Пет бизнеса на Alphabet (вкл. Google Search, Play, Maps, Shopping и YouTube), две компании на Meta Platforms (вкл. Facebook), две фирми на Microsoft (Bing и Instagram), както и бизнесите на Amazon, Apple, но и TikTok попаднаха в списъка на Европейската комисия за "много големи" онлайн платформи или търсачки. Общо 17 платформи и 2 много големи онлайн търсачки, които достигат до поне 45 милиона активни потребители месечно, ще бъдат контролирани много по-строго от регулаторите, като те могат да им налагат много по-тежки глоби ако се отклонят от правилата в Европейския съюз
През 2020 г. Еврокомисията представи ново законодателство за начина, по който регулаторите ще "държат под око" технологичните гиганти. Съгласно Законодателния акт за цифровите услуги (DSA), който влезе в действие преди няколко месеца, регулаторите са в състояние да контролират съдържанието, за да намалят вредните коментари и да определят правила за използването на изкуствен интелект.
Законодателният акт за цифровите услуги ще се прилага за всички цифрови услуги, посредством които потребителите закупуват стоки и ползват услуги или съдържание. С него се създават всеобхватни нови задължения за онлайн платформите с цел намаляване на вредите и противодействие на рисковете онлайн, укрепва се защитата на правата на потребителите онлайн, а за цифровите платформи се въвежда единствена по рода си нова рамка за прозрачност и отчетност.
Кои са "много големите онлайн платформи":
- Alibaba AliExpress
- Amazon Store
- Apple AppStore
- Booking.com
- Google Play
- Google Maps
- Google Shopping
- Snapchat
- TikTok
- Wikipedia
- YouTube
- Zalando
Много големи онлайн търсачки:
- Bing
- Google Search
След определянето на тези дружества, те трябва да изпълнят в срок от 4 месеца пълния набор от нови задължения съгласно Законодателния акт за цифровите услуги. "Тези задължения имат за цел да защитят потребителите онлайн, включително малолетните и непълнолетните лица, като изискват от определените услуги да оценяват и смекчават системните рискове и да предоставят надеждни инструменти за модериране на съдържание", обясняват от ЕК.
Това означава, че потребителите ще могат по-лесно да докладват за незаконно съдържание, а платформите трябва да обработват тези сигнали надлежно. Освен това показването на рекламите не може да се основава на чувствителни данни на потребителя (например етнически произход, политически възгледи или сексуална ориентация), а основаните на профилиране целенасочени реклами, насочени към деца, вече не са разрешени.
Платформите и търсачките трябва да предприемат и мерки за справяне с рисковете, свързани с разпространението на незаконно съдържание онлайн и с отрицателното въздействие върху свободата на изразяване на мнение и свободата на информация, като в същото време
публикуват доклади за прозрачност относно решенията за модериране на съдържание и управлението на риска. Плановете за смекчаване на риска на определените платформи и търсачки ще подлежат на независим одит и надзор от страна на Европейската комисия.
Законодателният акт за цифровите услуги ще бъде прилаган чрез общоевропейска надзорна структура. Въпреки че ЕК е компетентният надзорен орган за определените платформи и търсачки, тя ще работи в тясно сътрудничество с координаторите за цифровите услуги в надзорната рамка, създадена от този закон. Националните органи, които отговарят и за надзора на по-малките платформи и търсачки, трябва да бъдат създадени от държавите - членки на ЕС до 17 февруари 2024 г. Същата дата е и крайният срок, в рамките на който всички други платформи трябва да изпълнят задълженията си съгласно Закона DSA.
Неотдавна стартира Европейски център за алгоритмична прозрачност (ECAT), който ще предоставя подкрепа с оценки дали функционирането на алгоритмичните системи е в съответствие със задълженията за управление на риска. Еврокомисията създава и цифрова екосистема за правоприлагане, която обединява експертен опит от всички съответни сектори.
"Цялата логика на нашите правила е да се гарантира, че технологията служи на хората и обществата, в които живеем, а не обратното. Законодателният акт за цифровите услуги ще доведе до реална прозрачност и отчетност на платформите и търсачките и ще даде по-голям контрол на потребителите върху техния онлайн живот. Направените днес определяния са огромна крачка напред към постигането на тази цел", заяви Маргрете Вестегер, изпълнителен заместник-председател на ЕК с ресор "Европа, подготвена за цифровата ера".
В края на юни, по покана на Илън Мъск, моят екип и аз ще проведем стрес тест в централата на Twitter в Сан Франциско
![]()
Еврокомисарят за вътрешния пазар Тиери Бретон
"Днес е Денят с главно "Д" за цифровото регулиране! Започва обраното броене за 19 много големи онлайн платформи и търсачки да се съобразят изцяло със специалните задължения, които им налага Законодателният акт за цифровите услуги", добави Тиери Бретон, еврокомисар по въпросите на вътрешния пазар.
"Ще подкрепим усилията на платформите за съответствие, включително това, което наричам "стрес тестове" - доброволни симулативни упражнения за проверка на готовността за спазване на новите задължения преди крайния срок от 25 август. В края на юни, по покана на Илън Мъск, моят екип и аз ще проведем стрес тест в централата на Twitter в Сан Франциско, добави Бретон. - Също така се ангажираме да проведем стрес тест с TikTok, който изрази интерес. Очаквам с нетърпение покана в централата на ByteDance, за да разбера по-добре произхода на TikTok и другите иновации, които ByteDance разработва", каза още еврокомисарят. Той заяви, че е готов да говори и с Марк Зукърбърг, за да бъде направен преглед на напредъка, постигнат от Meta, по-специално в борбата с дезинформацията.
Пет бизнеса на Alphabet (вкл. Google Search, Play, Maps, Shopping и YouTube), две компании на Meta Platforms (вкл. Facebook), две фирми на Microsoft (Bing и Instagram), както и бизнесите на Amazon, Apple, но и TikTok попаднаха в списъка на Европейската комисия за "много големи" онлайн платформи или търсачки. Общо 17 платформи и 2 много големи онлайн търсачки, които достигат до поне 45 милиона активни потребители месечно, ще бъдат контролирани много по-строго от регулаторите, като те могат да им налагат много по-тежки глоби ако се отклонят от правилата в Европейския съюз
През 2020 г. Еврокомисията представи ново законодателство за начина, по който регулаторите ще "държат под око" технологичните гиганти. Съгласно Законодателния акт за цифровите услуги (DSA), който влезе в действие преди няколко месеца, регулаторите са в състояние да контролират съдържанието, за да намалят вредните коментари и да определят правила за използването на изкуствен интелект.