От известно време доста се говори за метавселената, но, изглежда, засега не е постигнат особен напредък по отношение на нейното приложение и масово използване. Meta, която беше една от първите компании с планове за развитие на подобна платформа, вече е похарчила 36 млрд. долара в тази посока, а успехът е още далеч и са необходими дори повече инвестиции.
В тази връзка в скорошното си проучване Don't Let FOMO Dictate Your Metaverse Strategy анализаторската компания Forrester разглежда какво трябва да направят компаниите, за да се подготвят, и какъв подход трябва да предприемат по отношение на използването на новото виртуално пространство.
Според Марта Бенет, вицепрезидент във Forrester, бизнесът трябва да предприема методичен подход за инвестиране и взимане на стратегически решения за технологичното портфолио. А както подсказва и самото заглавие на изследването, страхът от изоставане не трябва да е определящ при създаването на стратегията за метавселената.
Липса на потребителско търсене
Резултатите от доклада показват, че няма силно потребителско търсене на изживяване в метавселената. Според анализаторите това е свързано с факта, че потребителите са като цяло слабо запознати с възможностите на технологията. Например само 23% от американските пълнолетни потребители са запознати с метавселената (или това, което те мислят, че е метавселената). Също така по-малко от половината от днешните потребители отбелязват, че има вероятност някога да използват метавселената.
Метавселената към момента не може да грабне вниманието на потребителите и й липсват ключови съставки за масов успех. "Бъдещите изживявания ще бъдат по-всепоглъщащи, смесвайки все повече физическото и дигиталното, а много от технологиите, които стоят в основата, вече съществуват", отбелязва Бенет. Тя обаче подчертава, че мавселената далеч не е завършена и не съществува все още в пълната си форма. Новото виртуално пространство със сигурност няма да се появи изведнъж, като то ще продължи да се развива във времето и засега сме само в началото на едно дълго пътуване. Настоящите игри и изживявания, които носят етикета "метавселена", са само предшественици на реалната среда, изтъква експертът.
Данните показват още, че към момента Web3 виртуалните светове и игри са преди всичко интересни за ентусиастите в сферата на криптоактивите. Макар че поддръжниците на Web3 приравняват концепцията с тази за метавселената, от Forrester изтъкват, че това не е така. Според анализаторите има известно припокриване, когато става дума за незаменими токени (NFT), но нито днешните предшественици, нито бъдещите метавселени зависят от Web3.
Експертите разкриват и кои са новите технологии, свързани с метавселената, които ще имат важно място в нейното развие. В дългосрочен план няколко от тях ще започнат да се използват по-широко, а именно разширена реалност, Web3 и TuringBots.
Какво да очакваме през 2023?
От анализаторската компания очакват истинската форма на метавселената да се появи към края на десетилетието, като тя ще бъде слоят за 3D изживяването на интернет - подобно както днес глобалната мрежа е 2D.
А към момента, на фона на икономическата нестабилност, от Forrester прогнозират зимен сезон за метавселената и NFT, което ще охлади пазара. В средносрочен план това обаче ще има положително влияние, тъй като ще позволи на технологичните доставчици и фирми да свършат трудната работа по изграждането на инфраструктурата и приложенията, които постепенно да развият пазара.
Ето кои са и трите водещи прогнози на Forrester за следващата година:
- Хибридно изживяване
От анализаторската компания са категорични, че през следващата година няма да видим масово навлизане на метавселената, както се получи с добавената реалност през 2016 г. и пускането на Pokémon GO. Макар че има отделни успешни примери като няколко концерта в пространства като Fortnite, потребителите все още остават далеч от метавселената. Според данните на Forrester голяма част от хората предпочитат личното изживяване пред виртуалното. Всъщност това, което е необходимо, е иновации по отношение на хибридното и физически-дигиталното изживяване.
- От NFT към програми за лоялност
Брандовете ще преминат от NFT към програми за лоялност. Редица компании вече въведоха NFT за потребители с идеята да бъдат на гребена на вълната и да се възползват от иновациите. Поради липсата на интерес от страна на клиентите обаче все повече фирми ще се насочат към програми за лоялност. През 2023 г. иновативните компании ще следват примера на лидери като Louis Vuitton и Starbucks, които вече използват NFT, за да позволят достъп до ексклузивно потребителско изживяване и бонуси.
- Метавселената като функция в приложенията за сътрудничество
Служителите ще бъдат в центъра на вниманието, използвайки метавселената за сътрудничество. От Forrester очакват технологията да стане популярна с времето чрез ефект на "обратната консумеризация на ИТ", при която хората използват инструменти за работа, запознават се с тях и след това ги прилагат за лична употреба. Началната точка на това пътуване ще бъде добавянето на изживяване от типа "метавселена" в решенията за сътрудничество като функционалност, а не в отделни продукти. Например Microsoft добавя своите Mesh компоненти директно в Teams, давайки възможност на потребителите да навигират 3D виртуалните пространства с аватари и да си сътрудничат дигитално. От анализаторската компания очакват поне още три компании в тази сфера - като Google, Slack, Webex или Zoom - през 2023 г. да включат подобна възможност.
От известно време доста се говори за метавселената, но, изглежда, засега не е постигнат особен напредък по отношение на нейното приложение и масово използване. Meta, която беше една от първите компании с планове за развитие на подобна платформа, вече е похарчила 36 млрд. долара в тази посока, а успехът е още далеч и са необходими дори повече инвестиции.
В тази връзка в скорошното си проучване Don't Let FOMO Dictate Your Metaverse Strategy анализаторската компания Forrester разглежда какво трябва да направят компаниите, за да се подготвят, и какъв подход трябва да предприемат по отношение на използването на новото виртуално пространство.