Комуникационни организации в България с позиция срещу използването на тролове

Комуникационни организации в България с позиция срещу използването на тролове

Александър Главчев
892 прочитания

С декларация проти използването на т.нар. "интернет тролове" илзязоха професионалисти в сферата на комуникациите, членуващи в ПР организациите Българско дружество за връзки с обществеността (БДВО), Българска асоциация на ПР агенциите (БАПРА), Асоциация на специалистите по комуникации в общините (АСКО), Дружество на ПР специалистите към СБЖ, Българска академична асоциация по комуникации (БААК) и агенции и индивидуални специалисти в ПР.

В документа се посочва, че се отчитат драстични спадове към доверието в източниците на информация. Това може да е опасно в условията на продължаващата пандемия и в сегашната предизборна ситуация, където може да повлияе негативно не само в посока манипулиране на резултатите, а и върху позициите на отделни хора и репутацията на кандидатите.

ПР специалистите призовават политическите партии ясно да декларират, че няма да използват платени коментатори в интернет и медиите - да модерират коментарите под материалите и да изтриват тези, които носят фалшива информация или език на омразата.

Пълният текст:

ДЕКЛАРАЦИЯ

на

комуникационни организации в България

Ние, професионалистите в сферата на комуникациите, членуващи в ПР организациите Българско дружество за връзки с обществеността (БДВО), Българска асоциация на ПР агенциите (БАПРА), Асоциация на специалистите по комуникации в общините (АСКО), Дружество на ПР специалистите към СБЖ, Българска академична асоциация по комуникации (БААК) и агенции и индивидуални специалисти в ПР,

Водени от намерението постоянно да работим за чиста информационна среда и за възможности за свободен избор на гражданите в Р България и съобразявайки се с етичните принципи и ценности, приети в Етичен кодекс и професионални правила на обединената комуникационна общност в България (Софийска харта за етични комуникации), декларираме следното:

Категорично обявяваме използването на платени или провокирани коментатори в социалните мрежи и онлайн медиите, известни като "интернет тролове" за неетична и вредна. Разграничаваме се от прилагането на такава практика и още веднъж заявяваме, че няма да ги използваме в политически или други кампании.

Пандемията постави обществото ни пред изпитание, отчитат се и драстични спадове към доверието в източниците на информация. Истинността на информацията в публичното пространство е един от основните стълбове, на които да се опрем при преодоляването на кризата. Затова се противопоставяме на практиката на създаване и разпространение на фалшиви новини (fake news) и приемаме, че това влияе негативно върху обществото ни и създава тревожност и несигурност у гражданите.

Всичко това е особено опасно в предизборна ситуация и може да повлияе негативно не само в посока манипулиране на резултатите, а и върху позициите на отделни хора и репутацията на кандидатите.

В тази връзка призоваваме:

  • Всички политически партии ясно да декларират, че няма да използват платени или провокирани коментатори (интернет тролове) в своите кампании.
  • Всички комуникационни организации, сдружения и практикуващи специалисти да подкрепят настоящата декларация.
  • Всички медии да модерират отговорно коментарите под материалите и да изтриват тези, които носят фалшива информация, и/или използват език на омразата, обидни и нецензурни думи.
  • Всички администратори на страници, групи или други форми на масова организация в социалните мрежи, да модерират коментарите под постовете.
  • Всички професионалисти, представители на медии и администратори на страници да предприемат необходимите действия за ограничаване на активността на троловете.

Вярваме, че тези действия ще допринесат за създаването на по-добра информационна среда и недопускане нарушаването на демократичността в свободния и мотивиран избор.

С декларация проти използването на т.нар. "интернет тролове" илзязоха професионалисти в сферата на комуникациите, членуващи в ПР организациите Българско дружество за връзки с обществеността (БДВО), Българска асоциация на ПР агенциите (БАПРА), Асоциация на специалистите по комуникации в общините (АСКО), Дружество на ПР специалистите към СБЖ, Българска академична асоциация по комуникации (БААК) и агенции и индивидуални специалисти в ПР.

В документа се посочва, че се отчитат драстични спадове към доверието в източниците на информация. Това може да е опасно в условията на продължаващата пандемия и в сегашната предизборна ситуация, където може да повлияе негативно не само в посока манипулиране на резултатите, а и върху позициите на отделни хора и репутацията на кандидатите.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК