Тайната на успеха при Web3 е в създаването на общности

Конференция Digitalk 2022, Итън Пиърс
Надежда Чипева

Тайната на успеха при Web3 е в създаването на общности

Концепцията е базирана на идеята за нова итерация на глобалната мрежа, базирана на блокчейн и икономика, изградена върху токени

Иван Гайдаров
220 прочитания

Конференция Digitalk 2022, Итън Пиърс

© Надежда Чипева


Демократизацията на достъпа до технологии от последното десетилетие даде възможност на всеки потребител да се превърне в създател на съдържание, докато седи в собствения си хол. Ако някога достъпът до професионално звукозаписно студио беше нещо изключително трудно, в момента с не особено сериозен бюджет човек може да има такова у дома. Ако някога създаването на новини беше прерогатив основно на професионални журналисти, в момента всеки може да снима и да споделя видяното от него, превръщайки го в новина. Подкасти, видеоканали, блогове, интернет страници - никога в историята обикновеният човек не е бил толкова овластен да бъде създател.

Монетизацията на цялото това съдържание обаче отваря съвсем различен разговор. За да бъде развита екосистема, която да гарантира на създателя на съдържание, че ще успее да превърне труда си в стандарт на живот, огромна роля играят централизирани платформи като Facebook, LinkedIn, YouTube, Instagram и т.н. Това превърна въпросните платформи в едни от най-скъпите компании в глобален мащаб, а темата за това дали създателите на съдържание получават справедлив дял от това развитие продължава да е в светлината на прожекторите от години.

Именно за да разреши този спор, на сцената се появява концепцията за Web3 - идея за нова итерация на глобалната мрежа, базирана на блокчейн, децентрализация и икономика, изградена върху т.нар. токени. Нейната основна цел е да изгради икономика, ориентирана около създателите на съдържание и тяхната директна връзка с потребителите.

"Всички тези платформи за създаване на съдържание имат огромни екосистеми за монетизация. Те помагат на авторите да достигат до хора, да формират общности и т.н. В момента над 50 млн. създатели на съдържание го правят в голяма степен за удоволствие. Милиони правят пари от това, а стотици хиляди правят много пари. Икономиката, ориентирана около създателите на съдържание, ще им позволи да създават стойност за себе си на базата на своята експертиза и знания. Този тип икономика се оценява на милиарди долари, а пандемията от Covid-19 допълнително катализира нейното развитие, защото много хора загубиха своите тогавашни работи, започнаха да мислят какво ще правят в бъдеще, а други просто скучаеха. Всичко това направи така, че дигиталният бизнес се разви значително през последните две години и много хора най-накрая се престрашиха да станат дигитални предприемачи", обяснява Итън Пиърс, директор на CryptoAssets Institute, по време на тазгодишното издание на Digitalk Conference.

За създателите на съдържание е много важно да могат да оцеляват, ако са решили да изградят целия си живот върху това занимание. Това зависи от възможностите, които платформите дават за монетизация и дигитални плащания. В същото време много от тях удържат до 30% от приходите. Това е приемливо, защото те дават видимост, но е важно да бъде измислена по-справедлива система, а това е свързано с изграждането на общност и ангажирането на последователите. В момента в тази посока се използват много социални мрежи, но идеята е това да продължи да се прави, без да бъдат използвани централизирани платформи.

Итън Пиърс, директор на CryptoAssets Institute.
Итън Пиърс, директор на CryptoAssets Institute.

Web3 - едно логично продължение

Терминът Web3 е въведен през 2014 г. от съоснователя на Ethereum Гавин Ууд, а през 2021 г. налагането на концепцията е подето от множество ентусиасти в сферата на криптовалутите, технологични компании и организации за рисков капитал.

За да разберем обаче в дълбочина идеите, на които почива Web3, трябва да знаем какво съдържание носят понятията Web1 и Web2. Ако се върнем към края на 90-те години и началото на новия век, ще видим, че интернет страниците просто дават информация, която потребителите могат да четат, без каквато и да било възможност за обратна комуникация. С Web2 мрежата става динамична и потребителите вече могат да създават съдържание. Централизирани платформи като социалните медии и YouTube позволяват на потребителите да се превърнат в създатели и да изпращат собствено съдържание до други потребители. Така стигаме до Web3 - следващото еволюционно стъпало на глобалната мрежа, базирано върху децентрализацията. Тук отново става дума за съдържание, създадено от потребителите, но не непременно доставяно през централизираните платформи.

"Ако биткойн и останалите криптовалути биха могли да бъдат наречени програмируеми пари, то концепцията за Web3 може да бъде наречена концепция за програмируемо съдържание, за програмируема общност. Това е икономика на създателите на съдържание, което включва както независимите, индивидуалните издатели, така и комерсиалните брандове", обяснява Итън Пиърс. И добавя: "Web3 превръща централизираната икономика в децентрализирана, като основната цел е създаването на персонална дигитална икономика. Става дума не за това платформи като YouTube и Instagram да осигуряват приходи на създателите на съдържание или обратно, а за това самите създатели да използват блокчейн технологии и токени, за да направят комуникацията си с хората, които ги подкрепят, по-близка."

Затова и освен че очакват новата итерация на глобалната мрежа да осигури по-високи нива на сигурност на данните, оптимизирани възможности за мащабируемост на дейностите и по-добра защита на потребителската информация, анализаторите виждат в нея инструмент срещу влиянието на големите технологични компании.

Нови възможности за създателите на съдържание

По думите на директора на CryptoAssets Institute никога в историята не са били насочвани толкова инвестиции в платформи и инструменти, които помагат на хората да бъдат създатели на съдържание, в резултат на което никога не е имало и по-подходящо време да станеш такъв, въпреки голямата конкуренция. Това се потвърждава и от изнесената от него статистика - поне половината от десетте най-големи канала в YouTube са създадени през последните две години.

"Най-важното е да се разбере, че тайната на успеха при Web3 е в създаването на общности. Успехът в икономиката на създателите на съдържание се крие именно в идеята за създаване на общности. Да привлечеш хората наоколо към това, което създаваш. Да създадеш персонален бранд. Подкастърите, визуалните артисти, създателите на видеосъдържание, музикантите, художниците ще могат да създават общности, които да ги подпомагат в тяхната работа. Пет лева на месец не звучи много за отделен потребител, но ако имате хиляда души, които харесват какво правите, това може да направи нещата интересни много бързо", категоричен е той и дава пример, че дори към днешна дата много журналисти печелят повече пари от собствените си уебстраници, отколкото от работата си дори за най-реномираните издания.

По друг начин казано, във времена, в които създателите на съдържание искат да имат възможно най-голям контрол над своята работа, а темата за таксите, налагани от интернет платформите, става все по-наболяла, концепцията за Web3 идва с обещанието да овласти авторите както никога досега по отношение на разпространението, видимостта и управлението на тяхната продукция. За да се случи това обаче, трябва да бъде преодоляна съпротивата на най-големите технологични компании, които се очаква да бъдат големите губещи от тази трансформация. Едновременно с това анализаторите посочват редица предизвикателства пред нейната реализация - от периодичните сривове на криптопазарите, които дискредитират блокчейн технологията, през трудностите при разработката на работеща екосистема до опасенията за хаос, който може да предизвика подобна децентрализация. Така че развитието предстои и само времето ще покаже дали Web3 ще се окаже жизнеспособна концепция или едно добро пожелание.

Демократизацията на достъпа до технологии от последното десетилетие даде възможност на всеки потребител да се превърне в създател на съдържание, докато седи в собствения си хол. Ако някога достъпът до професионално звукозаписно студио беше нещо изключително трудно, в момента с не особено сериозен бюджет човек може да има такова у дома. Ако някога създаването на новини беше прерогатив основно на професионални журналисти, в момента всеки може да снима и да споделя видяното от него, превръщайки го в новина. Подкасти, видеоканали, блогове, интернет страници - никога в историята обикновеният човек не е бил толкова овластен да бъде създател.

Монетизацията на цялото това съдържание обаче отваря съвсем различен разговор. За да бъде развита екосистема, която да гарантира на създателя на съдържание, че ще успее да превърне труда си в стандарт на живот, огромна роля играят централизирани платформи като Facebook, LinkedIn, YouTube, Instagram и т.н. Това превърна въпросните платформи в едни от най-скъпите компании в глобален мащаб, а темата за това дали създателите на съдържание получават справедлив дял от това развитие продължава да е в светлината на прожекторите от години.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК