Онлайн продажбите и интернет потреблението у нас с ръст през 2021

Онлайн продажбите и интернет потреблението у нас с ръст през 2021

Едва 52% от фирмите в България имат уебсайт и 11.8% продават онлайн

Александър Главчев
307 прочитания

Сериозни промени в сегмента на електронната търговия се наблюдават през последната година у нас. Браншът се развива, навлиза в нови области на обществения живот и икономиката, но все още е под нивата в повечето други страни от Европейския съюз, отчитат от българската хостинг компания СуперХостинг.БГ. Екипът на дружеството публикува най-любопитните и значими данни за развитието на бранша през отминалата година.

"Добрата новина е, че българският бизнес в голямата си част вече е осъзнал нуждата от дигитализация и търси решения в тази област. Същевременно профилът на купувачите у нас става все по-разнообразен, както и този на продуктите, поръчвани онлайн. Българите вече оценяват предимствата на електронната търговия и близо две години след началото на пандемията можем да твърдим, че процесите по ускорена дигитализация, започнали спонтанно с нея, вече са устойчива тенденция, която ще се запази във времето", споделя Цветелина Ненкова, маркетинг мениджър на СуперХостинг.БГ.

29 процентни пункта увеличение на онлайн продажбите

Ръстът при онлайн продажбите към крайни потребители у нас през 2021 г. спрямо 2020 г. се очаква да е впечатляващите 29 процентни пункта, става ясно от European Е-commerce Report 2021. Секторът увеличава своята тежест и вече е 2.5% от брутния вътрешен продукт (БВП) на България.

Сериозен потенциал за растеж

Все още едва 52% от фирмите в България имат собствен уебсайт, а 11.8% от тях продават онлайн. "Тези данни показват, че у нас браншът тепърва има потенциал да расте с по-бързи темпове. Това ще доведе до повишаване конкурентоспособността на търговците и генериране на повече бизнес за обслужващите технологични сегменти като уебдизайн, уебразработка, хостинг услуги и дигитален маркетинг", посочва още Ненкова.

Дрехи, обувки и аксесоари са сред най-продаваните стоки онлайн

Българите се доверява най-вече на местни търговци за своите покупки по интернет, следвани от тези от други страни, членки на Европейския съюз (ЕС), и едва след това от търговците от държави извън него. Това става ясно от данни на Българска Е-комерс асоциация (БЕА) и Националния статистически институт (НСИ). Сред най-често поръчваните стоки и услуги онлайн у нас са дрехи, обувки и аксесоари (75%), спортни стоки (24%), мебели и стоки за дома (22%), настаняване в хотели (19.4%), а вече и доставки от ресторанти (18.9%).

Как се позиционираме спрямо другите в Европа

Пазаруващите онлайн европейци са значително повече от българите в процентно съотношение - 75% от общото население на ЕС. Най-купуваните от тях стоки и услуги за последните три месеца са дрехи (63%), стрийминг услуги (31%), както и мебели и пособия за дома (29%). За региона на Източна Европа, част от който е и България, 78% от населението има достъп до интернет, а 44% от тях пазаруват онлайн.

Интернет потреблението у нас се увеличава

През последните четири години интернет потреблението у нас се е увеличило с 12 пункта, сочат данните от НСИ. За този растеж в областта на дигитализацията безспорно допринася пандемията от Covid-19, която подтикна голяма част от бизнесите да използват интернет, за да се позиционират на международния пазар, както и много от потребителите да учат, комуникират и да се забавляват в мрежата.

Мобилният телефон е най-използваното устройство за сърфиране

Същевременно става ясно, че най-използваното средство за сърфиране онлайн е мобилният телефон (72%), следван от лаптопа (31%) и настолния компютър (26%). Освен за комуникация интернет все повече се използва за четене на новинарски сайтове, вестници и списания. Интересна тенденция е също, че делът на използващите онлайн банкиране българи се е удвоил през последните три години, достигайки до 15% от потребителите на интернет у нас.

Какво предстои в онлайн търговията

"През новата година браншът ще се развива още по-динамично под влияние на инерцията, натрупана от пандемията, на повишения интерес към SaaS платформите, както и на редица нови технологии, навлизащи в бранша", добавя Цветелина Ненкова от СуперХостинг.БГ. Според нея сред най-интересните технологии, които ще оказват влияние върху този дигитален сегмент, са чатботовете и изкуственият интелект, мобилните комуникации и устройства, виртуалната реалност и зараждащите се нови виртуални метавселени, както и блокчейн.

Сериозни промени в сегмента на електронната търговия се наблюдават през последната година у нас. Браншът се развива, навлиза в нови области на обществения живот и икономиката, но все още е под нивата в повечето други страни от Европейския съюз, отчитат от българската хостинг компания СуперХостинг.БГ. Екипът на дружеството публикува най-любопитните и значими данни за развитието на бранша през отминалата година.

"Добрата новина е, че българският бизнес в голямата си част вече е осъзнал нуждата от дигитализация и търси решения в тази област. Същевременно профилът на купувачите у нас става все по-разнообразен, както и този на продуктите, поръчвани онлайн. Българите вече оценяват предимствата на електронната търговия и близо две години след началото на пандемията можем да твърдим, че процесите по ускорена дигитализация, започнали спонтанно с нея, вече са устойчива тенденция, която ще се запази във времето", споделя Цветелина Ненкова, маркетинг мениджър на СуперХостинг.БГ.

29 процентни пункта увеличение на онлайн продажбите

Ръстът при онлайн продажбите към крайни потребители у нас през 2021 г. спрямо 2020 г. се очаква да е впечатляващите 29 процентни пункта, става ясно от European Е-commerce Report 2021. Секторът увеличава своята тежест и вече е 2.5% от брутния вътрешен продукт (БВП) на България.

Сериозен потенциал за растеж

Все още едва 52% от фирмите в България имат собствен уебсайт, а 11.8% от тях продават онлайн. "Тези данни показват, че у нас браншът тепърва има потенциал да расте с по-бързи темпове. Това ще доведе до повишаване конкурентоспособността на търговците и генериране на повече бизнес за обслужващите технологични сегменти като уебдизайн, уебразработка, хостинг услуги и дигитален маркетинг", посочва още Ненкова.

Дрехи, обувки и аксесоари са сред най-продаваните стоки онлайн

Българите се доверява най-вече на местни търговци за своите покупки по интернет, следвани от тези от други страни, членки на Европейския съюз (ЕС), и едва след това от търговците от държави извън него. Това става ясно от данни на Българска Е-комерс асоциация (БЕА) и Националния статистически институт (НСИ). Сред най-често поръчваните стоки и услуги онлайн у нас са дрехи, обувки и аксесоари (75%), спортни стоки (24%), мебели и стоки за дома (22%), настаняване в хотели (19.4%), а вече и доставки от ресторанти (18.9%).

Как се позиционираме спрямо другите в Европа

Пазаруващите онлайн европейци са значително повече от българите в процентно съотношение - 75% от общото население на ЕС. Най-купуваните от тях стоки и услуги за последните три месеца са дрехи (63%), стрийминг услуги (31%), както и мебели и пособия за дома (29%). За региона на Източна Европа, част от който е и България, 78% от населението има достъп до интернет, а 44% от тях пазаруват онлайн.

Интернет потреблението у нас се увеличава

През последните четири години интернет потреблението у нас се е увеличило с 12 пункта, сочат данните от НСИ. За този растеж в областта на дигитализацията безспорно допринася пандемията от Covid-19, която подтикна голяма част от бизнесите да използват интернет, за да се позиционират на международния пазар, както и много от потребителите да учат, комуникират и да се забавляват в мрежата.

Мобилният телефон е най-използваното устройство за сърфиране

Същевременно става ясно, че най-използваното средство за сърфиране онлайн е мобилният телефон (72%), следван от лаптопа (31%) и настолния компютър (26%). Освен за комуникация интернет все повече се използва за четене на новинарски сайтове, вестници и списания. Интересна тенденция е също, че делът на използващите онлайн банкиране българи се е удвоил през последните три години, достигайки до 15% от потребителите на интернет у нас.

Какво предстои в онлайн търговията

"През новата година браншът ще се развива още по-динамично под влияние на инерцията, натрупана от пандемията, на повишения интерес към SaaS платформите, както и на редица нови технологии, навлизащи в бранша", добавя Цветелина Ненкова от СуперХостинг.БГ. Според нея сред най-интересните технологии, които ще оказват влияние върху този дигитален сегмент, са чатботовете и изкуственият интелект, мобилните комуникации и устройства, виртуалната реалност и зараждащите се нови виртуални метавселени, както и блокчейн.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК