Интернет без бисквитки - неприкосновеността изисква иновации

Конференция Digitalk 2022
Надежда Чипева

Интернет без бисквитки - неприкосновеността изисква иновации

Какво се променя за бизнеса, споделя Зоран Арсовски, управляващ директор във Verto Digital и участник в конференцията Digitalk 2022

Мария Динкова
284 прочитания

Конференция Digitalk 2022

© Надежда Чипева


Бисквитките представляват следите, които всеки потребител оставя в дигиталното пространство, като те се използват от компаниите предимно за ретаргетиране и измерване на конверсии. Например, ако потърсите продукт онлайн, то впоследствие всички страници ще добавят същата или подобна стока, която е била разглеждана. Събраната по този начин информация за поведението на човек онлайн е лична, съответно нейното регулиране е усложнено. Затова Google обяви, че до края на 2023 г. ще спре използването на бисквитките на трети страни в своя браузър Chrome.

По какъв начин обаче интернетът без бисквитки ще повлияе на бизнеса и как брандовете трябва да променят своите стратегии, за да се адаптират към новите условия, разказва Зоран Арсовски, управляващ директор и главен директор по растежа във Verto Digital. Той беше и един от участниците в конференцията Digitalk 2022, за да сподели своята гледна точка, базирана на над 15-годишен опит в сферата на дигиталния маркетинг, за "най-голямата промяна", която е виждал да се случва.

"Като цяло моето мнение е, че информацията, която бисквитките предават е ценна, но липсата им ни подтиква да помислим за други начини, по които можем да я осигурим. Има много регулации, настоящите непрекъснато се обновяват, а и още се очакват, така че това е еволюционен процес. Потребителите имат право да знаят как се използват данните им и да имат избор дали да ги предоставят. Могат и да се откажат, ако не им харесва как се използват данните им или по друга причина", отбелязва Арсовски. Той е убеден, че интернетът без бисквитки е в полза на неприкосновеността на потребителите, а за брандовете това е една нова възможност за иновации.

Човешкият фактор

Отговорът на въпроса как компаниите могат да се адаптират е едновременно прост и сложен: те трябва да изградят доверие със своите клиенти. А този процес започва още от първото посещение на съответния сайт и продължава през цялото потребителско пътуване. За целта експертът съветва да се обърне внимание на два основни компонента, първият от които е човешкият.

С изчезването на данните от трети страни, тези от първа ръка ще стават все по-ценни и именно те трябва да са във фокуса на вниманието. "Скорошно проучване на Google и Boston Consulting Group, проведено в Канада и САЩ - показва, че 90% биха предоставили имейлите си като лична информация на бранд, ако знаят за какво ще се използва", отбелязва Арсовски. В този смисъл с отварянето на даден сайт потенциалните клиенти трябва да остават с усещането за прозрачност и откритост. Когато те са напълно информирани за условията за използване, те са по-склонни и готови да предоставят своите данни.

А предимствата от стартирането на този разговор с клиентите са много: не само по-добро потребителско изживяване, но и по-успешно реализиране на целта на дадения уебсайт - била тя мисия, покупка или друго. "По този начин брандовете ще създадат дългосрочни отношение с клиентите си. Всички регулации дават възможност за това да се изгради повече доверие между брандовете и потребителите", отбелязва експертът. Затова всяка компания трябва да помисли за начините, по които може да събира тези данни от първа ръка и да ги използва в системите си за постигане на повече ефективност или за привличане на нови клиенти.

Техническият аспект

Така стигаме и до втория ключов компонент, а именно техническият и как чрез използваните системи и решения трябва да се гарантира запазването на доверието в комуникацията между потребителите и компаниите. В тази връзка трябва да се обърне специално внимание на няколко основни въпроса: да се получи съгласието на потребителя за използване на неговата информация, да се осигури нейното правилно събиране и съхраняване, а не на последно място да се предвиди и механизъм за нейното премахване.

Арсовски препоръчва това да се случва на едно място или в така наречените платформи за потребителски данни. Той допълва, че има както по-прости, така и по-сложни решения, като техните функционалности трябва да бъдат определени от целите, за които потребителската информация ще се използва в компанията. Затова е добре брандовете да започнат с безплатни решения и след това да помислят как да надградят основните възможности с допълнителни.

Достъпът до подобна информация за клиентите и нейната правилна обработка ще донесе значителни ползи за организациите, убеден е Арсовски. От една страна, те не само ще могат да подобрят своите сайтове, продукти и услуги, но също така по-добре ще могат да таргетират своите реклами. Експертът изразява оптимизъм както по отношение на бъдещето на дигиталния маркетинг, така за развитието на връзката бранд-клиент.

"От 15 години работя в сферата на дигиталния маркетинг и това е най-голямата промяна, която съм виждал да се случва. Тя ни подтиква да мислим какво е важно за компанията, можем ли по-добре да дефинираме успеха на бизнеса, да го измерим и да използваме данните, за да го подобрим. Това включва много неща, не само повишаване ефективността на платформи за рекламиране, но и изграждане на предиктивни модели, въвеждане на изкуствен интелект и автоматизация. Това пренася отношенията на компаниите и клиентите на следващо ниво", заключва експертът.

Бисквитките представляват следите, които всеки потребител оставя в дигиталното пространство, като те се използват от компаниите предимно за ретаргетиране и измерване на конверсии. Например, ако потърсите продукт онлайн, то впоследствие всички страници ще добавят същата или подобна стока, която е била разглеждана. Събраната по този начин информация за поведението на човек онлайн е лична, съответно нейното регулиране е усложнено. Затова Google обяви, че до края на 2023 г. ще спре използването на бисквитките на трети страни в своя браузър Chrome.

По какъв начин обаче интернетът без бисквитки ще повлияе на бизнеса и как брандовете трябва да променят своите стратегии, за да се адаптират към новите условия, разказва Зоран Арсовски, управляващ директор и главен директор по растежа във Verto Digital. Той беше и един от участниците в конференцията Digitalk 2022, за да сподели своята гледна точка, базирана на над 15-годишен опит в сферата на дигиталния маркетинг, за "най-голямата промяна", която е виждал да се случва.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК