Миглена Младенова, ръководител Infrastructure Services and Data Center Manager, "Кока-Кола Хеленик Ай Ти Сървисиз"
През последните години технологиите придобиват все по-голямо значение за бизнеса. Как се промени ролята на ИТ звеното в рамките на "Кока-Кола Хеленик Ай Ти Сървисиз"?
Аз съм част от екипа на "Кока-Кола Хеленик Ай Ти Сървисиз" от края на 2004 г. Ние сме приблизитлно 400 ИТ професионалисти - продуктови мениджъри, мениджъри ИТ решения и технологични архитекти, всички част от международен екип с централи в София, Атина и Цуг.
Като стратегически бизнес партньор на "Кока-Кола ХБК" предоставяме иновативни решения и технологични услуги, оказващи директно влияние върху бизнес резултатите на компанията във всички 28 държави, в които оперира.
През цялото това време преминахме много трансформации не само като услуги, но и като иновативни технологии, които предоставяме на бизнеса. За времето, в което аз съм в компанията, тя се разви изключително много и като брой хора, и като отговорности, и като иновации. Това доведе и до разширяване на инфраструктурните услуги, които предлагаме на нашите потребители. Първият ни център за данни беше в Милано. През 2008 г. се преместихме във Виена, след което в Атина и Будапеща.
В областта на съхранението и работата с данни в момента разчитаме на два различни доставчика на центрове за данни, които са с най-висок клас сертификация. Всички наши потребители се свързват към тях, за да използват основното ни приложение SAP, като имаме почти цялото портфолио на компанията. За всички тези услуги гарантираме достъпност 99.9%.
В дигиталната епоха технологиите се развиват изключително бързо. Затова са нужни и най-подходящите кадри, които ние събрахме през тези години. Когнитивните умения – да можеш да търсиш и обработваш информация - продължават да бъдат изключително важни. Хората, които работят при нас, се отличават именно с такива умения. Подобни служители винаги имат място в нашия екип. Като цяло в годините ние разчитаме на изключително добре подреден процес за подбор на кадри. Няма никакви рестрикции в посока пол, възраст и националност. Ние уважаваме различията, тъй като работим в мултинационална среда. Смятаме, че различията създават още по-успешна и цветна среда, в която да работим и да създаваме иновации. Освен това нашата международна структура позволява на служителите ни да развиват многостранни умения, да придобиват опит и знания от професионалисти и лидери в ИТ сферата в България и чужбина.
През последните години работим с някои от големите организации в бизнес анализите и Интернет на нещата.
Какви са предизвикателствата пред ИТ организацията на толкова голяма компания като "Кока-Кола Хеленик"?
Най-голямото предизвикателство е мащабът. Ние оперираме в 28 държави. За да работим интегрирано, тъй като използваме централна инфраструктура, имаме необходимост не само от технологични елементи като мрежова свързаност и унифициране на бизнес процесите, но и пълна симбиоза. Именно ние сме отговорни за това, като основният измерител за нашия успех е крайният потребител – служителят на "Кока-Кола Хеленик", който може да извършва ежедневната си работа благодарение на корпоративните ИТ системи и други инструменти, които му позволяват да комуникира в рамките на организацията. Става дума за всички приложения, които те използват ежедневно на своите крайни устройства. Нашата задача е да гарантираме, че въпросните приложения са последна версия, че са защитени максимално и работят безотказно.
Друго предизвикателство е централизацията. Едно е да се предлагат ИТ услуги на няколко пазара, съвсем различно е, когато става дума за 28 държави. Имаме над 32 000 крайни потребители, в това число и такива в Русия и Нигерия.
Какви са последните (бизнес и) технологични иновации, внедрени от "Кока-Кола Хеленик Ай Ти Сървисиз"? Кои основни процеси засягат те и какви промени настъпиха след тяхната имплементация?
Процесите евилюират в зависимост от технологиите, които може да предложи ИТ светът. Затова за нас е изключително важно не само бизнесът да поиска нещо, с което технологиите биха могли да допринесат, но и да усетим коя технология може да допринесе за нашата организация и да я предложим.
Иначе основният аспект, в който технологиите променят индустриите, е скоростта. Скоростта, която можем да предложим ние за всяка една транзакция, извършвана в системите, е изключително висока.
Вече се използват често и автоматизация и роботизация на бизнес процесите. Това води до много по-висока ефективност. При нас подобни процеси са интегрирани в HR и финансовия отдел.
Ако говорим за центровете за данни, през последните години се промени тенденцията организациите да поддържат свои центрове и мощности и повечето се обърнаха към доставчици от трети страни. Основната промяна е свързана с подхода за изграждане на дългосрочни стратегии.
В момента е изключително популярно използването на облачна инфраструктура. Повечето големи организации изместват базите си данни към различните доставчици. В "Кока-Кола Хеленик" смятаме в дългосрочен план да използваме хибридна стратегия - повече от един облачен доставчик и частен облак със специално адаптирана среда за критичната информация на компанията.
Други проекти, които внедрихме тази година - иновативното решение за виртуална реалност в supply chain (SmartGlasses), което позволява дистанционна поддръжка в производството. С тях нашият технически екип може да инспектира производствените линии, да открие и разреши проблем с помощта на дигитална информация, визуализирана през очилата в реално време, или чрез техник, насочващ екипа дистанционно. В нашия завод в Италия - Ногара, италианският производствен екип поправи повреди по линиите в рамките на 10 часа, като спести едно денонощие.
От какво зависят добрите отношения между ИТ отдела и бизнес лидерите в една компания?
Аз мога да дам пример с нашата организация – "Кока-Кола Хеленик Ай Ти Сървисиз" - където те наистина са такива. Ние никога не скучаем, a тази динамика е валидна за цялата компания "Кока-Кола Хеленик". Хората, които работят тук, са изключително иновативни и искат всичко да се случва бързо. Ако успееш да отговориш на тези критерии и насочиш фокуса на бизнес лидерите към проект, който би могъл да им бъде полезен, подкрепата винаги е налице. Въпросът е да успееш да докажеш, че това, което предлагаш като иновация или услуга, ще увеличи ефективността или печалбата. Тогава проектите се случват много бързо.
Важно е също така процесите да се случват лесно. Нашият отдел има много лесен достъп до бизнес звената и разчитаме на точно установени правила за взаимодействие, от една страна, когато ние трябва да ги водим през технологичните новости, а от друга – когато те ни възлагат задачи.
Като цяло работим в тясна връзка с бизнеса - ИТ бизнес партньори на цялата организация. Работата ни рефлектира върху всяко едно от бизнес звената. Представител на "Кока-Кола Хеленик Ай Ти Сървисиз" участва и във всички срещи на ниво борд. Дори когато се изгражда дългосрочна стратегия на компанията, ние участваме и предлагаме технологичните инструменти, с които може да бъде постигната в най-голяма пълнота.
Миналата година бе обявена технологична инициатива с участието на "Кока-Кола Хеленик" - Лаборатория за технологични иновации. Как върви реализацията и какво ще даде на компанията?
В създаването на лабораторията за технологични иновации участват както "Кока-Кола Хеленик", така и технологични гиганти като Microsoft и SAP. Неговата задача е да се превърне в място, където допълнително да се развиват нови идеи чрез възможността за по-тесен контакт с други компании чрез обмяна на опит и идеи.
От друга страна, по този начин "Кока-Кола Хеленик" има достъп до много решения, преди те да бъдат представени на пазара. Ние първи имплементирахме Teams на Microsoft, тъй като бяхме готови за интеграцията преди всички. В момента има и други подобни инструменти. За важността на това свидетелства фактът, че подобни платформи за комуникация и сътрудничество са изключително важни за скоростта на бизнеса. Те са интегрирани и със системите на различни външни партньори, което осигурява бърз достъп във всеки един момент.
Едновременно с това получаваме достъп до последните технологии, преди друг да е разбрал, а това дава възможност на нашите служители да работят с редица инструменти, преди да са официално представени. Те дори могат да повлияят върху развитието на някой от тях със своите идеи на база опита си, а това е важно за развитието на всеки специалист.
Миналата година беше много вълнуваща и научихме много за иновациите. Лабораторията посрещна повече от 60 събития в различни формати и по различни теми във връзка с технологичните иновации. Въпреки краткото време установихме, че идеята лабораторията да бъде централно място, където ние се срещаме с нашите партньори и споделяме и работим заедно, е сполучлива идея. Тази година продължаваме напред, като фокусът остава непроменен – взаимодействие с партньорите ни от различни области – стратегически доставчици, стартъпи, университети, като целта е да идентифицираме възможности за приложение на технологични решения и да изградим "pipeline‘‘ от идеи, които да бъдат изпробвани в бизнеса във форма на Minimum Viable Product (MVP).