ICTalks #91 Дигитално компетентни

ICTalks #91 Дигитално компетентни

Притежава ли държавната администрация необходимите дигитални умения коментира д-р Теодора Върбанова, СУ "Св. Климент Охридски"

Майя Бойчева-Манолчева
888 прочитания

В новия епизод 91 на подкаста ICTalks говорим за дигитални компетенции и умения, а гост е д-р Теодора Върбанова, асистент в Стопанския факултет на СУ "Св. Климент Охридски" и дългогодишен служител в голяма технологична компания. Съвсем наскоро излезе нейното проучване "Модели за оценка на дигиталната компетентност", част от голям проект на Института по публична администрация. Целта на документа е да предложи разработването на модели за самооценка, с помощта на които държавните служители сами да оценяват нивото си на компетентност, както и модел за обективна независима външна оценка чрез изпит, като във фокуса на изследването е европейската рамка DigComp.

"Най-важното е да има съгласие между социалните партньори, че трябва да бъде възприета рамката DigComp, че трябва да има един модел, който да проверява дигиталната компетентност, да добавя обучение спрямо нуждите, след това да верифицира и този документ, който ще се издава след верифицирането, да бъде признат като ниво на владеене на дигиталната компетентност. Аз лично съм оптимист, че това ще се случи, защото ако по-дългосрочно погледнем, в плана за развитие в частта му образование има няколко много интересни компонента. Един от тях е изграждането на центрове за повишаване на дигиталните компетентности сред младите хора в България. Всъщност това е един от методите, по които се реализира DigComp", коментира Теодора Върбанова.

И още:

  • Какво е нивото на дигиталната компетентност конкретно на държавните служители у нас според проучването?
  • Според данните при 67% от анкетираните придобитите знания и умения се валидират със сертификат, при 8% не се прилага сертифицираща програма и само при 25% - със сертификационен изпит. Тоест у нас не се прилага универсална сертификация на дигиталните компетентности при държавната администрация. Защо това е така? Какви са европейските изисквания?
  • Как стои въпросът в другите европейски държави и коя от държавите прилага най-добрия модел?
  • Какви са следващите стъпки, които трябва да бъдат предприети у нас?

Чуйте тук:

Следвайте ICTalks в Soundcloud, Spotify, iTunes или Google Podcasts.

В новия епизод 91 на подкаста ICTalks говорим за дигитални компетенции и умения, а гост е д-р Теодора Върбанова, асистент в Стопанския факултет на СУ "Св. Климент Охридски" и дългогодишен служител в голяма технологична компания. Съвсем наскоро излезе нейното проучване "Модели за оценка на дигиталната компетентност", част от голям проект на Института по публична администрация. Целта на документа е да предложи разработването на модели за самооценка, с помощта на които държавните служители сами да оценяват нивото си на компетентност, както и модел за обективна независима външна оценка чрез изпит, като във фокуса на изследването е европейската рамка DigComp.

"Най-важното е да има съгласие между социалните партньори, че трябва да бъде възприета рамката DigComp, че трябва да има един модел, който да проверява дигиталната компетентност, да добавя обучение спрямо нуждите, след това да верифицира и този документ, който ще се издава след верифицирането, да бъде признат като ниво на владеене на дигиталната компетентност. Аз лично съм оптимист, че това ще се случи, защото ако по-дългосрочно погледнем, в плана за развитие в частта му образование има няколко много интересни компонента. Един от тях е изграждането на центрове за повишаване на дигиталните компетентности сред младите хора в България. Всъщност това е един от методите, по които се реализира DigComp", коментира Теодора Върбанова.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК