Facebook планира да инвестира допълнителни 1 млрд. долара в медийната индустрия през следващите три години, като израз на ангажимент към журналистиката. Това обеща компанията след безпрецедентния сблъсък с австралийските власти, във връзка с който новините не можеха да се четата и споделят от потребителите и издателите в страната. Новината беше обявена като част от публикация в блог от директора по глобалните въпроси в социалната мрежа Ник Клег, пише The Verge.
"Facebook има силно желание да си партнира с медии. Ние напълно оценяваме, че качествената журналистика е в сърцето на това как отворените общества функционират - информирайки и помагайки на гражданите", отбелязва Клег. "Именно и затова инвестираме 600 млн. долара от 2018, за да подкрепяме новинарската индустрия и планираме поне още 1 млрд. долара през следващите три години".
Ангажиментът е подобен на този, който от Google направиха през октомври миналата година, когато търсачката обяви, че ще започне да плаща на издателите да създават специалиални версии на новинарско съдържания за нейната платформа Google News Showcase.
Интересното в този случай обаче е начинът, по който и двете компании реагираха първоначално на новото законодателство. То щеше да ги принуди да преговарят с издателите, за да сключат сделки за плащане за новинарско съдържание и споделяне както във Facebook приложението, така и в резултатите от търсенето в Google.
Макар че Google в началото заплаши да спре услугите си в страната, в крайна сметка технологичният гигант премигна на масата за преговорите и започна да сключва сделки с медийни партньори като News Corp на Рупърт Мърдок. Facebook от друга страна спря част от своите услуги в Австралия като блокира споделянето и четенето на новинарски линкове, както от потребителите, така и от издателите за няколко дни миналата седмица. След това обаче социалната мрежа се споразумя с австралийското правителство и възстанови достъпа до своята платформа.
Според Клег предложеното законодателство преди внасянето на компромисните разпоредби е било несправедливо, тъй като би поставило твърде много власт в ръцете на медийни конгломерати като този на Мърдок, които ще изискват високи плащания чрез наложен преговорен процес.
"От гледна точка на Facebook това е фундаментално неразбиране на отношенията между нас и медиите. Издателите са тези, които избират да споделят своите истории в социалната мрежа или ги правят достъпни за споделяне с други, тъй като те получават стойност от това. Facebook щеше да бъде принуден да плаща потенциално неограничени суми на мултинационални медийни конгломерати според една арбитражна система, която умишлено не описва правилно отношенията между медиите и Facebook - без гаранция дори, че се използва за плащане за журналистика, какво остава да се подкрепят по-малките издатели", обяснява Клег.
Facebook сега може да договаря сделки с медии за своята Facebook News платформа без притеснение от принудителна арбитрация. Клег допълва, че социалната мрежа планира да направи така в Австралия, както прави в момента в Обединеното кралство, САЩ и други пазари. Facebook също така запазва правото си да ограничава новинарско съдържание за австралийските издатели и потребителите, както направи миналата седмица, но компанията потвърди, че няма подобно намерение, стига бъдещите преговори да бъдат добросъвестни.
Междувременно австралийското правителство прие новото законодателство, отбелязвайки, че това е ключов крайъгълен камък. Към момента то е насочено предимно към Facebook и Google, но в бъдеще може да обхване и други платформи. Планира се законът да бъде преразгледан година,след като влезе в сила, за да се оцени неговото въздействие и ефект.
Facebook планира да инвестира допълнителни 1 млрд. долара в медийната индустрия през следващите три години, като израз на ангажимент към журналистиката. Това обеща компанията след безпрецедентния сблъсък с австралийските власти, във връзка с който новините не можеха да се четата и споделят от потребителите и издателите в страната. Новината беше обявена като част от публикация в блог от директора по глобалните въпроси в социалната мрежа Ник Клег, пише The Verge.
"Facebook има силно желание да си партнира с медии. Ние напълно оценяваме, че качествената журналистика е в сърцето на това как отворените общества функционират - информирайки и помагайки на гражданите", отбелязва Клег. "Именно и затова инвестираме 600 млн. долара от 2018, за да подкрепяме новинарската индустрия и планираме поне още 1 млрд. долара през следващите три години".