Макар е-търговията да процъфтява, играчите в сектора се сблъскват с различни предизвикателства и за да могат успешно да се адаптират към непрекъснато променящите се условия, те продължават да трансформират своите разплащателни решения. Пандемията принуди много компании в сектора да преминат изцяло онлайн и те нямаха друг избор, освен изключително бързо да приемат нов начин на работа. Дигиталният свят обаче се отличава със свои собствени рискове и трудности, които трябва да се разбират, за да се постигне успех.
Високите нива на измами са сред основните препятствия, които е-търговците трябва да преодолеят, но не само - на дневен ред са също така липсата на прозрачност по отношение на данните в разплащателната екосистема, проблемите с потребителското изживяване, както и спазването на регулаторните изисквания. Ключов фактор в тази връзка се оказва преработената директива на ЕС за платежните услуги PSD2, която влезе в сила миналата година за редица страни на Стария континент.
През последните няколко години банките, финтех компаниите и другите участници в платежната екосистема работиха усилено, за да осигурят съответствието си с новия регламент. Оказва се обаче, че въпреки дългия период за подготовка по-малко от половината от е-търговците успяват да отговорят на базовите изисквания (26%) и все още разрешават технически въпроси (19%), за да бъдат напълно нормативно съответстващи. От друга страна, онези, които не са оптимизирали своите разплащателни системи и не са изцяло готови, продължават да търсят начини да трансформират операциите, за да отговорят на новите изисквания, балансирайки между потребителското изживяване и сигурността.
Това показват данните от ново изследване, поръчано от Riskified и проведено от Forrester Consulting сред 207 лидери от организации за е-търговия в ЕС и Великобритания. Проучването разглежда как се справя бизнесът в сектора и как директивата на ЕС относно платежните услуги помага за гарантирането на безпроблемни и защитени плащания. Почти всички запитани организации приоритизират поддържането на възможно най-ниски нива на измами, като посочват, че това е важно или много важно за тях. За тази цел 90% смятат, че инвестирането в нови решения за предотвратяване на измами има съществено място в техните PSD2 стратегии.
В допълнение към повишаване на стандартите за сигурност при разплащанията анкетираните очакват PSD2 да подпомогне конкуренцията и иновациите. Те също така поставят като свои приоритети намаляването на трудностите при приключването на плащанията, както и предлагането на алтернативни разплащателни методи като "купи сега плати по-късно", е-портфейли и други.
PSD2 срещу измамите
Регламентът за платежните услуги предвижда силна автентикация на клиентите (SCA или Strong Customer Authentication), която има за цел да намали измамите и да повиши сигурността на онлайн плащанията. За да отговори на изискванията, компанията често използва стандартния протокол 3DS или 3D сигурност, който стъпва върху принципите на многофакторната автентикация.
"Въпреки очакванията, че директивата ще намали измамите от само себе си, реалността, с която се сблъскват търговците, е различна. Над една трета от запитаните отбелязват, че заедно с високите нива на затруднение и изоставяне на количките за покупки те получават повече връщане на директния дебит (chargebacks) при 3DS одобрените транзакции, което влияе негативно на общия процент на измами", посочват авторите на проучването.
Изследването показва още, че 57% от анкетираните, които са увеличили разходите си за инструменти за предотвратяване на измами, са похарчили 25% или повече в сравнение с преди PSD2. Но дори и след увеличаване на разходите за предпазване от измами (изключая разходите за 3DS) запитаните е-търговци не отчитат очакваните резултати. Без цялостна стратегия изглежда, че само 3DS не е достатъчен инструмент за намаляване на измамите в е-търговията в Европа.
На този фон не е изненадващо, че според над 30% от анкетираните прилагането на инструменти за съответствие с PSD2 се е оказало по-сложно от очакваното, а същият брой от компаниите признават, че са ограничени в използването на инструменти на специфичен доставчик и невинаги имат свободата да използват алтернативни решения, които могат да подобрят тяхната производителност. Авторите на доклада подчертават, че докато се опитват да отговорят на изискванията на директивата, е-търговците търсят повече отвореност и сътрудничество за установяването на синергия между предотвратяването на измами и оптимизацията на разплащанията.
Възможностите
"С по-голяма прозрачност в платежната екосистема и повече гъвкавост за изграждане на нови партньорства е-търговците ще могат да реализират напълно потенциала на PSD2", изтъкват авторите на проучването. "Като цяло е-търговците вярват в потенциала на PSD2 и са готови да трансформират настоящите си разплащателни системи. След като прекараха години в изучаване на предизвикателствата и възможностите на регулацията, организациите са готови да преминат от откриване на проблемите към оптимизация."
На въпроса какво се надяват да спечелят техните организации от прилагането на стратегията за оптимизация основните очаквания на респондентите включват получаване на конкурентно предимство (53%), както и подобряване на клиентското изживяване (53%). Те също така прогнозират по-високи нива на конверсия (50%) и увеличаване задържането на клиенти (50%).
За да се реализират това обаче, е необходимо бизнесът да въведе цялостна стратегия за създаване на една сигурна разплащателна среда, максимално защитена от измами. "Докато търговците очакват бъдещето на PSD2, по-голямата видимост и достъпът до данни ще им помогнат да получат конкурентно предимство, като постигнат баланс между съответствие, сигурност и потребителско изживяване", заключават авторите на доклада.
Макар е-търговията да процъфтява, играчите в сектора се сблъскват с различни предизвикателства и за да могат успешно да се адаптират към непрекъснато променящите се условия, те продължават да трансформират своите разплащателни решения. Пандемията принуди много компании в сектора да преминат изцяло онлайн и те нямаха друг избор, освен изключително бързо да приемат нов начин на работа. Дигиталният свят обаче се отличава със свои собствени рискове и трудности, които трябва да се разбират, за да се постигне успех.
Високите нива на измами са сред основните препятствия, които е-търговците трябва да преодолеят, но не само - на дневен ред са също така липсата на прозрачност по отношение на данните в разплащателната екосистема, проблемите с потребителското изживяване, както и спазването на регулаторните изисквания. Ключов фактор в тази връзка се оказва преработената директива на ЕС за платежните услуги PSD2, която влезе в сила миналата година за редица страни на Стария континент.