Метавселената е все още в своя ранен етап на развитие, като дори нейната дефиниция продължава да еволюира. Въпреки това вече има индикатори за предизвикателствата, които ще трябва да преодоляваме в това ново пространство.
Метавслената се приема за следващата стъпка от развитието на интернет, но е доста вероятно да минат десетилетия, преди да достигне пълния си потенциал. Благодарение на възможностите на добавената и виртуалната реалност тя ще предложи на потребителите поглъщащо изживяване, което ще промени напълно начина, по който взаимодействаме с технологиите.
До този момента обаче има още време, а сега е важно да се фокусираме върху поставянето на основите на това виртуално пространство. Подобно на други трансформиращи иновации като облачните услуги и изкуствения интелект, именно първите потребители и лидери - включително инвеститори и главни изпълнителни директори - ще оформят бъдещия облик на метавселената. В тази връзка анализаторите от McKinsey решават да изследват въпроса каква роля в този процес ще играят жените.
В своето проучване за създаването на стойност в метавселената от юни тази година компанията установява, че вече се наблюдава разрив между половете, подобен на този, който съществува в компаниите от Fortune 500 и стартъпите, където по-малко от 10% от главните изпълнителни директори са жени, само 17% от рисковия капитал отива при фирми, ръководени от жени, и едва 15% от генералните партньори във фондовете за рисков капитал в САЩ са жени.
"Реалността е, че жените прекарват повече време в прото-метавселената в сравнение с мъжете и според нашите данни те е по-вероятно да оглавят и имплементират инициативи в метавселената. Въпреки това, както е в целия технологичен сектор, представителките на нежния пол са малцинство в икономиката на метавселената. Както предприемаческият капитал, така и ролите на изпълнителните директори във виртуалното пространство остават непропорционално запазени за мъже", коментират от McKinsey.
Ето кои са петте водещи фактора, които още днес показват каква е ролята на жените за развитието на новото виртуално пространство:
- Повече жени са опитни потребители в метавселената
41% от жените, участвали в проучването, са използвали платформа за метавселена или са участвали в дигитален свят за повече от година в сравнение с 34% от мъжете. В допълнение повече жени са прекарали значително време в метавселената: 35% отделят по повече от три часа на седмица във виртуалното пространство спрямо 29% от мъжете.
- Жените са водещи при хибридно използване на метавселената
Данните разкриват още, че представителките на нежния пол е по-вероятно да се ангажират с хибридно използване на метавселената, преплитайки физическия и дигиталния свят за игри, фитнес, обучение, събития на живо, пазаруване чрез AR и VR технологии. За сравнение, мъжете предпочитат да използват метавселената за изцяло дигитално изживяване като гейминг, търгуване на NFT и присъствие на социални събития.
- Жените внедряват повече инициативи за метавселената
Анкета сред почти 450 мениджъри жени разкрива, че 60% от тях са приложили повече от две инициативи, свързани с метавселената, в своите организации. Също така тези директори е 20% по-вероятно в сравнение със своите колеги мъже да внедрят множество инициативи за метавселената, особено в сектора на маркетинга, обучението на служители и продуктовия дизайн.
- Жените лидери са рядкост в икономиката на метавселената
Числата ясно показват, че жените потребители и лидери са проактивни по отношение на използването на новото виртуално пространство и реализирането на инициативи в него. Същевременно обаче те са изключени от лидерските роли в икономиката на метавселената. През последните пет години ръководени от мъже компании, свързани с метавселената, са получили по-голям дял от общото финансиране на предприемачи, в сравнение с фирмите, ръководени от жени.
- Стандартите за метавселената се определят от мъже
Не на последно място, трябва да се отбележи, че в организациите, оформящи стандартите за метавселената, 90% от лидерските роли се заемат от мъже. Например такива са организациите, които имат за цел да създадат норми за съвместимост като Metaverse Standards Forum и Open Metaverse Alliance for Web3 (OMA3). В техните членове само между 8% и 10% от компаниите, са ръководени от жени.
"Метавселената има потенциала да донесе значителна промяна в глобалната икономика, както и да създаде нови и повече равни възможности за всички, които я използват - заради което е наложително всички участващи да разберат динамиката. Според ранните индикатори жените може би вече са значителна потребителска база в метавселената. Следователно е особено важно да се справим със съществуващото неравенство между половете в лидерските роли, докато метавселената е все още в начален етап на формиране", изтъкват анализаторите. Според експертите, за да се преодолеят тези трудности, е необходимо да се въведе повече разнообразие в компаниите и коалициите, които днес работят по създаването и организиране на новото виртуално пространство.
Метавселената е все още в своя ранен етап на развитие, като дори нейната дефиниция продължава да еволюира. Въпреки това вече има индикатори за предизвикателствата, които ще трябва да преодоляваме в това ново пространство.
Метавслената се приема за следващата стъпка от развитието на интернет, но е доста вероятно да минат десетилетия, преди да достигне пълния си потенциал. Благодарение на възможностите на добавената и виртуалната реалност тя ще предложи на потребителите поглъщащо изживяване, което ще промени напълно начина, по който взаимодействаме с технологиите.