YouTube или Spotify – кой е лидерът при подкастите?

Pixabay.com
Macb3t

YouTube или Spotify – кой е лидерът при подкастите?

Изборът на потребителите е дали да слушат, или да гледат любимите си предавания

Мария Динкова
281 прочитания

Pixabay.com

© Macb3t


Пространството на подкастите непрекъснато се разширява и те със сигурност са сред най-модерните тенденции в дигиталното аудио. През последните няколко години броят на слушателите се увеличи значително, скачайки от 332 млн. през 2020 г. до 424 млн. през 2022 г. А според последните прогнози на Statista този брой се очаква да надхвърли 500 млн. души през 2024 г.

Големият въпрос, който обаче вълнува индустрията, е коя платформа ще завоюва лидерската позиция. Оказва се, че настроенията на отделните континенти се различават значително, а потребителите все още се лутат между това дали предпочитат да слушат, или да гледат любимото си съдържание.

Според ново изследване Podcast 360 на Luminate YouTube се оказва най-използваната платформа за подкасти в САЩ, като 78% от слушателите на или над 13-годишна възраст казват, че я използват за своите програми. По този начин брандът на Google определено изпреварва другите лидери в сектора, а именно Spotify и Apple Podcasts.

YouTube излиза на преден план

Значителен фактор за тази тенденция е все по-голямата популярност на видео подкастите. Макар слушането все още да е основният начин, по който потребителите следят създателите на съдържание, 83% от анкетираните споделят, че слушат програмите, а 59% ги гледат. Сред запитаните освен това 42% признават, че използват и двете форми. Spotify и Apple също предлагат видео подкасти, но YouTube определено е първенец по отношение на видеосъдържанието.

В допълнение финансовият елемент се оказва също определящ за избора на платформа от потребителите. Почти две трети споделят, че цената за абонамент е важен фактор, а за 56% удобството на използване също има ключово значение. За разлика от Spotify и Apple Podcasts, YouTube има и допълнителна функция като част от търсачката на Google, а след като много от потребителите вече разчитат на платформата за други задачи, защо не и за подкасти. Досега YouTube не участваше особено активно в подкаст надпреварата, но това вече се променя. През юли платформата пусна своята официална подкаст страница, засега тя обаче е достъпна само в САЩ. Всъщност това е и първата значима стъпка на YouTube за консолидиране на подкаст слушанията.

Подкастите обаче все още са малка част от приходите на гиганта, като от тях той е получил едва 28,8 млрд. долара през миналата година. Същевременно цялата подкаст индустрия едва надхвърли 1 млрд. долара през 2021, показват данни на Interactive Advertising Bureau.

Европейският пазар

За разлика от американския европейският подкаст пейзаж сам по себе си е доста разнообразен, което до голяма степен се дължи на различните предпочитания на слушателите в отделните страни. Въпреки това могат да се видят някои общи тенденции. Потребителите обичат да използват подкаст продуктите за забавление, информация, по време на пътуване или разходни. Сред водещите жанрове най-търсени са предаванията за наука, култура и общество, както и комедийните такива. По отношение на най-популярни подкаст заглавие, то те зависят от страната и обикновено са на местния език.

Аудиторията за подкасти е Европа обаче продължава да изостава спрямо САЩ, като също така е трудно да се намерят общи данни за нейната големина на континента. В тази връзка е интересно да се отбележи, че цели 17% от европейците не знаят какво е подкаст спрямо едва 9% от американсците, показват данни от доклада 2021 Digital News Report на Reuters Institute.

Особено ясно тази тенденция се вижда и при рекламите, за които разходите в Европа се очаква да надхвърлят 200 млн. евро през 2023 г., разкриват от Statista. За сравнение, в САЩ разходите за подкаст рекламиране ще достигнат 2 млрд. през същата година. Добрата новина, разбира се, е, че пазарът на Стария континент има огромен потенциал за разширяване.

По отношение на предпочитаните от европейците платформи тук отново трите водещи си разделят първото място. Spotify определено е основното приложение предпочитано от по-младите потребители през 2022 г., докато по-възрастните поколения се насочват към YouTube. Във Франция пък Apple Podcasts оглавява класациите, като почти половината от слушателите избират именно тази платформа за любимите си програми. Дали това съотношение ще се запази предстои да видим, а кой ще бъде лидерът до голяма степен ще зависи от това дали подкаст гледанията ще изместят слушанията.

Пространството на подкастите непрекъснато се разширява и те със сигурност са сред най-модерните тенденции в дигиталното аудио. През последните няколко години броят на слушателите се увеличи значително, скачайки от 332 млн. през 2020 г. до 424 млн. през 2022 г. А според последните прогнози на Statista този брой се очаква да надхвърли 500 млн. души през 2024 г.

Големият въпрос, който обаче вълнува индустрията, е коя платформа ще завоюва лидерската позиция. Оказва се, че настроенията на отделните континенти се различават значително, а потребителите все още се лутат между това дали предпочитат да слушат, или да гледат любимото си съдържание.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК