Google подписа споразумения с над 300 създатели на новинарско съдържание в Германия, Унгария, Франция, Австрия, Холандия и Ирландия, които ще позволят на компанията да продължи да публикува фрагменти от техните истории в своята търсачка. Технологичният гигант обяви това развитие в своя блог, като също така представи нов инструмент, който ще улесни издателите на новини в Европа да монетизират своето съдържание.
Новият инструмент предлага споразумение, наречено Разширен преглед на новини (Extended News Preview-ENP), което позволява от една страна на Google да пуска по-големи части от съдържанието в конзолата си за търсене, а от друга - на самите автори да получават по-добро заплащане за своята работа. Споразумението включва информация за точните параметри на офертата, какви са стъпките за нейното сключване, както и каналите за обратна връзка. От Google са категорични, че всички оферти по програмата са в съответствие с правилата за лицензиране на съдържание съгласно Европейската директива за авторско право в единния цифров пазар, като участниците в нея ще имат пълен контрол върху това какво ще се показва в търсачката и как тяхното съдържание ще бъде визуализирано. Те също така ще могат да променят предпочитанията си по всяко време.
В отговор на директивата
Тези действия на Google идват в отговор на новите изисквания, заложени в Директивата за авторското право на единния цифров пазар на ЕС, която влезе в сила през 2019 г. и трябва да бъде имплементирана в националните законодателства на страните членки до 7 юни тази година.
Директивата изисква агрегаторите на новини да плащат на създателите на съдържание за фрагменти, които надхвърлят "отделни думи или много кратки откъси", като според мотивите за приемането ѝ "има за цел да осигури добре функциониращ пазар за авторски права". Според Европейския съвет ключовите цели на директивата са свързани със защитата на публикации в печатната преса; намаляване на "разликата в стойността" между печалбите, реализирани от интернет платформите, и тези на създателите на съдържание; насърчаване на сътрудничеството между двете групи и създаване на изключения за авторски права при извличане на текст и данни.
Приемането на новите изисквания срещна отпор от страна на големите технологични компании и много интернет потребители, но пък беше приветствано от редица медийни групи и създатели на съдържание. Едно от най-спорните изисквания, посочено и от Google, е заложено в Член 15 на директивата и дава по-директен контрол на печатните издания по отношение на повторното използване на тяхното съдържание, което пряко засяга агрегаторите на новини.
Европа обаче далеч не е единствения пазар, на който Google се сблъсква с подобни проблеми. През 2020 г. Австралия също въведе изискване интернет компаниите да плащат на новинарските издания, когато използват тяхното съдържание. Първоначално Google реагира агресивно и отказа да сключва подобни споразумения, но малко по-късно промени позицията си, а видимо вече работи по уреждането на отношенията си с издателите в светлината на новите изисквания.
Google подписа споразумения с над 300 създатели на новинарско съдържание в Германия, Унгария, Франция, Австрия, Холандия и Ирландия, които ще позволят на компанията да продължи да публикува фрагменти от техните истории в своята търсачка. Технологичният гигант обяви това развитие в своя блог, като също така представи нов инструмент, който ще улесни издателите на новини в Европа да монетизират своето съдържание.
Новият инструмент предлага споразумение, наречено Разширен преглед на новини (Extended News Preview-ENP), което позволява от една страна на Google да пуска по-големи части от съдържанието в конзолата си за търсене, а от друга - на самите автори да получават по-добро заплащане за своята работа. Споразумението включва информация за точните параметри на офертата, какви са стъпките за нейното сключване, както и каналите за обратна връзка. От Google са категорични, че всички оферти по програмата са в съответствие с правилата за лицензиране на съдържание съгласно Европейската директива за авторско право в единния цифров пазар, като участниците в нея ще имат пълен контрол върху това какво ще се показва в търсачката и как тяхното съдържание ще бъде визуализирано. Те също така ще могат да променят предпочитанията си по всяко време.