След промени в медийния закон Facebook отново се "сприятели" с Австралия

Мария Динкова

От Facebook съобщиха, че ще възстановяват австралийските новинарски страници, след като правителството се съгласи да внесе промени в предложения закон, който изисква от технологичните гиганти да плащат за показването на медийно съдържание на своите платформи, пише Reuters.

Австралия и социалната мрежа бяха в обтегнати отношения повече от седмица, след като правителството въведе законодателството, променяйки доминацията на Facebook и Google на пазара на новини.

Миналата седмица социалната мрежа блокира възможността австралийските потребители да споделят и разглеждат новинарско съдържания на платформата, което предизвика критики от страна на издателите и властите в страната.

След серия от разговори обаче между изпълнителния директор на Facebook Марк Зукърбърг и австралийския министъ на финансите Джош Фрайденбърг, се постигна споразумение, като се очаква австралийските новини да се върнат в платформата през следващите дни.

Случващото се беше следено от много държави, включително от Канада и Великобритания, които също обмислят въвеждането на подобно законодателство.

"Facebook отново се сприятели с Австралия и австралийските новини ще бъдат възстановени в платформата", отбеляза министърът.

Макар че големите технологични гиганти и медиите се съревновават за правото на новинарско съдържание, предложените изисквания в Австралия са сред най-широките и се разглеждат като възможен модел и за други страни.

"Facebook и Google не скриха факта, че са наясно как светът следи Австралия и затова според мен те търсиха тук кодекс, който да работи", смята Фрайденбърг.

Австралия ще предложи четири поправки, които включват промяна в механизма на задължителен арбитраж, използван, когато технологичните гиганти не могат да достигнат сделка с издателите във връзка с справедливо плащане за показване на новинарско съдържание.

Нетесваните правила

От социалната мрежа споделиха, че са доволни от промените. "Правителството уточни, че ще запазим възможността си да решаваме дали новините да се появяват във Facebook, така че да не бъдем автоматично обект на принудителни преговори", отбеляза Кембъл Браун, вицепрезидент във Facebook.

Тя уточни, че компанията ще продължи да инвестира в новини глобално, но също така "ще се противопостави на опитите на медийните конгломерати да наложат регулаторни рамки, които не взимат под внимание истинската стойност на размяната между издателите и платформи като Facebook."

До понеделник правителството продължаваше от своя страна да настоява, че няма да въведе промени в законодателството.

Според анализаторите макар че отстъпките бележат известен напредък за технологичните платформи, правителството и медиите, продължава да има много неизвестни за това как ще работи законът.

Промените включват също така допълнителен двумесечен период за медиация преди определен от правителството арбитър да се намеси, като това осигурява на страните повече време да постигнат самостоятелно споразумение.

Освен това се добавя и правило, че съществуващите медийни сделки на дадена интернет компания трябва да се вземат под внимание, преди изискванията да влязат в сила - мярка, която по думите на Фрайденбърг ще насърчи интернет компаниите да сключат споразумения с по-малките медии.

Така нареченият Кодекс за преговори с медиите е създаден от правителството и регулатора на конкуренцията, за да се преодолее дисбаланса между социалните мрежи и издателите, когато се договарят плащанията за новини, използвани от сайтовете на технологичните фирми.

Медийните организации настояват, че те трябва да бъдат компенсирани за линковете, които привличат аудитория и реклами към платформите на международните компании.

Предложеният кодекс е насочен към Facebook и Google, макар че регулаторните органи за конкуренцията отбелязват, че има вероятност и други технологични компании да бъдат включени.

Според специалистите преговорната тактика на социалната мрежа е накърнила нейната репутация, макар че все още е твърде рано да се каже как предложеният закон ще работи, тъй като той все още не е тестван.

Фрайденбърг посочва, че от Google са приветствали промените. Компанията преди това заплаши да изтегли своята търсачка от Австралия, но по-късно сключи серия от споразумения с издатели.

Очаква се правителството да представи промените пред австралийския парламент, като двете камари на страната ще трябва да ги одобрят, преди те бъдат приети като закон.

От Facebook съобщиха, че ще възстановяват австралийските новинарски страници, след като правителството се съгласи да внесе промени в предложения закон, който изисква от технологичните гиганти да плащат за показването на медийно съдържание на своите платформи, пише Reuters.

Австралия и социалната мрежа бяха в обтегнати отношения повече от седмица, след като правителството въведе законодателството, променяйки доминацията на Facebook и Google на пазара на новини.

Най-новото








Дали 2023 ще бъде годината на стартъпите в инфраструктурата

Дали 2023 ще бъде годината на стартъпите в инфраструктурата

  • 0


Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК