Google е изправена пред две дела, които могат да доведат до плащане на обезщетение от 25 млрд. евро заради нейните практики в сферата на дигиталните реклами. Компанията е обвинена в антиконкурентно поведение и злоупотреба с доминираща позиция на пазара на рекламни технологии.
Сред пострадалите от досегашните правила на гиганта са издатели, които поставят онлайн банерни реклами на своите страници, включително вестници, списания, блогове и други дигитални медийни сайтове. През следващите седмици от тяхно име ще бъдат заведени отделни съдебни дела - в Нидерландия и в Обединеното кралство, с които ще се настоява за компенсация от страна на Google.
Рекламите във вестниците бяха силно ударени от навлизането на Google през последните две десетилетия. Само през 2020 г. например гигантът изкарва 147 млрд. долара приходи от онлайн реклами, като това включва реклами в търсачката, YouTube и Gmail - което е повече от всяка друга компания в света. Всъщност Google и Facebook са доминиращите играчи на пазара за дигитални реклами, контролиращи над 70% от онлайн рекламите.
Рекламните технологии
На този фон не е изненадващо, че продажбата на дигитално рекламно пространство се превърна в ценен източник на приходи за издателите, включително за глобалните новинарски сайтове, както и за по-малки играчи като независими блогъри, които се съгласяват да включват реклами на страниците си безплатно.Европейската комисия и британските власти разследват дали доминацията на Google в сектора на рекламните технологии дава несправедливо предимство пред конкурентите и рекламодателите. Именно рекламните технологии стоят зад онлайн рекламите, които потребителите виждат на своите телефони или когато използват мрежата. А Google е най-големият и важен доставчик на подобни решения с пазарен дял, надхвърлящ 90%.
От своя страна британският регулатор търси компенсация за собствениците на уебсайтове, които са рекламирали с банери. Ако се постигне успех различни групи - от големи медийни сайтове до малки и средни бизнеси, произвеждащи свое собствено онлайн съдържание - ще могат да получат обезщетение, пише BBC. Разбира се, подобно дело може да се проточи с години, но в крайна сметка може да даде тласък гигантът да промени своите практики.
"Google работи конструктивно с издателите в Европа - нашите инструменти за рекламиране и тези на много други конкуренти в сферата на рекламните технологии, помагат на милиони уебсайтове и приложения да финансират своето съдържание и да позволяват на компании от всякакви размери ефективно да достигат до нови потребители", отбелязва говорителят на Google, цитиран от The Guardian. По думите му тези услуги се адаптират и развиват в партньорства с някои издатели, а за компанията искът е спекулативен и опортюнистичен.
Това определено не е първият случай, в който регулаторните органи разследват гиганта и са готови да поискат значителни парични санкции като компенсация. Още миналата година френските власти наложиха 220 млн. евро глоба на Google, която се съгласи да я плати и да промени някои свои практики при рекламните технологии.
Google е изправена пред две дела, които могат да доведат до плащане на обезщетение от 25 млрд. евро заради нейните практики в сферата на дигиталните реклами. Компанията е обвинена в антиконкурентно поведение и злоупотреба с доминираща позиция на пазара на рекламни технологии.
Сред пострадалите от досегашните правила на гиганта са издатели, които поставят онлайн банерни реклами на своите страници, включително вестници, списания, блогове и други дигитални медийни сайтове. През следващите седмици от тяхно име ще бъдат заведени отделни съдебни дела - в Нидерландия и в Обединеното кралство, с които ще се настоява за компенсация от страна на Google.