Финландия е една крачка по-близо до въвеждането на система за дигитална идентификация, след като миналия месец одобри законодателно предложение в тази връзка. Очаква се още от следващата година гражданите на страната да могат да доказват своята самоличност, използвайки приложение на смартфона или таблета си.
Предвижда се апликацията да работи както при лично, така и при онлайн обслужване. Властите изтъкват, че дигиталната идентичност ще подобри възможностите на хората да управляват своите данни и ще улесни ежедневните им задачи, като им предостави повече удобство във всичко - от пазаруването до общуването с администрацията.
Междувременно страната се опитва и да обнови системата си за лични идентификационни кодове, за да гарантира полово неутрални номера за социално осигуряване. От правителството изтъкват, че въвеждането на полово неутралните лични идентификационни кодове няма да променят съществуващите такива. Те ще бъдат въведени през 2027 г. и издавани за хората, родени или преместващи се във Финландия след това.
Другата цел на реформата е да се ускори процесът за издаване на идентификационни кодове за чуждестранните граждани. По думите на министъра по икономическите въпроси на Финландия Мика Линтила много сектори в момента изпитват недостиг на кадри и компаниите имат нужда от бързо наемане на чуждестранни таланти. "Възможността за по-бързо издаване на лични идентификационни кодове ще подпомогне базираната на работа имиграция", посочва Линтила.
Законодателните предложения, свързани с дигиталната идентичност и личните идентификационни кодове, се очаква да влязат в парламента през есента на тази година. Дигиталната идентификация е част от по-широкия проект за цифрова трансформация на страната до 2030 г.
В очакване на единния европейски дигитален портфейл
Междувременно ЕС работи по въвеждането на единен европейски дигитален портфейл. За първи път през есента на 2020 г. комисията разкри своите планове за разработването на надеждни дигитални идентичности, които могат да бъдат използвани в целия блок.По данни на Евробарометъра 72% от потребителите искат да знаят как техните данни са обработвани, когато използват профили в социалните мрежи, а 63% от гражданите искат сигурна единна цифрова лична карта за всички онлайн услуги. Същевременно днес едва около 60% от жителите на ЕС в 14 държави членки могат да използват своята национална електронна лична карта в чужбина.
"Всеки път, когато приложение или уебсайт поискат от нас да създадем нова цифрова самоличност или да влезем лесно в системата през голяма платформа, нямаме представа какво реално се случва с нашите данни. Поради това комисията ще предложи сигурна европейска електронна самоличност. Такава, в която имаме доверие и която всеки гражданин може да използва навсякъде в Европа за извършване на различни действия: от плащане на данъци до наемане на велосипед. Технология, при която можем сами да контролираме кои данни се използват и по какъв начин", коментира председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен през септември 2020 г.
Почти година по-късно ЕС потвърди, че вече работи по нов дигитален портфейл, чиято сигурност ще бъде гарантирана с биометрични данни. Той ще позволява на гражданите на блока да потвърждават своята самоличност, да имат достъп до услуги на публичния и частния сектор в рамките на ЕС, както и да съхраняват дигитални документи.
Официалното пускане на дигиталния портфейл за идентификация се очаква да бъде септември тази година, като преди това комисията призова държавите членки да работят по набор от инструменти, с които да отговорят на техническите изисквания на бъдещата система.
Финландия е една крачка по-близо до въвеждането на система за дигитална идентификация, след като миналия месец одобри законодателно предложение в тази връзка. Очаква се още от следващата година гражданите на страната да могат да доказват своята самоличност, използвайки приложение на смартфона или таблета си.
Предвижда се апликацията да работи както при лично, така и при онлайн обслужване. Властите изтъкват, че дигиталната идентичност ще подобри възможностите на хората да управляват своите данни и ще улесни ежедневните им задачи, като им предостави повече удобство във всичко - от пазаруването до общуването с администрацията.