartner прогнозират, че до 2025 г. 70% от разработките на нови бизнес приложения ще бъдат основани именно на нисък код или без код, а очакваният ръст за същия период на този тип решения е 300%. Всъщност тези платформи ще позволяват процесът на разработка на приложения да премине от кодиране към събиране и интеграция. Това ще даде възможност на екипите, които ще използват съответния фирмен софтуер, сами да го сглобят чрез графични потребителски интерфейси и конфигурации.Предимството от използването на нисък код е, че позволява на потребители без задълбочени технически познания да създават и внедряват приложения, като бързо и лесно превръщат своите идеи в дигитални решения. По този начин организациите могат да спестят много време, ръчна работа и ресурси при създаването на своите системи.
Затова на фона на настоящия недостиг на кадри и умения на пазара софтуерът с нисък код се очаква да има все по-голямо значение във вътрешните фирмени проекти за разработка. В допълнение използването на подобни платформи ще освободи разработчиците да се фокусират върху по-важни и сложни проекти или да създават софтуер два пъти по-бързо в сравнение с прилаганите в момента методи.
Изкуственият интелект излиза на сцената
Изкуственият интелект отдавна има своето важно място в света на бизнес системите. Разликата през тази година е, че качеството на AI функционалностите значително се увеличава, а появата на ChatGPT революционизира фирмения софтуер за обслужване на клиенти. Разбира се, макар и най-популярна, това не е единствената иновация, основана на технологията, на която трябва да се обърне внимание.Изкуственият интелект помага на организациите също така да се справят с редица други предизвикателства. Освен силно персонализираното потребителско обслужване AI има потенциала да увеличи продуктивността и да предоставя задълбочени анализи за рекордно кратко време. Изкуственият интелект може да сканира огромни обеми от неструктурирани данни, бързо да открива модели и да прогнозира различни тенденции, които често не е възможно да бъдат забелязани от хората. Съответно на база на събраната, организирана и анализирана информация мениджърите ще могат да взимат много по-бързо решения за бъдещето.
Също така изкуственият интелект помага за автоматизирането и подобряването на широк кръг от процеси. Например все по-често производителите внедряват решения за поддържане на инвентара "точно в срок", които имат за цел да доставят компонентите в последния възможен момент, за да се минимализират разходите за съхранение. AI под формата на машинно обучение може да оптимизира графика на доставките и работното време на служителите, за да се увеличи производителността и да се намалят разходите.
С други думи, с развитието на изкуствения интелект и машинното обучение можем със сигурност да очакваме тези технологии да станат неразделна част в бизнес софтуера във всичко от ботовете, обслужващи клиентите, до сложните инструменти за анализи и прогнози. Те ще работят на заден фон, като ще предлагат засилена персонализация и подобряване на множество бизнес процеси.
Насочване към къстъмизация и специализирани решения
На следващо място определено трябва да се спомене тенденцията за навлизането и търсенето на все повече възможности за персонализация на бизнес софтуера, както и предпочитането на специализирани за конкретна индустрия решения. Ако в зората на платформите за управление на бизнеса една система работеше за всички - от малки компании до големи корпорации, днес принципът "един размер пасва на всички" вече не е приложим. Тъй като компаниите се фокусират върху предоставянето на по-персонализирани и релевантни преживявания на клиентите, те се нуждаят от системи, които могат да посрещнат тези нужди с функционалности, като например силно къстъмизирани табла за управление.Добър пример за тази тенденция е развитието на ERP софтуера, при който все повече водещите доставчици започват да предлагат на клиентите си удобен и лесен за персонализиране интерфейс. Всъщност само 3% от компаниите използват готови ERP пакети без къстъмизация. Вместо това всички останали изискват персонализация - от допълнителни модули до промени в потребителския интерфейс. С развитието на технологиите тези възможности ще стават както по-разнообразни, така и по-достъпни.
Съответно алтернатива на скъпото персонализиране е търсенето на решения, създадени за конкретни индустрии, като производствен софтуер, софтуер за дистрибуция или софтуер за строителството. В тази връзка интересен пример дава секторът на производството, където все повече се прилагат технологии като 3D печат. Именно и затова компаниите в областта търсят ERP системи, които включват модули с подобни възможности. В крайна сметка всеки бизнес се стреми към увеличаване на производителността и ефективността си, а персонализираният софтуер или версиите за специфични индустрии осигуряват именно такава възможност.
Устойчиви технологии взимат връх
Друга любопитна тенденция, която в момента наблюдаваме, е нарастващото внимание към тъмната страна на технологичния напредък. Става дума, разбира се, за вредното въздействие на иновациите върху околната страна. В тази връзка компании от всякакъв размер отделят внимание на темата и въвеждат ESG рамки в своите операции и софтуерни решения. Това е важен ход за успешното бъдещо развитие на компаниите, тъй като занапред прозрачността по въпроса за устойчивостта ще бъде определяща за привличането на клиенти, задържането на служителите и сътрудничеството с бизнес партньорите.Поставянето на фокуса върху устойчивостта със сигурност занапред ще продължи да се увеличава. Над 80% от мениджърите се съгласяват, че компаниите трябва да полагат повече усилия за опазване на околната среда, показва проучване на Deloitte. В резултат повечето фирми планират да бъдат въглеродно неутрални до определена дата, макар че не всички са наясно как да го постигнат. Като цяло устойчивият подход при технологиите е ориентиран към подобряване на ИТ услугите чрез увеличаване на енергийната и материалната ефективност при разработването, проектирането, внедряването и мащабирането на софтуера. Оптимизацията на всички тези процеси, намаляването на съхраняваната информация и внимателният избор на центровете за данни са сред първите стъпки, които всеки бизнес трябва да предприеме.
Отделно ESG софтуерът може да помогне на бизнеса да докладва своите емисии, но в същото време ERP системите също имат критична роля в процеса. Например решенията за планиране на фирмените дейности помагат за идентифициране източника на замърсяване и оптимизиране консумацията на ресурси, включително намаляват потреблението на хартия, оптимизират производството, подобряват управлението и съхранението на активите. Отделно ERP софтуерът помага за оптимизиране на логистиката и маршрутите, подобрява видимостта на всички операции, улеснява координацията на отделите, допринася за взимането на информирани решения за бъдещето.
Светът на софтуерната разработка непрекъснато се променя и докато едни инструменти и технологии излизат на преден план, други отпадат. Компаниите, които следват най-новите тенденции, успяват да останат на върха и да спечелят предимство пред конкуренцията. Без съмнение изкуственият интелект, платформите без код, както и специализираните по индустрии решения ще са част от бизнес софтуера през следващите години. Не на последно място, фирмите става все по-отговорни и по отношение на въздействието на използваните от тях технологии върху околната среда и се ориентират към устойчиви иновации. Какви други тенденции ще оформят бизнес софтуера занапред предстои да видим, но със сигурност компаниите ще търсят по-добра ефективност, по-висока производителност и повече прогнозируемост в своите процеси.
Пазарът на бизнес софтуер през последните години премина през все по-ускорено развитие. Силен тласък на търсенето на този тип решения, особено сред малкия и средния бизнес, даде пандемията. В допълнение нуждата от повече иновации и подобрения, които да подпомогнат и улеснят управлението на компаниите, се превърна в силен двигател за внедряването на ERP, BI и CRM системи. По данни на Statista през 2023 г. пазарът на корпоративен софтуер ще надхвърли 281 милиарда долара, а до 2028 г. ще достигне впечатляващите 376 милиарда долара.
