Apple заплашена от 1 млрд. рубли глоба в Русия

Unsplash.com
Medhat Dawoud

Apple заплашена от 1 млрд. рубли глоба в Русия

Компанията е обвинена в злоупотреби на пазара на iOS приложения

Александър Главчев
249 прочитания

Unsplash.com

© Medhat Dawoud


Федералната антимонополна служба на Русия (ФАС) обвини американската Apple в нарушаване на антимонополното законодателство чрез злоупотреба с господстващото си положение на пазара за разпространение на приложения за iOS. Според изявление на надзорния орган компанията на практика забранява разработчиците на приложения да информират клиентите си възможност да плащат за покупки извън App Store, както и да използват алтернативни методи за плащане.

"Apple изисква от разработчиците да премахват връзки към свои интернет ресурси и да променят функционалности на приложенията, така че регистрационният формуляр да не води към външни сайтове. В противен случай компанията не допуска приложения в App Store", обясняват от ФАС. Допълва се, че Apple взима комисиона от всяко плащане в размер на 15-30%. Следователно редица приложения са много по-евтини на уебсайта на разработчиците, отколкото в магазина на ИТ гиганта.

ФАС се зае със спорните правила на App Store още през лятото на 2021 г. Сред възпротивилите се срещу тях бе и основателят на Telegram - Павел Дуров.

Apple е пренебрегнала предупреждения от антимонополния орган от октомври 2021 г. Сега компанията е заплашена от санкция, базирана на нейния оборот, като тя може да достигне 1 млрд. рубли (33,8 млн. лв.).

Правилата в App Store не се харесват и на разработчици от други страни. През 2020 г. американската компания Epic Games заведе дело срещу Apple в съда на Северния окръг на Калифорния (САЩ), тъй като беше недоволна от 30% комисионна. Разработчиците пуснаха мобилна версия на своята игра Fortnite и направиха 20% отстъпка за нея, ако тя бъде закупена директно от разработчика. В отговор Apple спря да продава играта в своя магазин. Редно е да се отбележи, че разработчикът на Fortnite е в същата ситуация и с Google.

Позицията на Epic Games бе подкрепена Facebook, Spotify и и други компании в крайна на Apple бе принудена да направи известни отстъпки. От там обявиха, че намаляват комисионната на 15% за разработчиците, които печелят по-малко над 1 милион долара годишно. Подобни съдебни спорове с компанията обаче започнаха и в други страни.

Не навсякъде обаче комисионата е една и съща. Южна Корея например прие закон, забраняващ на Apple и Google да налагат използването на техните платежни системи. Там комисионата при плащане, заобикаляйки App Store, ще бъде 26%.

В Япония Apple също постигна споразумение с антимонополните органи през септември 2021 г. относно някои приложения, така че техните разработчици вече да могат да се свързват със свои уебсайтове. От 2022 г. Apple разреши връзки към свои собствени сайтове в своя магазин, функция, достъпна за разработчици на стрийминг услуги, както и приложения за четене на книги, списания и вестници. Вероятно в близо бъдеще компанията вероятно ще добави такава опция за всички категории.

През септември 2021 г. Epic Games все пак загуби съда. Тя беше призната за виновна и осъден да плати обезщетение в размер на 12 млн. долара за нарушаване на правилата. Въпреки това единствената точка, в която Apple губи, са връзките и бутоните в приложенията към външни методи на плащане, които тя все пак ще трябва да разреши.

Федералната антимонополна служба на Русия (ФАС) обвини американската Apple в нарушаване на антимонополното законодателство чрез злоупотреба с господстващото си положение на пазара за разпространение на приложения за iOS. Според изявление на надзорния орган компанията на практика забранява разработчиците на приложения да информират клиентите си възможност да плащат за покупки извън App Store, както и да използват алтернативни методи за плащане.

"Apple изисква от разработчиците да премахват връзки към свои интернет ресурси и да променят функционалности на приложенията, така че регистрационният формуляр да не води към външни сайтове. В противен случай компанията не допуска приложения в App Store", обясняват от ФАС. Допълва се, че Apple взима комисиона от всяко плащане в размер на 15-30%. Следователно редица приложения са много по-евтини на уебсайта на разработчиците, отколкото в магазина на ИТ гиганта.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК