Образованието след пандемията – дигитално и персонализирано

Образованието след пандемията – дигитално и персонализирано

Учниците и учителите могат да спечелят от възможностите за обучение в Microsoft вселената

Мария Динкова
473 прочитания

Глобалният пазар за е-обучение се очаква да достигне почти 400 млн. долара до 2026, което е почти двойно увеличение спрямо 200 млн. долара през 2019, показват данните на Statista. Най-голям дял от този сектор се прогнозира при онлайн е-обучението със 167, 5 млн. долара, следвано от мобилното е-обучение (48,5 млн. долара), системите за управление на обучението (36 млн. долара) и виртуалната класна стая (33,5 млн. долара). Тези стойности ясно доказват, че от началото на пандемията условията в сферата на образованието значително се промениха и те ще зададат ясна тенденция за следващите години.

Големият въпрос, на който обаче сега трябва да се намери отговорът, е как трябва да се трансформира целият процес на преподаване и усвояване на нови знания, така че той да бъде ефективен както в дистанционен, така и в присъствен и хибриден формат. Дигитализацията в образованието далеч не се изчерпва само с осигуряването на видеоконферентна връзка, категорична е Албена Спасова, която отговаря за образователните инициативи на Microsoft в 24 държави в Централна и Източна Европа. По думите й един от важните уроци от последните две годни е, че обучението не може просто да се пренесе от класната стая в интернет пространството, необходима е адаптация към онлайн средата.

"По време на пандемията станахме свидетели на всякакви сценарии, различните преподаватели и училища използваха различна платформа за видеоконферентна връзка, с която са запознати или до която имат достъп, процес, който крие предизвикателства не само за учениците, но и за родителите. Не беше ясно коя платформа за кой предмет ще бъде избрана и това постави семейства, преподаватели и ученици пред труден избор", споделя експертът. Добрата новина е, че у нас училищата и преподавателите не са оставени сами в този предизвикателен процес, тъй като България е една от държавите, в които Министерството на образованието подкрепя институциите в сектора в тяхната дигитализация. По думите на Спасова за целта трябва да бъдат осигурени няколко ключови условия: стабилна интернет връзка, устройство на всеки ученик и учител, както и достъп до образование на всяко дете, особено тези със специални образователни потребности и от семейства със социални проблеми.

Технологичните умения

Технологиите заемат ключово място в процеса на дигитализацията на образователния сектор, те обаче не трябва да бъдат в неговия център, а де се приемат като инструменти, които могат да отговорят на нуждите на учениците. "Навлизането на технологиите в образованието насърчава креативността, ангажираността и взаимодействието, а успоредно с ученето развива и емоционалните умения като съвместна работа, комуникационни умения и работа в екип", посочва Спасова. Тя дава пример с работата на Microsoft в тази насока, тъй като компанията се стреми да създава решения, които да бъдат достъпни за всеки и да помагат на децата да усвояват нови знания. Например Office 365 разполага с функционалности както за децата с нормално развитие, така и такива в помощ на учениците с дислексия, със слухови или други увреждания.

В този ред на мисли дисциплините STEM (науки, технологии, инженерство и математика) заемат важно място, тъй като те дават възможност на децата да подобряват своите технически умения, но и да развият емоционалната си интелигентност. За да подпомогне преподавателите и техните възпитаници в това отношение, Microsoft работи в няколко аспекта. От една страна, компанията създава STEM библиотека с уроци, подходящи за всяка възраст, и ръководство, което обяснява стъпка по стъпка как преподавателите да направят сами STEM урок. От друга страна, залага и на пряко сътрудничество със специалистите в сектора и разполага със STEM съдържание на български език.

В допълнение с помощта на експерти компанията въвежда и Microsoft Computer Science Curriculum Toolkit - продукт, който дава рамката на цялостната учебна програма за обучението по информационни технологии за всички класове. На последно място, макар не и по важност, режимът "Заедно" на Microsoft Teams - който създава на преподавателя и учениците усещането, че са в класна стая, помага за създаване на усещане за принадлежност дори от разстояниe.

Първи стъпки в Центъра за обучение Microsoft

По какъв начин обаче училищата и преподавателите могат да се възползват от възможностите на Microsoft в сферата на образованието? Отговорът може да бъде намерен в Центъра за обучение на компанията, където потребителите могат да получат безплатен достъп до обучения, планове за уроци, програми и продукти.

Нека вземем за пример продукта М 356: "Microsoft предлага безплатен достъп до Microsoft 365, най-използваната платформа за комуникация и съвместна работа, също и до Teams for Education за всички ученици и училища от цял свят. Това е част от нашата постоянна подкрепа за преподаватели. Учениците, чиито учители имат лиценз за Microsoft 365, могат да свалят Microsoft 365 на пет различни устройства, за да имат гъвкавост да избират от множество устройства, когато им е удобно", обяснява Спасова. В допълнение компанията реализира пилотно в редица училища и т.нар. "Хибридна класна стая", която позволява всички ученици с еднакви възможности да следят уроците - независимо дали са в училище или вкъщи.

Навлизането на технологиите в образованието насърчава креативността, ангажираността и взаимодействието, а успоредно с ученето, развива и емоционалните умения като съвместна работа, комуникационни умения и работа в екип.

Албена Спасова, Microsoft
Албена Спасова, Microsoft

Като цяло продуктите в пакета Microsoft 365 могат да бъдат разделени в няколко групи спрямо своята насоченост:

Приложенията, фокусирани върху съвместната работа, комуникацията и споделянето, включват:

  • Microsoft Teams - дигитален център, който обединява комуникацията, съдържанието и приложенията на едно място. Той дава възможност за създаване на съвместни класни стаи, персонализиране на обучителния процес чрез задания, сътрудничество между преподавателите и комуникацията в клас.
  • Flipgrid - уебсайт и приложение, което позволява на преподавателите да се справят по-лесно с видеодискусиите - учениците се разделят на групи и след това получават достъп до различни теми за обсъждане.
  • OneNote - дигитален бележник, който улеснява организационния процес за всички.
  • Microsoft Stream - услуга, която позволява видеопредаване на живо при поискване.
  • Office - приложението включва Word, PowerPoint, Excel и OneNote. Office дава възможност за съвместна работа по документи, презентации и таблици безплатно.

Инструментите за продуктивност обхващат:

  • Microsoft Lens - изрязва, подобрява и прави снимките на таблата и документите четливи;
  • Microsoft Forms - услуга, която позволява на потребителите да създават проучвания, тестове и анкети;
  • Microsoft Edge - браузър, който позволява на потребителите да съхраняват личните си данни;
  • Windows 11 - операционна система, която помага на учениците, предоставяйки им комплект от инструменти за учене, работа в екип и творчество;
  • Power Automate - инструмент, рационализиращ повтарящи се задачи и процеси, за които не е нужна хартия.

Инструментите за достъпност включват:

  • Immersive Reader, който използва доказани техники за подобряване на четенето за хора от всяка възраст и с всякакви способности;
  • Translator, който представлява услуга за превод и транскрипция, която позволява на потребителите да превеждат на няколко устройства;
  • Progress, вграден в Microsoft Teams, който е предназначен да поддържа и проследява плавното четене в класа.

За допълване на учебната програма могат да се използват инструменти като:

  • Sway - приложение, което улеснява създаването и споделянето на интерактивни отчети, лични истории, презентации и други;
  • Video Editor - видеоредактор за обработка на видеоклипове;
  • Whiteboard - съвместима бяла дъска, подходяща за срещи и ангажиращ обучителен процес.

В допълнение учениците и учителите получават достъп до услугата за съхранение в облака OneDrive, чрез която могат да се споделят файлове, снимки, видеоклипове, документи и други на всяко устройство.

В помощ на учителите

Платформата за образование на Microsoft е насочена към всички участници в обучителния процес. За да се помогне на учениците в най-голяма степен обаче, трябва да се обърне специално внимание на техните преподаватели, така че те да бъдат подготвени за възможностите на новата дигитална среда. В тази връзка компанията дава на учителите достъп до широк набор с ресурси, от които те могат да се възползват, за да създават по-ангажиращи, интересни и креативни часове за учениците си.

В Центъра за обучение например преподавателите могат да съставят собствен учебен план, както и да разгледат различни уроци по дадена тема, които да включат и в своята класна стая. "Ако сте решили да разглеждате различните планове за уроци, ще видите, че имате достъп до вече разработени ръководства за преподаватели и ученици за Hacking STEM, Minecraft и FarmBeats за ученици. Всички планове за уроци помагат на учителя да създаде класна стая на XXI век и да направи обучението си така, че да ангажира всички ученици да взимат участие, да общуват и правят иновации заедно", посочва Спасова.

Освен това учителите могат да се включат и в курсове за планиране на часове, чрез които да развият техническите способности, емоционалната интелигентност и уменията за работа в екип на своите учениците. Програмите Microsoft Innovative Educator и Microsoft Inovative Education Expert от своя страна позволяват на преподавателите да се свързват с колеги от целия свят, за да обменят знания чрез различни събития и дейности, които технологичната компания организира през цялата година. Друга интересна възможност е и разработената специална програма за училищата, наречена Showcase Schools, която дава възможност за сътрудничество с други образователни институции в посока задълбочаване и разширяване на трансформацията.

Дигиталните ученици

За успешната дигитализация на обучението без съмнение трябва да се обърне специално внимание и на променените нужди на децата и тяхното разбиране за значението на технологиите. "Учениците в днешно време са много по-различните от тези, които вече познаваме. Както обичам да казвам, те не учат как да използват технологиите, а използват технологиите, за да учат. Днес виждаме нови начини за учене. Например смесена реалност доближава учениците по-близо до темата, която изучават, и стимулира учебния процес", разкрива Спасова. Тя дава пример с изучаването структурата на вулканите в часовете по география, където чрез виртуална реалност ще може да се разгледа отвътре структурата. В часовете по история пък Minecraft дава възможност да се направи възстановка на изучаваните събития, както и да се стимулира работата на учениците в екип, базово умение за тяхната бъдеща реализация.

Друго ключов елемент от успешното усвояване на знания в днешно време е геймификацията, която също трябва да се въведе в учебното съдържание. Minecraft: Education Edition е добър пример за учене чрез игри. Платформата изгражда STEM умения, разкрива креативност и ангажира учениците в сътрудничество и решаване на проблеми по един достъпен за тях начин.

На следващо място при дигитализацията на образованието трябва да се отдели внимание и на общуването с учениците, така че дори и в онлайн среда да се запази добрата връзка с тях. Разбирайки това, от Microsoft въвеждат нови функции в Microsoft Teams за образованието. Например опцията Reflect дава възможност на учениците да споделят своите емоции, а Feelings Monster илюстрира над 50 емоции заедно с подходящи за децата дефиниции. Двата инструмента могат да бъдат използвани за определяне на настроението и за проверка взаимоотношенията в класа, Отделно Teams Insights е инструмент, който предоставя на преподавателя информация как се чувстват учениците по време на часовете и включва различни категории за оценка, от работата в екип до емоционалното състояние.

"Непрекъснато надграждаме нашите образователни инструменти и решения, за да отговаряме на нуждите на преподавателите и да им дадем възможност да създават ангажиращи и достъпни часове за всички свои ученици. Интегрираните приложения в Teams нарастват всеки ден, като предоставят избор на всеки един учител да избира тези, които са му необходими в учебния процес", подчертава експертът. В тази връзка сред новите възможности, които улесняват учебния процес, е и транскрипция на живо за ad hoc срещите, която позволява на учениците да изтеглят запазения препис от срещата, след като тя приключи.

Образование на бъдещето

Образованието на бъдещето тепърва се формира под влиянието на бързото развитие на технологиите. Традиционните модели ще продължат да се променят през следващите години, за да отговорят на нуждите на новите поколения. По думите на Спасова могат да се откроят няколко основни тенденции в тази връзка. От една страна, иновациите се прилагат, за да се постигне приобщаване, достъпност и персонализация. От друга страна, те могат да бъдат използвани за справяне с някои от основните предизвикателства, като например проблема с намаляващото внимание на учениците. Технологичните решения позволяват учебният процес да стане по по-креативен, ангажиращ и интересен за децата. На този фон през последните години се наблюдава и още една ключова тенденция - увеличение на инвестициите в образователни технологии.

Друга основа тенденция е свързана с киберсигурността - тема, която не можем да пропуснем, когато говорим за онлайн образование и дигитално обучение. Спасова уверява, че в продуктите на Microsoft се прилагат най-високите стандарти за поверителност на личните данни, сигурност и съответствие. При защитата на инструментите се използва най-съвременно криптиране, обяснява тя, като протоколите за криптиране създават бариери срещу неоторизиран достъп до данните, включително два или повече независими криптиращи слоя за защита срещу компрометиране на всеки един слой.

"Бих казала, че най-важната тенденция е как технологиите повлияха на начина, по който децата учат днес. Ученето чрез игри или използването на смесена реалност, за да се даде възможност на учениците да изживеят съдържание от различна гледна точка, са нашата реалност. От нас зависи да придадем нова форма на образованието, за да приветстваме онлайн образованието с всичките му предимства", заключва Спасова. В този смисъл пандемията определено постави началото на един дълъг процес на цялостна дигитализация на образованието у нас, който определено е далеч от своя край.

Глобалният пазар за е-обучение се очаква да достигне почти 400 млн. долара до 2026, което е почти двойно увеличение спрямо 200 млн. долара през 2019, показват данните на Statista. Най-голям дял от този сектор се прогнозира при онлайн е-обучението със 167, 5 млн. долара, следвано от мобилното е-обучение (48,5 млн. долара), системите за управление на обучението (36 млн. долара) и виртуалната класна стая (33,5 млн. долара). Тези стойности ясно доказват, че от началото на пандемията условията в сферата на образованието значително се промениха и те ще зададат ясна тенденция за следващите години.

Големият въпрос, на който обаче сега трябва да се намери отговорът, е как трябва да се трансформира целият процес на преподаване и усвояване на нови знания, така че той да бъде ефективен както в дистанционен, така и в присъствен и хибриден формат. Дигитализацията в образованието далеч не се изчерпва само с осигуряването на видеоконферентна връзка, категорична е Албена Спасова, която отговаря за образователните инициативи на Microsoft в 24 държави в Централна и Източна Европа. По думите й един от важните уроци от последните две годни е, че обучението не може просто да се пренесе от класната стая в интернет пространството, необходима е адаптация към онлайн средата.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК