ИТ гигантите може да бъдат задължени да пишат по-разбираеми правила за ползване

ИТ гигантите може да бъдат задължени да пишат по-разбираеми правила за ползване

В САЩ може да приемат съответния закон, в момента обемните текстове на практика не се четат от никого

Александър Главчев
280 прочитания

Конгресът на САЩ ще разгледа законопроект, който има за цел да улесни потребителите да разбират условията за използване на интернет услугите и софтуерните продукти, пише The Washington Post. Съгласно него технологичните компании ще трябва да допълнят потребителското споразумение с кратък коментар, написан на прост и разбираем за потребителя език.

В краткото изложение трябва да обясни какви и "чувствителни данни" събира съответната услуга или програма. Сред тези данни се предлага да се посочва събиране на информация за здравословното състояние на клиента, местоположението му, пола, расата, възрастта и вероизповеданието. Освен това се предлага да се споменават и случаи на течове на потребителски данни, ако са налице такива през последните три години.

Документът получи името TLDR Act. TDLR е съкращение от Terms-of-service Labeling, Design and Readability (т.е. правила за маркировката, дизайна и удобството на четене на условията за употреба). Съкращението е почти идентично с интернет жаргона TL;DR (Too Lond; Didn't Read), което се превежда като "твърде е дълго, не го четох".

Инициативата е подета от група в Конгреса на САЩ, която включва както демократи, така и републиканци. Следователно е налице реален шанс в крайна сметка тя да доведе до приемане на закон. Ако това се случи, то изпълнението ще бъде поверено на Федералната търговска комисия (FTC) и главните прокурори, които ще могат да водят граждански дела срещу компании, които нарушават новоприетите правила. Законът ще се прилага за средни и големи предприятия, които притежават и управляват търговски уебсайтове и приложения. Малките предприятия не са в обсега на инициативата.

Един от съавторите на проекта, Лори Трахан, представляваща щата Масачузетс, цитира проучване от 2012 г., според което на средния американец биха му били необходими 76 работни дни, за да прегледа всички потребителски споразумения на услугите и продуктите, които използва.

Дългите текстове и наличието на трудни за разбиране юридически термини плашат хората, в резултат на което повечето от тях се съгласяват с предложените условия за обслужване, без изобщо да ги четат. Според проучване на Deloitte от 2017 г. 91% от американците приемат потребителско споразумение, без дори да го погледнат. Във възрастовата група 18 - 34 години нещата са още по-зле - 97% изобщо не поглеждат тези текстове, преди да натиснат бутона "Приемам".

Според Трахан компаниите често умишлено "надуват" обема на споразуменията за услуги, за да скрият в тях условия, които са неблагоприятни за потребителя - например разрешение за обработване на лични данни. Така в случай на съдебен иск те разполагат с мощен аргумент - потребителят е дал своето съгласие.

Конгресът на САЩ ще разгледа законопроект, който има за цел да улесни потребителите да разбират условията за използване на интернет услугите и софтуерните продукти, пише The Washington Post. Съгласно него технологичните компании ще трябва да допълнят потребителското споразумение с кратък коментар, написан на прост и разбираем за потребителя език.

В краткото изложение трябва да обясни какви и "чувствителни данни" събира съответната услуга или програма. Сред тези данни се предлага да се посочва събиране на информация за здравословното състояние на клиента, местоположението му, пола, расата, възрастта и вероизповеданието. Освен това се предлага да се споменават и случаи на течове на потребителски данни, ако са налице такива през последните три години.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК