ЕС прие законодателните актове, ограничаващи технологичните гиганти

Pixabay.com
pixel2013

ЕС прие законодателните актове, ограничаващи технологичните гиганти

Законодателният акт за цифровите пазари и този за цифровите услуги влизат в сила в началото на 2024

Мария Динкова
359 прочитания

Pixabay.com

© pixel2013


След месеци на преговори и процедурни трудности Европейският съюз прие законодателните актове за цифровите пазари и услуги, които имат за цел да ограничат технологичните гиганти. Новите разпоредби обещават по-справедлива конкуренция, подобрена защита на неприкосновеността, както и прекратяване на подвеждащите практики.

Законодателният акт за цифровите услуги (DSA) е насочен към онлайн платформи като Facebook, Amazon и Google. От тях ще се изисква да поемат по-голяма отговорност за съдържанието на своите страници, включително да предотвратяват продажбата на незаконни или небезопасни стоки на своите сайтове. Също така новите правила ще дадат възможност на потребителите да научат как и защо даден алгоритъм им препоръчва определено съдържание. Не на последно място, компаниите вече няма да могат да използват чувствителни лични данни за таргетиране на реклами, както и заблуждаващи модели, при които дизайн на страница подтиква да се отговори с "да", когато потребителят предпочита да кажа "не" (например за присъединяване към услуга или за отказ от услуга).

Като цяло колкото по-голяма е платформата, толкова по-голяма отговорност ще носи тя. Сайтовете с 45 млн. или повече месечни потребители ще бъдат обект на самостоятелен одит, за да се гарантира, че те не допускат фалшиви новини или незаконно съдържание. Платформите също така ще трябва да отворят своите алгоритми и данни на одобрени изследователи, за да им позволят да изучат ефектите и потенциалните вреди, до които съответната система може да доведе.

От своя страна Законодателният акт за цифровите пазари (DMA) също е насочен към технологичните компании, но акцентът е повече върху създаването на равни условия за бизнеса. В този смисъл в неговия фокус попадат компании като Google, Microsoft и Apple, които могат да злоупотребяват чрез своя мащаб. За целта разпоредбите предвиждат гарантирането на по-добра съвместимост с по-малките конкурентни услуги. Освен това платформите няма да могат да дават предимство на своите собствени системи, например както Google дава приоритет на собствената си услуга за пазаруване.

Същевременно компаниите, които не спазват правилата, ще трябва да платят до 10% от своя глобален оборот за предишната година. А тези стойности могат да скочат до 20% от глобалния оборот, ако се устави "повторно несъответствие". Очаква се Законодателният акт за цифровите услуги да влезе в сила на 1 януари 2024 г. (освен ако няма процедурни закъснения), докато този за цифровите пазари - скоро след това. Впоследствие основните платформи ще имат още шест месеца, за да се приготвят за новите правила.

Макар и двете регулации да са насочени само към гражданите на ЕС, техният ефект ще се усети навсякъде. Технологичните компании например могат да решат, че за тях е по-изгодно да приложат една стратегия глобално, и по този начин изискванията на блока ще се превърнат в тяхна отправна точка. От друга страна, властите в останалите държави могат да се вдъхновят от европейския опит и също да въведат подобни изисквания към организациите в сектора, както се случи по-рано с GDPR.

Подкрепа от GSMA и ETNO

От Асоциацията на мобилните оператори (GSMА) и Европейската асоциация на операторите на телекомуникационни мрежи (ETNO) изказаха своите поздравления за постигнатото от европейските институции. По думите на Пиерантонио Рицо, директор по въпросите на ЕС в GSMA двата законодателни акта са значителна стъпка напред за възстановяването на равенството във веригата за създаване на стойност в интернет.

"GSMA и ETNO поздравяват институциите на ЕС, че превърнаха водещата мантра на DSA - това, което е незаконно офлайн, трябва да е незаконно и онлайн - в реалност. Ние особено аплодираме техните усилия да постигнат баланс между предотвратяването на разпространението на незаконно съдържание онлайн и уважението към фундаменталните права, признавайки, че посредниците трябва да носят отговорност, пропорционална на тяхната роля в разпространението на подобни материали", допълва Рицо.

По отношение на DMA от Асоциацията припомнят, че телеком индустрията отдавна настоява за гарантиране на справедливост и конкуренция на дигиталните пазари. "GSMA и ETNO ще разчитат на Европейската комисия и националните власти да гарантират ефективното спазване на DSA и DMA, като ще останем бдителни, за да подсигурим, че тяхното прилагане ще отговори на обещанията", заключва Рицо.

След месеци на преговори и процедурни трудности Европейският съюз прие законодателните актове за цифровите пазари и услуги, които имат за цел да ограничат технологичните гиганти. Новите разпоредби обещават по-справедлива конкуренция, подобрена защита на неприкосновеността, както и прекратяване на подвеждащите практики.

Законодателният акт за цифровите услуги (DSA) е насочен към онлайн платформи като Facebook, Amazon и Google. От тях ще се изисква да поемат по-голяма отговорност за съдържанието на своите страници, включително да предотвратяват продажбата на незаконни или небезопасни стоки на своите сайтове. Също така новите правила ще дадат възможност на потребителите да научат как и защо даден алгоритъм им препоръчва определено съдържание. Не на последно място, компаниите вече няма да могат да използват чувствителни лични данни за таргетиране на реклами, както и заблуждаващи модели, при които дизайн на страница подтиква да се отговори с "да", когато потребителят предпочита да кажа "не" (например за присъединяване към услуга или за отказ от услуга).

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК