Какво представлява Web 3.0 и какви са основните разлики спрямо Web 2.0?
На прага сме на новия глобален Ренесанс - децентрализиран и независим интернет с икономическата свобода на крипто. Целта му е да реши отдавнашен казус - свободата на съдържание, разплащания и стойността на авторството. Тук се коренят и разликите между Web 2 и Web 3.Web2 или версията на интернет, която широко използваме днес, разви мрежата пасивно и в повечето случаи - безплатно. Има една стара поговорка, че ако не плащаш, за да използваш определена услуга, значи ти си продуктът - това е накратко e Web2. Основната идея е, че платформите и големите компании зад тях предоставят услуги в замяна на вашите лични данни, които впоследствие се използват за реклама. Събирането на тези данни от потребители се изисква от компаниите и с цел да могат да предложат по-добро съдържание и да ни накарат да останем на тяхната платформа по-дълго. Съответно така платформите ни затварят в един информационен балон, където виждаме курирано съдържание, направено точно за нас, на база на предходни наши търсения. Можем да кажем, че Web2 е ерата на насочената реклама и липсата на поверителност, където данните са разменна монета.
Това е мястото, където Web3 - следващата еволюция на интернет - се появява. Той използва блокчейн технология и за разлика от Web2, който е централизиран, Web3 се базира на инструментите за децентрализация. В Web2, ако човекът е продукт, то в Web3 той е създател на съдържание, активно участващ в мрежата и управлението ѝ. Концепцията на Web3 е, че потребителят е собственик на съдържанието и ще има контрол над данните си. Друга основна разлика е, че дигиталната идентичност в Web3 не е свързана с реалната такава. Това означава, че можете да правите куп неща като изтегляне на видео, закупуване на артикули онлайн, без да бъдете ограничени от платформата - възможностите са безкрайни, колкото е силна и човешката фантазия.
Освен технически, какви са другите ползи и възможности, които се създават от Web 3.0? Икономически, обществени или други?
Достигаме преломен момент - точка на кипене - както за създателите на съдържание (в случая това ще бъдат всички потребители), така и за разплащанията и преживяванията сами по себе си. Това е началото на следващата глава на интернет. В Web3 ставаме свидетели на премахване на бариерите, демократизиране на достъпа и собствеността върху стоки и услуги - мечтата за един децентрализиран интернет, където човекът и неговите преживявания са фокус, а не целите на гиганта, който предоставя услугата. Web3 и в частност метавселената ще трансформират начина, по който хората се свързват, бизнесът се разраства и създателите изкарват прехраната си. Така се раждат и много по-добри социални преживявания от всичко, което съществува днес наред с икономиката на дигитални активи - неподвластна на цензура и трети страни.Крипто активите ще имат основна роля в Web 3.0, как може да се подготвят инвеститорите и компаниите още сега?
Web3 привлече най-голям интерес сред инвеститорите в сферата на дигиталните активи през първото тримесечие на 2022г., като от общо $14,6 млрд. капиталови инвестиции в целия сектор близо 30% бяха фокусирани върху Web3. Институции като Bain Capital преди месец стартираха фонд от $560 млн., насочен към изграждането на следващата фаза на Web3. Sequoia Capital също даде силна заявка, присъединявайки се към това пространство с крипто фонд от над половин милиард долара. Katie Haun се отдели от Andreesen Horowitz, за да създаде Haun Ventures, като събра $1,5 млрд. с фокус върху Web3.Всички ние строим Web3 сега. Намираме се в ключов етап от развитието на това пространство - скалиране и изграждане на инфраструктура. Компаниите, развиващи Web3 инфраструктурата, имат нужда от стратегическа и финансова подкрепа. И тук идва основната добавена стойност и огромното значение на стратегическите инвеститори, произлизащи от общността, като Nexo Ventures. Инвестициите в новоустановяваща се индустрия не са спринт, а маратон, и дългосрочният хоризонт е една от отличителните ни характеристики спрямо традиционните фондове за инвестиции в дялов капитал.
Нашата мисия в Nexo Ventures като стратегически инвеститор в Web3 е да подпомогнем най-обещаващите предприемачи в глобален мащаб, но с изключителна гордост приоритизираме тези от родната ни страна, България. Убедена съм, че поставяйки акцент върху националните ни таланти, ще оформим бъдещото поколение предприемачи, които ще развият крипто революцията напред и ще създадат истински Skype ефект на родна почва.
Какво представлява Web 3.0 и какви са основните разлики спрямо Web 2.0?
На прага сме на новия глобален Ренесанс - децентрализиран и независим интернет с икономическата свобода на крипто. Целта му е да реши отдавнашен казус - свободата на съдържание, разплащания и стойността на авторството. Тук се коренят и разликите между Web 2 и Web 3.Web2 или версията на интернет, която широко използваме днес, разви мрежата пасивно и в повечето случаи - безплатно. Има една стара поговорка, че ако не плащаш, за да използваш определена услуга, значи ти си продуктът - това е накратко e Web2. Основната идея е, че платформите и големите компании зад тях предоставят услуги в замяна на вашите лични данни, които впоследствие се използват за реклама. Събирането на тези данни от потребители се изисква от компаниите и с цел да могат да предложат по-добро съдържание и да ни накарат да останем на тяхната платформа по-дълго. Съответно така платформите ни затварят в един информационен балон, където виждаме курирано съдържание, направено точно за нас, на база на предходни наши търсения. Можем да кажем, че Web2 е ерата на насочената реклама и липсата на поверителност, където данните са разменна монета.