Напускане на ключови кадри забавя проекта за уеб търсачка на Apple

PixaBay.com
janjf93

Напускане на ключови кадри забавя проекта за уеб търсачка на Apple

Напусналите служители се присъединиха към Google

Александър Главчев
230 прочитания

PixaBay.com

© janjf93


Дългосрочният и амбициозен проект на Apple за създаване на интернет търсачка се сблъсква с трудности, след като ключови участници в него напуснаха компанията и се присъединиха към Google, с която компанията възнамерява да се конкурира, съобщи изданието The Information.

Apple има амбиции да се сдобие със собствена търсачка от десетилетия. През 2018 г. тя купи стартъпа Laserlike, създаден от бивши кадри на Google, който създаде услуга за препоръчване на уебсайтове за потребители въз основа на техните интереси и навици на сърфиране. Apple интегрира решението на компанията в Siri и явно бе решила да използва опита в разработката им за мащабния проект.

Трима от основателите на Laserlike напуснаха компанията и се присъединиха отново към бившия си работодател. Един от тях е Шринивасан Венкатачари, който заемаше поста старши директор на Apple Search Technology Team. Под негово командване са работили около 200 специалисти. Отделът наред с други неща се е занимавал и с подобряване на работата на услугите Spotlight и Siri.

Той е докладвал на вицепрезидента на Apple по машинно обучение и изкуствен интелект Джон Джанандреа - бивш изпълнителен директор на Google. Венкатачари се завърна в интернет гиганта, поемайки поста вицепрезидент по иженеринговите въпроси. Останалите съоснователи на Laserlike, Стивън Бейкър и Ананд Шукла, също се върнаха Google и сега са под негово командване.

Защо Apple иска своя търсачка

В момента Google плаща на Apple до 20 млрд. долара годишно само за да направи търсачката си основна за всички устройства на Apple. За самата Apple това е много изгодна сделка, вниманието на антимонополните регулатори към нея става все по-интензивно.

Напускането на съоснователите на Laserlike може да забави стартирането на собствената търсачка на Apple с много години, считат наблюдатели. Според The Information стартът ѝ може да бъде отложен четири години. Стъпката вероятно ще повлече със себе си и увеличение на финансовите инвестиции.

Паралелно интересът на регулаторите към сделката с Google може да накара Apple да сключи подобен договор със софтуерния гигант Microsoft. Тя стои зад значително по-малко популярната търсачка Bing с глобален пазарен дял от едва 3,57% срещу 92,37% на Google (данни на StatCounter за октомври 2022 г.). В България делът на Google е дори по-висок - 96,05%. Bing е на второ място с 3,19%.

Дългогодишна одисея

Първата информация, че Apple работи върху интернет търсачка, се появи в началото на XXI век, няколко години след старта на Google (1998 г.). До реализиране на тази идея обаче така и не се стигна. Вместо това през 2006 г. бе стартиран проектът Spotlight - машина за търсене на файлове в macOS, която по-късно се появи и в iOS.

През следващите години периодично се появяваха съобщения, от които ставаше ясно, че компанията не е загубила интереса си към темата. През 2009 г. слуховете в тази посока се оказаха верни отчасти - Apple създаде търсачка за iTunes и своя магазин за приложения App Store.

Друг намек, че Apple продължава да гледа в тази посока, беше придобиването на споменатата Laserlike през 2018 г. Старт на уеб търсачка обаче отново не последва, но през 2020 г. отново се заговори за потенциално изоставяне на услугата на Google. Сред причините бе стартът на голямо антитръстово дело в САЩ. Според властите практиката да се плаща, за да се наложи една търсачка по подразбиране на всички устройства, затваря възможността за иновации и размествания на пазара.

Дългосрочният и амбициозен проект на Apple за създаване на интернет търсачка се сблъсква с трудности, след като ключови участници в него напуснаха компанията и се присъединиха към Google, с която компанията възнамерява да се конкурира, съобщи изданието The Information.

Apple има амбиции да се сдобие със собствена търсачка от десетилетия. През 2018 г. тя купи стартъпа Laserlike, създаден от бивши кадри на Google, който създаде услуга за препоръчване на уебсайтове за потребители въз основа на техните интереси и навици на сърфиране. Apple интегрира решението на компанията в Siri и явно бе решила да използва опита в разработката им за мащабния проект.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК